Generacja silver – czyli kto?

Czy obiło Ci się już o uszy wyrażenie „generacja silver”? To coraz popularniejszy w ostatnim czasie termin, który określa aktywne internetowo osoby po 55. roku życia. Obecnie grupa ta obejmuje przedstawicieli pokolenia baby boomers (czyli osoby urodzone w latach 1943–1960) oraz część pokolenia X (osoby urodzone w latach 60.). Wraz ze starzeniem się społeczeństwa do „silversów” dołączać będą kolejne generacje.

I właśnie – starzenie się społeczeństwa. Prognozy demograficzne raczej nie pozostawiają złudzeń: udział osób starszych w społeczeństwie Polski systematycznie rośnie. W 2021 roku liczba obywateli w wieku 60+ wynosiła 9,7 mln, stanowiąc 25% całej populacji. Jeśli trend zostanie utrzymany, do 2050 roku wartość ta wzrośnie do 40%.

Zrozumienie przez handlowców potrzeb i oczekiwań osób starszych staje się więc coraz ważniejsze. Również w e-commerce. Tym bardziej, że stereotypowy obraz seniora, jaki większość z nas ma w głowie, zupełnie nie pokrywa się z tym rzeczywistym. Osoby po 60. roku życia coraz lepiej odnajdują się we współczesnym świecie technologii, dysponują dużą siłą nabywczą, a swój wolny czas inwestują w rozwijanie zainteresowań, aktywność fizyczną czy dbanie o zdrowie.

Dlaczego generacja silver jest ważna dla e-commerce?

Odpowiedź na pytanie, dlaczego generacja silver jest ważna dla e-commerce, przynoszą nam najnowsze badania i raporty. Według raportu „E-commerce w Polsce 2023” Gemius już 35% internautów z grupy wiekowej 50+ robi zakupy w sieci. Dla porównania w roku 2022 było to 30%.

Szerszy obraz przynosi nam badanie „Seniorzy w świecie cyfrowym” Fundacji Kobiety e-biznesu. Jest skoncentrowane właśnie na tej grupie wiekowej i zostało przeprowadzone z wykorzystaniem ankiety internetowej. Wszyscy biorący w nim udział respondenci podali, że z internetu korzystają codziennie. Najczęściej po to, aby mieć dostęp do konta bankowego i social mediów, przeczytać wiadomości, odebrać czy wysłać e-maile oraz zrobić e-zakupy.

Wnioski? Przedstawiciele generacji silver coraz lepiej odnajdują się w świecie nowoczesnych technologii. Dodatkowo wyróżniają się wysoką siłą nabywczą. Według raportu „Power Generation” 68% seniorów postrzega swoją sytuację finansową jako stabilną. Silversi mogą więc pozwolić sobie na to, aby inwestować we własne potrzeby i zainteresowania. Są aktywnymi konsumentami: często pozostają czynni zawodowo, rozwijają różnorakie hobby, podróżują, wspierają swoje dzieci i rozpieszczają wnuki.

Seniorzy w e-commerce są ważną grupą konsumentów, a wraz z upływem czasu staną się coraz ważniejszą. Handlowcy i marketerzy powinni uwzględnić silversów w analizach strategicznych i planowanych działaniach. Warto jednak opierać się na faktach, a nie na wyobrażeniach – ponieważ te bywają mylne.

Seniorzy w e-commerce. W jaki sposób kupuje generacja silver?

Aby dobrze poznać profil e-kupujących z generacji silver, przyjrzyjmy się ich zwyczajom zakupowym. 

  • Do zakupów w e-commerce seniorzy najczęściej wykorzystują laptopy i komputery stacjonarne (53%), nieco rzadziej smartfony (42%).
  • Chętnie używają też aplikacji mobilnych – przede wszystkim bankowych, zakupowych i społecznościowych.
  • Co ważne: 82% badanych dokonuje zakupów internetowych samodzielnie, bez pomocy innych osób.
  • 71% silversów kupuje w sieci przynajmniej raz w miesiącu. Połowa badanych wydaje w e-commerce kwoty rzędu 100–300 zł, a co czwarty respondent – 300–700 zł.
  • Najczęściej kupowane w sieci produkty to odzież, dodatki i akcesoria, produkty farmaceutyczne, kosmetyki i perfumy, książki, bilety, płyty, obuwie, sprzęt elektroniczny oraz artykuły dla zwierząt.
  • Według raportu Gemius, preferowanym sposobem dostawy wśród tej grupy badanych jest dostawa do automatu paczkowego (81%), dostawa do domu kurierem (70%) oraz przez listonosza (39%).
  • Najpopularniejsze metody płatności to z kolei szybki przelew bankowy (68%), BLIK (48% – zdecydowanie mniej niż w młodszych grupach wiekowych) oraz płatność kartą przy składaniu zamówienia (39%) i płatność za pobraniem (37%).

Jak ułatwić seniorom zakupy w sklepie internetowym?

Dojrzali konsumenci wcale nie potrzebują „specjalnego traktowania” i wdrażania dedykowanych im funkcjonalności. Przemyślana architektura, dobry UX czy starannie zaprojektowana ścieżka zakupowa zawsze zostaną docenione – bez względu na to, od jakiej liczby zaczyna się PESEL użytkownika. Istnieje jednak kilka obszarów, na które warto zwrócić uwagę, wdrażając e-commerce mocno zorientowany na przedstawicieli generacji silver.

Składanie zamówień bez niejasności

Proces zakupowy w sklepie internetowym powinien być tak łatwy, intuicyjny i bezproblemowy, jak tylko to możliwe. Żaden etap, komunikat czy przycisk nie może budzić niejasności i wątpliwości. W przypadku dojrzałych konsumentów to podwójnie ważne. Z prostego powodu – młodzi użytkownicy są obyci z zakupami online, więc przez finalizację transakcji przechodzą automatycznie, niemal bezrefleksyjnie. Tymczasem wśród dojrzałych klientów Twojego e-sklepu mogą pojawić się tacy, którzy w obsłudze e-commerce dopiero raczkują. Dla nich każdy element budzący niejasności może stać się przeszkodą zakupową – i to ostateczną, taką, która całkowicie zniechęca do kupowania online.

Różnorodne opcje płatności i dostawy

Różnorodne opcje płatności i dostawy to standard w każdym e-commerce. Jeśli jednak chcesz mocniej skupić się na potrzebach odbiorców z generacji silver, pamiętaj o wdrożeniu metod, które seniorzy wybierają relatywnie częściej niż odbiorcy z innych grup wiekowych – dostawę pocztą przez kuriera oraz płatność za pobraniem.

Treści czytelne i łatwe w odnalezieniu

Dostępność (accessibility) to superważna kwestia w przypadku seniorów w e-commerce. Odpowiedni krój i rozmiar pisma, prawidłowe kontrasty, zachowanie czytelności przy dużym powiększeniu, duże przyciski, jasne komunikaty, intuicyjny interfejs – wszystko to ułatwia dojrzałym konsumentom poruszanie się po e-sklepie. Pamiętaj też, aby kluczowe treści, takie jak regulamin, opcje i koszty dostawy czy polityka zwrotów, były maksymalnie czytelne i łatwe do odnalezienia.

Zaangażowana obsługa klienta

Biuro Obsługi Klienta to jeden z ważniejszych filarów każdego e-commerce. I chociaż robi się dziś wiele, aby ograniczyć liczbę spływających do niego zapytań – dzięki starannie opracowanemu FAQ, wyczerpującym opisom produktów czy wdrożeniu chatbota – jego sprawna praca jest podstawą rozwoju sklepu internetowego. Seniorzy w e-commerce cenią sobie indywidualny kontakt z żywym, realnym pracownikiem. Warto uczulić zespół BOK na tę kwestię – życzliwość, empatia i cierpliwość to szczególnie pożądane zachowania.


Seniorzy w e-commerce są coraz bardziej liczącą się grupą odbiorców. Nie musisz specjalnie przystosowywać swojej platformy do ich potrzeb, bo te pokrywają się z potrzebami innych użytkowników. Pamiętaj tylko o kilku ważnych kwestiach: prostym, klarownym procesie zakupowym, różnorodnych metodach płatności i dostawy, łatwych do odnalezienia informacjach oraz sprawnie działającym biurze obsługi klienta.

Twoja platforma e-commerce potrzebuje turbodoładowania?

Źródło zdjęć: unsplash.com