Optymalizacja koszyka zakupowego: użyteczność, bezpieczeństwo, design

Koszyk w sklepie internetowym jest jednym z najważniejszych, a jednocześnie najbardziej problematycznych elementów platformy e-commerce. Użyjemy tutaj mało eleganckiego, ale jednak adekwatnego porównania: to jak z wędkowaniem. Kiedy ryba złapie się na haczyk, doświadczony wędkarz wcale nie ogłasza sukcesu. Bo to dopiero początek – teraz musi jeszcze „doholować” zdobycz do brzegu, aby się nie wypięła. Kluczowa jest tutaj jego technika i wyczucie. Jeśli zwinie żyłkę za szybko i zbyt nerwowo albo przeciwnie – za wolno, wyciągnie z wody pusty haczyk.

Przeprowadzenie klienta z etapu koszyka do etapu finalizacji zamówienia jest właśnie takim zwijaniem wędki. Wiele rzeczy może tutaj pójść bardzo nie tak, więc zarówno koszyk, jak i checkout muszą zostać doskonale zaprojektowane – z uwzględnieniem tego, jakie potrzeby ma grupa docelowa i w jaki sposób kupuje.

Dobrze działający koszyk to połączenie użyteczności, bezpieczeństwa i designu. Wbrew pozorom element ten nie tylko przechowuje produkty do momentu zakupu. Pełni też inne funkcje – i optymalizacja koszyka w sklepie internetowym powinna uwzględniać je wszystkie.

To musisz wiedzieć: funkcje koszyka w e-commerce

Owszem, koszyk w e-commerce pełni przede wszystkim taką samą rolę, jak koszyk w sklepie stacjonarnym – przechowuje produkty aż do momentu, w którym klient podejdzie do kasy. Ale oprócz tego:

  • Bywa wishlistą – użytkownicy dodają produkty do koszyka, aby móc wrócić do nich, gdy pojawi się lepsza okazja na zakup. To szczególnie częste w sklepach internetowych, które nie oferują osobnej funkcji takiej „chciejlisty”.
  • Służy klientom do porównywania różnych produktów w obrębie jednej witryny lub do porównywanie ofert od kilku sprzedawców. Użytkownicy często dodają kilka rzeczy do koszyka, aby sprawdzić sumę kosztów w różnych e-sklepach, a następnie wybierają tego sprzedawcę, który oferuje najlepsze ceny wraz z dostawą.
  • Koszyk w sklepie internetowym służy podsumowaniu zakupów – pomaga w kalkulacji wydatków, dobraniu liczby produktów czy konfiguracji zestawów.
  • Powinien też zachęcać do rozszerzenia zakupów o inne rzeczy.
  • I w końcu: koszyk w e-commerce ma prowadzić użytkownika do następnego (ostatniego!) kroku: finalizacji transakcji.

Klienci nie odwiedzają więc koszyka wyłącznie raz. W procesie zakupowym wracają do niego wielokrotnie – a im bardziej złożony czy droższy produkt, tym częściej. Optymalizacja koszyka w sklepie internetowym powinna więc obejmować kilka różnych obszarów UX/UI.

Optymalizacja koszyka w sklepie internetowym w 7 krokach

1. Wyraźny symbol koszyka

Może to błahe, ale dla porządku przypomnimy: koszyk zakupowy powinien być wyraźnie i czytelnie oznaczony ikoną sklepowego koszyka. To uniwersalny, ogólnie przyjęty, jasny i zrozumiały dla wszystkich użytkowników symbol. Wszelkie kreatywne innowacje pod tym względem warto naprawdę dobrze przemyśleć – a po ich wdrożeniu na bieżąco monitorować, czy klienci na pewno wiedzą, „co autor miał na myśli”.

Ikona koszyka powinna być dostępna z poziomu każdej podstrony serwisu. Dobrą praktykę stanowi wyświetlanie też liczby produktów, które się w nim znajdują.

2. Koszyk w formie przemyślanej minikarty

W wielu sklepach internetowych funkcjonuje „mały koszyk zakupowy” – minikarta, będąca formą podglądu tego, co znajduje się na liście zakupowej. Taka minikarta uaktywnia się po najechaniu kursorem na ikonę koszyka. Częstym błędem projektowym jest przeładowanie jej informacjami. Mały koszyk zakupowy nie może być pomniejszoną wersją tego dużego – bo stanie się nieczytelny. Powinny się na nim znaleźć wyłącznie podstawowe informacje: jakie produkty zostały dodane do listy, w jakiej liczbie, ile wynosi ogólna suma do zapłaty, ewentualnie ile brakuje do uzyskania darmowej dostawy.

3. Czytelne CTA (wezwanie do działania)

Możliwość dodania produktu do koszyka powinna być wyraźnie oznaczona – oczywiście na karcie produktu, ale też na listingu kilku produktów czy w wynikach wyszukiwania. Jeszcze większe znaczenie ma przycisk CTA już w widoku koszyka, bo to on przenosi użytkownika do dalszego etapu ścieżki zakupowej.

W obu przypadkach button powinien dobrze wyróżniać się na tle innych elementów i jasno komunikować klientowi, co się wydarzy, kiedy w niego kliknie.

4. Informacja o dodaniu produktu do koszyka

Gdy użytkownik kliknie „Dodaj do koszyka”, powinien uzyskać jasną informację, czy produkt faktycznie został do niego dodany. Taki komunikat możesz wyświetlać na pop-upie lub apli. Zadbaj też o to, aby zawierał on liczbę i rodzaj dodanych produktów oraz pokazywał klientowi kolejne kroki: możliwość kontynuacji zakupów albo przejście bezpośrednio do koszyka.

5. Zakupy bez rejestracji

Warto zachęcać użytkowników do rejestracji kont w sklepie internetowym (na przykład rabatem na kolejne zakupy czy ułatwioną procedurą zwrotu), aby zatrzymać ich w swojej orbicie i w ten sposób skuteczniej lojalizować. Zawsze należy jednak pozostawić klientom możliwość złożenia zamówienia bez zakładania konta – bo dla wielu z nich liczy się przede wszystkim szybkość zakupów. Często użytkownicy nie chcą także pozostawiać swoich danych.

6. Optymalizacja koszyka zakupowego – najważniejsze informacje

Dobrze zoptymalizowany koszyk zakupowy to koszyk, który w przejrzysty sposób prezentuje klientowi komplet najważniejszych informacji, takich jak:

  • lista produktów w koszyku wraz ze zdjęciem, liczbą, ceną oraz kluczowymi cechami (na przykład rozmiar w przypadku odzież),
  • cena jednostkowego produktu i suma wszystkich dodanych do koszyka pozycji,
  • koszty dostawy i całościowa suma zamówienia,
  • sposoby dostawy i płatności,
  • przewidywana data wysyłki lub dostawy,
  • próg darmowej dostawy, czyli informacja o kwocie, jakiej brakuje do uzyskania tego bonusu,
  • informacje o kolejnych etapach procesu zakupowego.

Oprócz tego w koszyku powinny znaleźć się elementy funkcji i nawigacji:

  • usuwanie produktów z koszyka,
  • zwiększanie i zmniejszanie liczby danego produktu,
  • przyciski „Przejdź do kasy” i „Wróć do zakupów”,
  • miejsce na wpisanie kodu rabatowego,
  • box up- lub cross-sellingowy zachęcające do zakupu innych produktów.

7. Gdzie jesteśmy, dokąd zmierzamy?

Dodanie wszystkich poszukiwanych produktów do koszyka nie zawsze oznacza koniec zakupów i chęć przejścia do kasy. Albo i więcej: rzadko kiedy oznacza koniec zakupów. W procesie zakupowym użytkownicy wracają do widoku koszyka wielokrotnie, dlatego duże znaczenie ma odpowiednia nawigacja. Powiedzieliśmy już o przyciskach „Przejdź do kasy” i „Kontynuuj zakupy”. W przypadku drugiego z nich ważne, aby jego kliknięcie przenosiło klienta do ostatnio oglądanej strony, a nie strony głównej. Zakupy powinny być łatwym procesem – a powrót do miejsca, w którym użytkownik znajdował się poprzednio, to spodziewana, zgodna z logiką akcja.

W widoku koszyka warto także wskazać klientowi, na jakim etapie zakupu aktualnie jest i jakie etapy ma przed sobą.

Optymalizacja koszyka zakupowego: testuj, analizuj, ulepszaj

Wszelkie działania optymalizacyjne w e-commerce mają to do siebie, że nigdy się nie kończą. Zarówno technologia, jak i przyzwyczajenia zakupowe użytkowników nieustannie ewoluują i sklepy internetowe muszą nadążać za tymi zmianami. Tak kluczowe elementy e-commerce, jak koszyk czy checkout warto testować i ulepszać nieustannie – w końcu to od nich zależy konwersja i sprzedaż. Optymalizacja koszyka zakupowego powinna być zatem procesem ciągłym, cyklicznym.

Zastanawiasz się, jak poprawić działanie swojego sklepu internetowego? Sprawdź naszą ofertę optymalizacji e-commerce.

Źródło zdjęć: unsplash.com, undraw.co