Headless – co to znaczy?

Ponieważ jesteśmy agencją specjalizującą się w e-commerce, całą koncepcję i zalety headless będziemy tłumaczyć w odniesieniu do tworzenia sklepów internetowych. Technologia ta sprawdza się jednak nie tylko w e-commerce, ale też w systemach CMS czy w projektowaniu prostych stron internetowych. 

Co zatem oznacza headless? To architektura, w której warstwa frontendu – czyli to, co użytkownik widzi po wejściu na stronę – zostaje oddzielona od warstwy backendu: „bebechów”, zaplecza technicznego obsługującego wszystkie funkcjonalności sklepu. Obie części systemu komunikują się za pomocą interfejsu API, który odpowiada za przesył danych, ale działają niezależnie od siebie. Dzięki temu zmiany wprowadzane we frontendzie nie wpływają na techniczne funkcjonowanie sklepu.

Headless a monolity

Technologia headless jest odpowiedzią na tradycyjną koncepcję tworzenia oprogramowania, czyli systemy all-in-one, tzw. monolity. Takie podejście zakłada projektowanie aplikacji jako jednorodnej całości, w której frontend i backend tworzą jeden system. W ramach tego samego kodu implementowane są także inne komponenty odpowiadające za poszczególne funkcjonalności.

Przez lata uważano, że monolity to najlepsze rozwiązanie – bo przecież jeden tak kompleksowo zaprojektowany system może precyzyjnie odpowiadać na potrzeby klienta i zapewniać mu spójne doświadczenia we wszystkich kanałach. Oprogramowanie all-in-one trudno jednak rozwijać. Taka architektura jest jak jenga – wyciągnięcie jednego klocka wpływa na stabilność innych. W monolicie nawet mała zmiana może stać się problemem, bo przy jej wprowadzaniu trzeba wciąż pod uwagę całe mnóstwo innych zależności.

Przy współczesnym tempie rozwoju e-commerce to duże ograniczenie i poważny hamulec wzrostu. Właśnie dlatego coraz częściej mówi się o composable commerce – e-commerce złożonym z niezależnych od siebie komponentów. Headless jest częścią tej koncepcji. Więcej o composable commerce przeczytasz w artykule Composable commerce – nowe oblicze e-commerce?

Monolity a headless
Architektura monolityczna jest jak jenga – zmiana jednego elementu może wpłynąć na stabilność innych. Headless to raczej puzzle – można dokładać kolejne funkcje i rozwiązania, stopniowo rozbudowując „obrazek”.

Najważniejsze zalety headless

Headless może wydawać się technologią odpowiednią wyłącznie dla niewielkich e-commerce’ów. To jednak złudzenie – „bezgłowa” architektura sprawdza się nawet w przypadku prawdziwych molochów, które obsługują tysiące SKU. Największe zalety headless to elastyczność, skalowalność i wydajność. Przekonaj się, co zyskasz, stawiając na headless podczas wdrażania swojego sklepu internetowego.

Kluczowe zalety headless – elastyczność dająca przewagę

Całe clou technologii headless tkwi w oddzieleniu warstwy frontendu i backendu. To cecha, która otwiera perspektywy, szczególnie w e-commerce. Tak zbudowana architektura jest elastyczna, skalowalna i zdecydowanie prostsza w modyfikacji, bo zmiany w jednym obszarze nie wpływają na funkcjonowanie innych. Dzięki temu możesz rozwijać swój sklep internetowy szybciej i łatwiej, dynamicznie odpowiadając na coraz nowsze potrzeby i wymagania swoich odbiorców. E-commerce headless jest futureproof: gotowy na rozwiązania, które jeszcze nawet nie istnieją.

Headless – stworzone dla omnichannel

Współczesny e-commerce opiera się na sprzedaży wielokanałowej – konsument styka się z marką nie tylko w sklepie internetowym, ale też w aplikacji mobilnej, social mediach, poprzez newsletter i powiadomienia SMS. Każdy z tych kanałów powinien oferować mu spójne dane i doświadczenia zakupowe. Technologia headless znacznie to ułatwia. Bazuje na korzystaniu z jednego źródła danych (tzw. single source of truth), które dzięki API są na bieżąco aktualizowane we wszystkich punktach styku z klientem. Dzięki temu łatwiej i szybciej uruchamiasz nowe kanały lub modyfikujesz obecne.

Dowiedz się więcej o potencjale omnichannel 👉 Jak omnichannel zmienia reguły gry w handlu? 

Headless e-commerce – w każdym miejscu efektowny

Technologia headless oznacza responsywność. Oddzielenie frontendu od backendu ułatwia dopasowanie interfejsu strony do każdego urządzenia, na jakim będzie wyświetlana. Twój sklep internetowy zawsze wygląda więc tak samo efektownie – niezależnie od tego, czy użytkownik odwiedza go na laptopie, smartfonie, czytniku e-booków czy za pomocą ekranu POS w salonie stacjonarnym.

Zalety headless w obszarze UX

Użytkownik e-commerce nie chce dziś po prostu kupować – chce kupować szybko, łatwo i wygodnie. Technologia headless ułatwia dopasowanie UX do wszystkich kanałów sprzedaży, tak, aby we wszystkich punktach styku z Twoją marką klienci mogli cieszyć się równie doskonałymi doświadczeniami. 

Szybkość działania sklepu

Jedną z najważniejszych zalet technologii headless jest szybkość i wydajność e-commerce. Sklep internetowy stworzony w oparciu o tę architekturę do wykonywania niektórych skryptów może wykorzystywać zasoby przeglądarki użytkownika. Dzięki temu do bazy danych trafia mniej zapytań, co z kolei poprawia szybkość działania witryny. Wykorzystanie API również odciąża zasoby serwera.

Łatwa integracja z innymi narzędziami i systemami

Za sprawą swojej elastyczności e-commerce headless można łatwo zintegrować z wieloma różnymi systemami wewnętrznymi (PIM, ERP, OMS etc.) oraz narzędziami firm trzecich. To znacznie zwiększa funkcjonalne możliwości platformy i pozwala dopasować ją do procesów, według których działa organizacja.

Headless e-commerce – lepszy marketing

Oddzielenie warstw frontendu i backendu sprawia, że zespół e-commerce może w łatwiejszy sposób prowadzić działania marketingowe. Zmiany wprowadzane do interfejsu są na bieżąco aktualizowane, co pozwala prezentować klientom zawsze najnowsze informacje, na przykład o akcjach promocyjnych. Łatwo także dopasować design do kalendarza e-commerce i zmieniających się w nim świąt i okazji, takich jak Halloween, Black Friday czy mikołajki.

Headless w e-commerce – dla kogo?

Jakie organizacje powinny postawić na headless? Przede wszystkim takie, które:

  • planują dynamiczny rozwój w przyszłości,
  • myślą o ekspansji zagranicznej,
  • potrzebują elastycznego, skalowalnego systemu, aby błyskawicznie odpowiadać na zmieniające się potrzeby konsumentów (na przykład w konkurencyjnej branży),
  • stawiają na doskonały customer experience,
  • prowadzą sprzedaż wielokanałową.