Spis treści
Procedura wdrożenia e-commerce
Wdrożenia Magento są zazwyczaj skomplikowane – wiele wersji, integracji, tysiące commitów. Zbliżający się Launch Day powoduje wysoką presję. Poniższa procedura porządkuje czynności, które należy wykonać bezpośrednio przed uruchomieniem i w dniu uruchomienia sklepu na Magento 2, ale nie tylko.
Zweryfikuj, czy wszystkie poniższe punkty są prawdziwe dla projektu.
Na 30 dni przed uruchomieniem
Ogólne
- Code Freeze – możliwość dodawania nowych funkcjonalności jest zablokowana i realizowane są jedynie poprawki (bugfix) i optymalizacje.
Powiadomienie interesariuszy
- E-mail do klienta (product owner) wysłany z przypomnieniem o dacie uruchomienia z prośbą o potwierdzenie.
- E-mail do administratora serwerów sklepu wysłany z przypomnieniem o dacie uruchomienia z prośbą o potwierdzenie.
- E-mail do zespołu projektowego wysłany z przypomnieniem o dacie uruchomienia z prośbą o potwierdzenie.
- Jasna informacja o dacie startu – wydruk i umieszczenie go w widocznym miejscu w biurze. Wzór do pobrania.
Na 1 dzień przed uruchomieniem
Ogólne
- Testowe dane – Wszystkie testowe dane, zamówienia, produkty, podstrony zostały usunięte.
- Procedura deploymentu – W środowisku produkcyjnym działa prawidłowo. Test aktualizacji i przywracania zmian z ostatniego poprawnego deploymentu przebiega właściwie.
- Baseurl – Base URL i Base Admin URL jest prawidłowo ustawiony.
- Production Mode – Sklep jest ustawiony na „Production Mode”.
- URL Admin – Adres administracji sklepu zmieniony na bezpieczny z losowym hashem na końcu:
np. domena-klienta.com/admin-x8sv1vwk4ql7zf53sd42p1 - Mocne hasła – Hasła do panelu administracyjnego są zmienione na silne.
- Certyfikat SSL – Skonfigurowany prawidłowo i zweryfikowany.
- Przekierowania http na https – Http przekierowuje na https.
- Crontab – Wszystkie Crony Magento są uruchomione i działają prawidłowo.
- Licencje modułów – Wszystkie płatne moduły mają wprowadzone aktualne klucze licencyjne.
Dostawa i płatności
- Dostawa – Odpowiednie dostawy są dostępne dla właściwego kraju.
- Produkcyjne API dla kurierów – API firm kurierskich pracuje na produkcyjnym API i działa prawidłowo.
- Formy płatności produkcyjne – Formy płatności są włączone na tryb produkcyjny z wyłączonym „sandboxem” i pracują prawidłowo.
- Integracje z systemami płatności – Wszystkie płatności przełączone są w tryb produkcyjny i działają prawidłowo. Wyłączony jest „sandbox”
Integracje
- Stany magazynowe – Integracja w trybie produkcyjnym i działa prawidłowo.
- Integracja z ERP – Integracja w trybie produkcyjnym i działa prawidłowo.
- Google Analytics – Podłączony produkcyjnie z modułem e-commerce, działa prawidłowo.
- Plik sitemap.xml – Wygenerowana mapa strony, dodana do Google Search Console.
- Inne integracje – Integracja w trybie produkcyjnym i działa prawidłowo. Inne integracje: np. newsletter, social media, chat etc.
Optymalizacja
- Przebudowanie CSS i JS – Wszystkie pliki CSS i JS zostały poprawnie przebudowane oraz włączona została funkcja Minify.
- Przeindeksowanie – Wykonany został reindex wszystkich dostępnych indeksów.
- Usunięcie cache – Wszystkie dostępne cache usunięte.
- Włączenie cache – Wszystkie dostępne cache włączone.
- Redis – Włączony i działa prawidłowo do cache i przechowywania sesji.
- Varnish – Włączony i działa prawidłowo.
Przygotowanie do uruchomienia
- maintenance.flag – Plik maintenance.flag został stworzony oraz jest przygotowany do usunięcia podczas uruchomienia.
- DNS – Przygotowane właściwe rekordy DNS.
- Cloudflare – Mamy pełny dostęp.
- Logi – Logi są włączone oraz mają ustawione regularne czyszczenie (logrotate).
- Backup danych – Backup danych jest wykonywany prawidłowo.
- SEO – Plik robots.txt i podstrony ustawione na index i follow (sklep w pełni widoczny dla wyszukiwarek), przekierowania 301 starych adresów do nowych.
- Error reporting – Wyłączone raportowanie błędów na serwerze produkcyjnym.
- Włączenie monitoringu statusu sklepu: Statuscake, Pingdom.
Przygotowanie zespołu
- Porządek na stanowisku – Na stanowisku pracy jest idealny porządek.
- Miejsce na dysku – Na komputerze jest zapas miejsca na dysku.
- Awaryjny dostęp do sieci – Awaryjny dostęp do internetu działa.
- Przygotowanie dostępów – Pełny dostęp do Admin panel, Cloudflare, DNS, Serwer.
Informacja
- E-mail do Klienta z przypomnieniem o dokładnej godzinie uruchomienia.
- E-mail do administratora serwera o planowanej godzinie uruchomienia.
- E-mail do zespołu z informacją.
Dzień uruchomienia
Godzina 8:00
- Spotkanie zespołu projektowego podsumowujące dzień uruchomienia.
- Project Manager wysyła e-mail do Klienta z informacją o rozpoczęciu procedury uruchomienia projektu.
Godzina 9:00
- DNS – Delegacja DNS na właściwy adres sklepu. Weryfikacja prawidłowości wszystkich rekordów w DNS.
- Cloudflare – Wyczyszczenie i włączenie cache.
Godzina 12:00
- Zwolnienie blokad – Wyłączenie autoryzacji http, i innych blokad autoryzacyjnych z frontendu sklepu.
- Usunięcie pliku maintenance.flag
⚠️ ️Soft launch otwarta Beta – Start projektu ⚠️
Godzina 13:00 – Testy pouruchomieniowe
- Zamówienia – Zamówienia testowe dla wszystkich rodzajów płatności i wszystkich rodzajów dostawy.
- Wyszukiwarka – Weryfikacja poprawności działania wyszukiwarki.
- Lista produktów i filtrowanie – Weryfikacja poprawności działania filtrowania.
- NewRelic – Monitoring statystyk obciążenia aplikacji.
- Logi – Monitoring logów serwera.
- Google Analytics – Weryfikacja, czy GA zbiera dane prawidłowo.
- Integracje – Weryfikacja, czy integracje (ERP, CRM, Chat, Newsletter) działają prawidłowo.
- Powiadomienia e-mailowe – Weryfikacja, czy e-maile sprzedażowe z powiadomieniami docierają prawidłowo.
Godzina 16:00 – Podsumowanie
- Przygotowanie szczegółowego raportu z uruchomienia i przesłanie do Klienta.
Co dalej? Po uruchomieniu konieczne jest monitorowanie pracy wdrożonego rozwiązania. Dlaczego? Dowiesz się w tym artykule: Dlaczego należy monitorować pracę rozwiązania e-commerce opartego o Magento?
Rozważasz wdrożenie bądź zmianę oprogramowania e-commerce? Umów się na bezpłatną konsultację z naszym ekspertem poprzez poniższy formularz 👇👇👇