Pokolenie Z – charakterystyka

Pokolenie Z (zwane też zoomersami, post-milenialsami i pokoleniem C – od „connected”, czyli podłączony do sieci) to osoby urodzone w latach 1995–2012. Doświadczeniem, które definiuje „zetki”, jest dorastanie w całkowicie zdigitalizowanym świecie. O ile ich poprzednicy, milenialsi, pamiętają rzeczywistość przedinternetową i tęsknie wzdychają do analogowych czasów swojego dzieciństwa, o tyle przedstawiciele generacji Z w ogóle nie wiedzą, co to znaczy funkcjonować bez dostępu do sieci.

Sprawdź także: Generacja silver na e-zakupach. Jak e-commerce powinno odpowiadać na potrzeby seniorów?

Technologiczna biegłość

To nieustanne bycie online ma olbrzymi wpływ na wszystkie inne aspekty ich charakterystyki. Przede wszystkim „zetki” doskonale radzą sobie w świecie nowych technologii, a wszelkie nowości z tym związane przyjmują naturalnie i bez obaw. Ze swobodą uprawiają też multichanneling, czyli przełączanie się pomiędzy ekranami różnych urządzeń.

Nieustanne podłączenie do sieci powoduje też, że przedstawiciele pokolenia Z muszą radzić sobie z ogromnym szumem informacyjnym. Właśnie stąd bierze się przekonanie o tym, że „zetki” nie potrafią na dłużej się skoncentrować. W rzeczywistości nie chodzi jednak o umiejętność skupienia uwagi, a o zdolność do błyskawicznego filtrowania informacji. Przedstawiciele generacji Z są w tym naprawdę świetni – potrafią szybko oddzielić to, co ciekawe i wartościowe, od całej reszty. Prawdą jest jednak, że kiedy kierujesz do nich swoją ofertę, masz jeszcze mniej czasu na zdobycie zainteresowania niż w przypadku starszych pokoleń.

I konsumencka świadomość

Pokolenie Z w e-commerce (i nie tylko) to także świadomi konsumenci. Ważną częścią ich doświadczenia generacyjnego, szczególnie na zachodzie, był kryzys finansowy 2008 roku i wyraźne pogorszenie sytuacji gospodarczej. Wbrew pozorom „zetki” to pragmatycy – na rynku pracy szukają stabilnych warunków zatrudnienia, możliwości pracy zdalnej i szans na rozwój zawodowy. Pracy nie traktują ani jako wyższą wartość, ani jako konieczność: pracują, by móc żyć pełnią życia. Potrafią oszczędzać i chętnie korzystają z promocji.

Generację Z charakteryzuje także wysoki poziom świadomości ekologicznej i społecznej. Jej przedstawiciele wyczuleni są na kwestie dyskryminacji czy nierówności. W każdym aspekcie życia szukają autentyczności – i dotyczy to również marek, które wybierają.

Jak kupuje gen Z?

Zwyczaje zakupowe generacji Z nie różnią się w znaczący sposób od zwyczajów innych grup wiekowych. Subtelne różnice można jednak dostrzec. Odpowiedź na pytanie, jak kupuje pokolenie Z, przynosi nam przede wszystkim raport Gemius „E-commerce w Polsce 2023”. Zbadano w nim preferencje zakupowe e-klientów z grupy wiekowej 15–24 lata, którą w większości tworzą właśnie przedstawiciele „zetek”.

Galerie handlowe wciąż na topie

Rynek od dawna wieszczy powolną śmierć galerii handlowych. Wybory pokolenia Z pod tym względem mogą więc zaskakiwać. Choć „zetki” są nieustannie podłączone do internetu, wcale nie rezygnują z zakupów stacjonarnych. Dlaczego? Z prostej przyczyny – bo traktują wyjścia do galerii jako formę spędzania czasu i interakcji społecznych.

Na taki stan rzeczy wpłynęła jednak ewolucja centrów handlowych. Galerie proponują coraz bogatszą ofertę gastronomiczną czy rozrywkową, co staje się ważnym czynnikiem przyciągającym młodych ludzi, którzy bardziej niż na kupowanie nastawieni są na przeżywanie. Zmieniły się także same sklepy, szczególnie marek z segmentu fashion i lifestyle. Coraz częściej są to miejsca „insta-worthy”, tworzące nie tylko przestrzeń do kupowania, ale też tworzenia atrakcyjnego contentu.

Na odrodzenie galerii handlowych wśród pokolenia Z znaczny wpływ ma również omnichannel, czyli sprzedaż wielokanałowa. Znane marki – Sinsay, House, Empik czy Rossmann – łączą sprzedaż online i offline za sprawą takich rozwiązań, jak aplikacje mobilne lub usługa click & collect. Dzięki temu skutecznie docierają do najmłodszych konsumentów. „Zetki” nie rozstają się ze smartfonem, więc rabaty dostępne w aplikacji czy możliwość szybszego odebrania zamówienia offline są dla nich ważnym czynnikiem motywującym do zakupów.

Pokolenie Z w e-commerce: popularne kategorie produktowe

Wróćmy jednak do e-commerce. Jakie kategorie produktowe są najpopularniejsze wśród przedstawicieli generacji Z? „Zetki” widocznie częściej niż osoby z innych grup wiekowych kupują odzież, dodatki i akcesoria (86%), książki, płyty i filmy (64%) oraz gry komputerowe (44%). Do popularnych kategorii należy także obuwie, odzież sportowa i kosmetyki.

Zoomerzy najrzadziej natomiast wybierają produkty farmaceutyczne (35%) i spożywcze (35%), zabawki i akcesoria dla dzieci (27%), meble i dodatki home decor (25%) oraz materiały budowlane (14%). Marki z tych segmentów mają jeszcze trochę czasu, zanim gen Z dorośnie na tyle, aby stać się ich targetem 😉

Najmłodsi konsumenci chętnie stawiają także na rzeczy z drugiej ręki. W badaniu Gemius respondenci z kategorii wiekowej 15–24 wskazali, że wśród produktów używanych najczęściej kupują odzież, książki, płyty i filmy, smartfony oraz obuwie.

Co ciekawe, gen Z jest tym pokoleniem, które deklaruje gotowość zapłacenia większej kwoty za produkty wysokiej jakości. Chętniej niż inne generacje wybiera też rzeczy wyprodukowane zgodnie z pewnymi wartościami, na przykład fair trade, poszanowaniem środowiska czy wsparciem lokalnych i społecznych inicjatyw (badanie „Jak kupuje gen Z” Branden).

Pokolenie Z w e-commerce: opinie

Znamienną cechą pokolenia Z jest kierowanie się podczas zakupów opiniami innych osób. „Zetki” szukają potwierdzenia swoich wyborów u bliskich i znajomych, którzy towarzyszą im w zakupach stacjonarnych. A jeśli kupują solo – pytają o opinie poprzez portale społecznościowe czy SMS. Jako ważny motywator zakupowy wskazują także recenzje innych kupujących zamieszczone w sieci. 21% respondentów w badaniu Gemius uznało opinie za czynnik skłaniający do wyboru danego produktu – w innych grupach wiekowych było to 15–16%.

Gen Z potrafi w okazje

W swoich decyzjach konsumenckich generacja Z kieruje się również ceną. Dla „zetek” duże znaczenie mają atrakcyjne promocje i oferty specjalne. Jako czynnik zakupowy wskazuje je aż 31% badanych (to najwięcej z wszystkich grup wiekowych). Pożądane są także niskie koszty wysyłki (47%) i kody rabatowe (23%). Przedstawiciele pokolenia Z doskonale poruszają się w przestrzeni internetowej i potrafią wyszukiwać atrakcyjne oferty.

Pokolenie Z – gdy kupuje, chce mieć teraz

Generacja Z chyba najmocniej z żyjących obecnie pokoleń odczuwa to, w jak błyskawicznym tempie zmienia się świat. Dlatego chce być na bieżąco – chętnie kupuje produkty przedpremierowo i docenia fakt, że może mieć coś przed innymi, jeszcze zanim spadnie z półki „supertrendy”. Przedstawiciele pokolenia Z są także skłonni zapłacić więcej za przyspieszone dostarczenie zakupów zrobionych online.

Pokolenie Z w e-commerce – czego oczekuje?

Co zatem poprawić w funkcjonowaniu sklepu internetowego, aby trafić z ofertą do przedstawicieli pokolenia Z? Ważne jest zarówno jego techniczne funkcjonowanie, jak i doskonała obsługa okołozakupowa. Cóż: łatwo nie będzie. Coraz wyższe wymagania względem e-commerce to jednak cecha wspólna dla różnych pokoleń.

E-commerce nowoczesny i technologicznie zaawansowany

„Zetki” doskonale odnajdują się w świecie nowych technologii i chętnie korzystają z jego możliwości. Sklep internetowy, którego targetem są przedstawiciele pokolenia Z, powinien być doskonale zaprojektowany, szybki i wydajny. Nowoczesne rozwiązania UX, inteligentne rekomendacje produktów czy aplikacja rozszerzająca jego funkcjonalność – to elementy, które mogą stać się magnesem przyciągającym najmłodszych konsumentów.

Znaczenie ma także design – dla 11% respondentów biorących udział w badaniu Gemius atrakcyjny wygląd sklepu jest ważnym czynnikiem motywującym do zakupu. 11% nie wydaje się oszałamiającą wartością, ale to 2 razy więcej niż w innych grupach wiekowych.

Pokolenie Z w e-commerce: tylko na mobile

93% „zetek” kupuje w e-commerce za pośrednictwem smartfonów. W dzisiejszych czasach mobilna wersja sklepu to już konieczność. Marki, które kierują swoją ofertę przede wszystkim do młodszych odbiorców, powinny jednak przemyśleć pójście o krok dalej – inwestycję w aplikację PWA albo natywną. Oczywiście taka aplikacja nie może być gadżetem oderwanym od strategii sprzedażowej. Przeciwnie: musi być jej integralną częścią, wspierającą proces zakupowy w przemyślany sposób.

💡 Sprawdź, jak wygląda wdrożenie PWA w Ageno.

E-commerce dla gen Z: nowoczesne płatności i szybka dostawa

Przedstawiciele pokolenia Z mają swoje ulubione formy płatności i dostawy. 85% konsumentów z najmłodszych grup wiekowych najczęściej wybiera płatność BLIK-iem. 92% konsumentów preferuje dostawę zamówienia do automatu paczkowego. Rozwiązania te oferuje dziś właściwie każdy sklep internetowy. Kierując ofertę do młodych odbiorców, warto jednak śledzić pojawiające się na rynku nowości. To pewne: jeśli jakaś pionierska metoda płatności czy dostawy okaże się interesująca, „zetki” przetestują ją jako pierwsze.

Pomocny content: top listy, porównania

Wiemy już, że „zetki” cenią sobie opinie innych. W jaki sposób wykorzystać ten fakt w kreowaniu strategii marketingowej sklepu internetowego? Pokolenie Z w e-commerce chętnie konsumuje wartościowy, pomocny content: top listy, porównania, oficjalne recenzje. Ale uwaga: szczególnie w formie wideo czy krótkich reelsów w social mediach.

Autentyczni ambasadorzy marki

Jak pokazuje badanie „Generacja Z wchodzi do gry. Konsumpcja treści przez młodych”, „zetki” czerpią wiedzę o świecie z YouTube’a i mediów społecznościowych. Poruszają się jednak w skonstruowanym przez siebie kręgu, na który składa się średnio ok. 13 influencerów oraz sieć osobistych kontaktów.

Co ciekawe – młodzi konsumenci nie ufają influencerom stuprocentowo. Mają świadomość tego, że gwiazdy social mediów często kierują się przede wszystkim chęcią zysku i sprzedają produkty, których nie używają. „Zetki” cenią autentyczność i dlatego chętniej niż wielkich influencerów słuchają aktywistów i osoby mogące pochwalić się wyspecjalizowaną w danej dziedzinie wiedzą.

Źródło zdjęć: undraw.cm, unsplash.com


Chociaż stereotypowy obraz młodych ludzi z pokolenia Z znacznie różni się od tego rzeczywistego, jeden aspekt się zgadza: świat online jest dla „zetek” integralną częścią ich życia. Przedstawiciele tej generacji bezbłędnie poruszają się w przestrzeni internetowej i mają wysokie wymagania wobec technologii. Marki, które kierują do nich swoją ofertę, muszą przywiązywać naprawdę dużą wagę do tego, jak wygląda i działa ich e-commerce.

A jak wygląda i działa e-commerce Twojej organizacji? Jeśli zauważasz obszary do poprawy i optymalizacji – służymy profesjonalnym doradztwem. Wypełnij poniższy formularz i umów bezpłatną konsultację!

👇👇👇