Magento Multistore: wiele sklepów, wiele marek, wiele języków

Magento Multistore to funkcjonalność, która pozwala zarządzać wieloma e-sklepami w ramach tej samej instalacji Magento, z poziomu jednego panelu administracyjnego. Każdy z nich może korzystać z różnych:

  • domen,
  • języków i walut,
  • katalogów produktów,
  • kategorii i podkategorii,
  • funkcjonalności,
  • metod płatności i wysyłki.

Możliwości, jakie daje opcja Multistore, docenią przede wszystkim organizacje, które zarządzają kilkoma markami kierowanymi do różnych grup odbiorców, planują szeroko zakrojoną ekspansję zagraniczną swojego e-commerce lub obsługują duży, zróżnicowany asortyment.

Funkcja Multistore w praktyce

Jak w praktyce może działać Multistore? Aby to wyjaśnić, musimy opowiedzieć o charakterystycznej dla Magento strukturze. Każda platforma e-commerce opierająca się na Magento wyróżnia się następującą hierarchią:

1. Część globalna (global) – to najwyższy poziom hierarchii, który odnosi się do całościowej instalacji Magento. Definiuje podstawowe ustawienia, wspólne dla wszystkich sklepów tworzonych w jego ramach.

2. Witryna (website) – drugi poziom to witryna internetowa. Nazwa może być myląca, bo na co dzień słowo „witryna” funkcjonuje jako synonim „strony” czy „sklepu”. W tym rozumieniu oznacza jednak podstawową instancję, na której następne buduje się różne e-sklepy. Aby wyjaśnić to jeszcze bardziej obrazowo, możemy powiedzieć, że witryna jest źródłem, z którego wypływa wiele strumieni – sklepów.

Dla jednej instalacji Magento, czyli części globalnej, skonfigurować można wiele witryn z własnym adresem IP czy domeną. Na tym poziomie definiuje się podstawową logikę biznesową, na którą składają się takie elementy, jak ceny produktów, klasy podatkowe, waluty, ustawienia płatności i wysyłki. Każda witryna może zatem stanowić odrębną jednostkę biznesową.

3. Sklep (store) – na poziomie sklepu możliwe jest różnicowanie produktów i kategorii oraz całego frontendu. W ramach jednej witryny możesz utworzyć kilka sklepów.

4. Widok sklepu (store view) – czwartym poziomem hierarchii jest widok sklepu, czyli to, co użytkownik widzi po wejściu na stronę. Zazwyczaj różne widoki sklepu stosowane są do obsługi różnych języków lub motywów graficznych jednego e-commerce.

Domyślnie każda platforma e-commerce Magento, utworzona w ramach jednej instalacji, ma jedną witrynę, jeden sklep i jeden widok sklepu. Możliwe są jednak różne konfiguracje, na przykład:

  • 1 witryna, 1 sklep, 2 widoki sklepów – w takim układzie sklepy różnią się jedynie wersjami językowymi.
  • 1 witryna, 2 sklepy, 2 widoki sklepów – przy tej konfiguracji sklepy mogą oferować np. różny asortyment lub wyróżniać się różną architekturą kategorii i podkategorii.
  • 2 witryny, 2 sklepy, 2 widoki sklepów – to najbardziej złożony wariant, w którym sklepy mogą się różnić nie tylko wersją językową czy interfejsem, ale też asortymentem, walutami, metodami płatności lub funkcjonalnościami.
Graf przedstawiający zależność między witryną, sklepem a widokiem sklepu w Magento Multistore.

Magento Multistore – korzyści

Jakie korzyści i przewagi daje Magento Multistore? Przede wszystkim ułatwia zarządzanie siecią wielu sklepów internetowych, co przekłada się na oszczędność czasu i zasobów, a także ogranicza koszty związane z prostymi, powtarzalnymi zadaniami administracyjnymi. Korzystanie z tej funkcji przyczynia się też do łatwiejszego skalowania biznesu. Dzięki Multistore możesz szybciej poszerzać ofertę, na szerszą skalę docierać do nowych grup odbiorców i wchodzić ze swoją ofertą na kolejne rynki – również zagraniczne.

Zastanawiasz się, czy Magento to dobry wybór dla Twojej organizacji? Umów się na bezpłatną konsultację ze specjalistą e-commerce i skorzystaj z profesjonalnego doradztwa.