B2B w e-commerce – platforma dedykowana czy gotowa?

Jeśli wewnątrz organizacji zastanawiacie się nad wdrożeniem e-commerce B2B, z pewnością znasz aktualne trendy i przewidywania ekspertów. Nie ma żadnych wątpliwości, że w najbliższych latach przyszłość handlu B2B będzie kształtować się w internecie. Klienci biznesowi chcą kupować online tak szybko, prosto i wygodnie, jak robią to prywatnie, korzystając z marketplace’ów (Allegro, Amazon) czy sklepów internetowych znanych marek. Firmy, które im to umożliwiają, już na starcie zyskują znaczną przewagę konkurencyjną.

Wdrożenie platformy e-commerce jest jednak złożonym procesem. Oczywiście to nieprawda, że w każdym przypadku będzie ogromną inwestycją, na którą mogą pozwolić sobie tylko najwięksi. Już prosty system o podstawowych funkcjonalnościach przyniesie efekty – o ile spełni potrzeby klientów. Faktem jest jednak, że zawsze cały proces trzeba starannie zaplanować, biorąc pod uwagę nie tylko możliwości technologii (bo te są nieograniczone), ale przede wszystkim cele biznesowe.

W ten sposób przechodzimy do zasadniczego pytania: jaka platforma B2B będzie najlepsza? System dedykowany, stworzony od A do Z dla konkretnej organizacji, czy może gotowe rozwiązanie „pudełkowe” takie jak SaaS czy Open Source? Niestety nie ma uniwersalnej odpowiedzi – bo zmiennych jest zwyczajnie za dużo. Platforma B2B przede wszystkim powinna zostać dopasowane do potrzeb, możliwości i celów firmy.

Dedykowana platforma B2B

Dedykowana platforma B2B to system napisany od podstaw dla konkretnej organizacji. Dzięki temu, że wszystkie jego funkcjonalności tworzy się od zera, jest w pełni dopasowany do logiki biznesowej oraz potrzeb przedsiębiorstwa. Daje to ogromne możliwości, ale też pociąga za sobą kilka zagrożeń. 

Dedykowana platforma B2B – plusy

Największą zaletę dedykowanej platformy B2B stanowi jej elastyczność. System customizowany w pełni uwzględnia cele, potrzeby i oczekiwania przedsiębiorstwa. Wygląda i działa dokładnie tak, jak zaplanowali interesariusze, i może wyróżniać się funkcjonalnościami, których na rynku nie ma nikt inny. Ograniczeniem może być jedynie budżet – współczesna technologia właściwie nie zna granic. W przypadku sektora B2B to szczególnie ważne, bo potrzeby klientów biznesowych bywają specyficzne, a procesy sprzedażowe – złożone.

Dedykowaną platformę B2B można także rozwijać w dowolnym kierunku. To w kontekście B2B duża zaleta – taka skalowalność ułatwia dynamiczny wzrost i pozwala utrzymać na dystans konkurencję. Systemy customizowane uznaje się również za bezpieczniejsze z uwagi na ukryty kod źródłowy.

Dedykowana platforma B2B – minusy

Największy minus dedykowanego e-commerce B2B? Długie i kosztowne wdrożenie. Oczywiście czas i koszty uruchomienia będą zależeć od skali przedsięwzięcia, ale możemy przyjąć, że to bardziej perspektywa kilkunastu niż kilku miesięcy. Zwłaszcza w przypadku rozwiązań dla dużych organizacji. W sytuacji, gdy każdą funkcjonalność trzeba napisać od zera, nie może być inaczej.

Inna wada „dedyków” to uzależnienie od dostawcy rozwiązania (tzw. vendor lock-in). Kod źródłowy jest wyłącznym dziełem agencji, która zajmuje się wdrożeniem. Jego logikę czy zawiłości znają wyłącznie autorzy. Jeśli więc Twoja organizacja postanowi zrezygnować z usług dostawcy, znalezienie nowego partnera może być trudne. Inny zespół programistyczny będzie musiał poświęcić sporo czasu na to, aby zapoznać się z kodem i „wgryźć” się w logikę działania rozwiązania.

Oprócz tego dedykowane platformy B2B narażone są na ryzyko wystąpienia tzw. długu technologicznego. Powstaje on wtedy, gdy zespół programistyczny przedkłada szybkość wdrożenia nowej funkcji ponad jakość kodu – godzi się na pewne uproszczenia techniczne po to, aby jak najszybciej uruchomić na przykład nowy moduł. Jeśli takie uproszczenia zostaną potem wyprostowane, a wysoki standard kodu przywrócony, nie ma żadnego zagrożenia. Często jednak zaniedbania zaczynają się nawarstwiać – bo przecież e-commerce rozwija się tak dynamicznie, że właściwie nieustannie wdraża się coś nowego.

Dedykowana platforma B2B – plusyDedykowana platforma B2B – minusy
✅ Wysoka elastyczność❌ Wysokie koszty wdrożenia
✅ Możliwość wdrożenia dowolnej funkcjonalności❌ Długi czas wdrożenia
✅ Wysoki poziom bezpieczeństwa❌ Uzależnienie od dostawcy
✅ Rozwój w dowolnym kierunku❌ Duże ryzyko tzw. długu technologicznego

Platforma B2B SaaS

Platforma e-commerce B2B SaaS (Software as a Service) to oprogramowanie dostarczane na zasadzie subskrypcji – w zamian za opłacanie cyklicznego abonamentu Twoja organizacja zyskuje dostęp do (prawie) gotowego systemu sprzedażowego. Systemy SaaS są najczęściej wybieranym typem platform e-commerce B2C, szczególnie przez niewielkie firmy. Niektóre z rozwiązań, na przykład Shopify w wersji Plus czy BigCommerce, oferują funkcjonalności skrojone specjalnie pod potrzeby B2B.

Platforma B2B SaaS – plusy

Za największą zaletę systemów SaaS uznaje się szybki czas wdrożenia. Aby rozpocząć sprzedaż, wystarczy skonfigurować wybrane rozwiązanie pod własny sklep – time-to-market to zatem kwestia kilku dni. W przypadku platform B2B czas może się jednak wydłużyć, gdyż funkcjonalności tworzone z myślą o klientach biznesowych bywają bardziej złożone, a przez to trudniejsze do wdrożenia.

Platforma B2B SaaS zawsze będzie też mniej kosztowna w uruchomieniu niż system dedykowany – i mamy tu na myśli naprawdę sporą różnicę. W przypadku porównania z rozwiązaniami typu Open Source, na przykład Magento, sprawa jest mniej oczywista. Wprowadzenie bardziej złożonych funkcjonalności w SaaS-ie – z uwagi na jego mniejszą elastyczność – może się okazać trudniejsze i droższe niż w Magento. Każde wdrożenie warto więc skalkulować indywidualnie.

Niewątpliwą zaletę platformy B2B SaaS stanowi też jej bezobsługowość w kwestii aktualizacji. Za bezpieczeństwo i stan techniczny rozwiązania odpowiada jego dostawca. Oprócz tego systemy SaaS słyną z łatwej i intuicyjnej obsługi, więc z zarządzaniem platformą bez problemu poradzą sobie nawet osoby nieobyte technologicznie.

Platforma B2B SaaS – minusy

Wśród głównych wad platform B2B SaaS wymienia się ich niedużą elastyczność oraz ograniczenia w rozwoju. Decydując się na rozwiązanie tego typu, Twoja organizacja będzie dysponować wyłącznie takimi możliwościami, jakie zaproponuje dostawca. Dla firm o mniejszych potrzebach to nieznaczący minus. W przypadku średnich i dużych organizacji ograniczenia rozwojowe mogą być jednak na tyle problematyczne, że wcześniej czy później konieczna stanie się (kosztowna!) migracja na system Open Source lub dedykowany.

Wdrożenie platformy B2B SaaS wiąże się także z problemem vendor lock-in, czyli wspomnianym już uzależnieniem od dostawcy. W tym modelu system w całości należy do jego twórcy – właściciel sklepu internetowego po prostu go „wynajmuje”.

Platforma B2B SaaS – plusyPlatforma B2B SaaS – minusy
✅ Niższe koszty wdrożenia w porównaniu do systemów dedykowanych❌ Mała elastyczność
✅ Szybki time-to-market❌ Ograniczenia w rozwoju
✅ Support i aktualizacje zapewnione przez dostawcę❌ Uzależnienie od dostawcy
✅ Łatwa i intuicyjna obsługa

Platforma B2B Open Source

System e-commerce Open Source jest oprogramowaniem o otwartym kodzie źródłowym. Oznacza to, że można go bez opłat pobrać i zainstalować, a następnie dowolnie modyfikować i rozwijać. Do najpopularniejszych platform sprzedażowych Open Source należy PrestaShop, Shopware i oczywiście Magento. Właśnie na przykładzie Magento omówimy zalety i wady oprogramowania o otwartej licencji, ponieważ to system, który swoimi możliwościami deklasuje konkurencję.

Platforma B2B Open Source – plusy

Platformy e-commerce B2B Magento słyną z elastyczności i skalowalności. Są wysoce konfigurowalne. Umożliwiają wdrożenie nawet niestandardowych funkcjonalności realizujących złożone procesy biznesowe – które są charakterystyczne dla B2B. Magento można rozbudować zarówno o gotowe już moduły, jak i funkcjonalności pisane od zera „na zamówienie”. Daje to naprawdę ogromne możliwości rozwoju, bo firma w żaden sposób nie jest krępowana ograniczeniami technologii.

Kolejnym znaczącym plusem e-commerce B2B Open Source jest ich otwarty charakter. Wybierając taki system, Twoja firma nie jest uzależniona od dostawcy – staje się wyłącznym właścicielem platformy sprzedażowej i w każdej chwili może powierzyć jej utrzymanie czy rozwój innej agencji. Core takiego systemu zawsze opiera się na tym samym kodzie źródłowym, więc logika jego działania nie jest żadną wiedzą tajemną. Na rynku działa wiele software house’ów specjalizujących się w konkretnym systemie i zmiana dostawcy nie jest tak problematyczna, jak w przypadku „dedyków”.

Platforma B2B Open Source – minusy

Minusy platform B2B Open Source? W zestawieniu z systemami SaaS – dłuższy czas i większe koszty wdrożenia (ale krótszy i mniejsze w porównaniu z rozwiązaniami dedykowanymi). Uruchomienie i rozwój takiego oprogramowania, jak Magento, wymaga także dużej wiedzy technicznej, więc należy je oddać w ręce wyspecjalizowanej firmy.

Platforma B2B Open Source – plusyPlatforma B2B Open Source – minusy
✅ Wysoka elastyczność i konfigurowalność❌ Wyższe koszty niż w przypadku SaaS-ów
✅ Wysoka skalowalność i łatwy rozwój❌ Dłuższy czas wdrożenia niż w przypadku SaaS-ów
✅ Możliwość wdrożenia nawet niestandardowych funkcji❌ Rozwój wymaga wiedzy technicznej
✅ Brak problemu vendor lock-in

Najlepsza platforma B2B? Dopasowana do Twojego biznesu

Jaką platformę B2B wybrać – dedykowaną czy gotową? Tutaj nie ma łatwych odpowiedzi. Najlepszy system e-commerce to ten dopasowany do biznesu: do logiki jego działania, procesów, asortymentu, klientów, celów. Przed wyborem konkretnego rozwiązania zawsze warto przeprowadzić rzetelną analizę przedwdrożeniową, która uwzględni zarówno aktualne możliwości, jak i dalsze perspektywy rozwoju.

Jak robimy to w Ageno?