Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Jak Magento poprawia doświadczenie zakupowe klienta?
  • Czym jest customer experience i czym różni się od UX?
  • Dlaczego warto zmienić platformę na Magento?
  • Jak Magento wspiera proces zakupowy i obsługę posprzedażową?

TL;DR – szybki skrót

Świetny CX w e-commerce to połączenie szybkości działania, intuicyjnej nawigacji i spersonalizowanego podejścia do klienta na każdym etapie zakupów. Kluczowe jest eliminowanie frustracji, upraszczanie procesu zakupowego i dostosowanie treści oraz oferty do indywidualnych potrzeb użytkownika. To wszystko przekłada się na wyższą konwersję, większą lojalność i realną przewagę konkurencyjną w coraz bardziej wymagającym świecie handlu online.

Note – to zapamiętaj

„Jeśli Twój sklep nie działa tak, jak oczekuje tego klient, nawet najbardziej kreatywny marketing nie pomoże. Ba! Nawet rewelacyjna cena może nie działać tak skutecznie, jak powinna.”

Co to jest customer experience? W sprzedaży online – podstawa sukcesu

Customer experience (CX), czyli doświadczenie zakupowe lub doświadczenie klienta, jest całokształtem wrażeń, jakie użytkownik wynosi z interakcji z marką. Dotyczy to każdego etapu procesu zakupowego: od kontaktu z reklamą czy pierwszego wejścia na stronę, przez właściwy zakup, aż po obsługę posprzedażową. Pojęcie CX oznacza więc zarówno przemyślaną kampanię marketingową, jak i wygodną nawigację czy szybki checkout, a nawet funkcjonalność samego produktu – bo termin funkcjonuje również w tradycyjnym, stacjonarnym handlu.

W e-commerce doświadczenie zakupowe użytkownika ma olbrzymi wpływ na konwersję. Według badań nawet 86% klientów jest w stanie zapłacić więcej za lepszy CX! Dziś, w czasach, gdy konkurencyjność jest tak duża, że dla wielu biznesów niemal wyniszczająca, customer experience może przesądzać o być albo nie być. Ma realne przełożenie na sprzedaż i budowę relacji na linii marka–klient. Może także stać się ważnym USP. Jeśli oferujesz popularne produkty i nie jesteś w stanie konkurować ceną, to właśnie dzięki CX możesz zaoferować konsumentom coś wyjątkowego. Coś, czego nie ma nikt inny.

86% użytkowników jest w stanie zapłacić więcej za lepszy UX
Źródło danych: Walker

CX a UX – różnica. Bo klient to więcej niż użytkownik

Zanim przejdziemy do meritum, rozplątajmy jeszcze jedną pojęciową zawiłość. Termin customer experience (CX) często bywa mylony z user experience (UX). W rzeczywistości pojęcia te nieco się różnią – choć, owszem, dotyczą powiązanych obszarów. 

UX jest wąskim, technicznym wycinkiem doświadczenia – skupia się na użyteczności i funkcjonalności interfejsu. Dotyczy na przykład tego, jak szybko użytkownik znajdzie produkt w wyszukiwarce, czy łatwo doda go do koszyka albo czy intuicyjnie przejdzie przez proces płatności. Z kolei CX obejmuje całą ścieżkę klienta i każdy punkt styku (touchpoint) z marką. To suma wszystkich wrażeń, emocji i ocen, jakie klient wiąże z Twoim e-commerce.

Mówiąc obrazowo: kiedy idziesz na koncert, UX jest wszystkim tym, co dzieje się w czasie samego wydarzenia. To jakość dźwięku, światło, komfort poruszania się po całej infrastrukturze. CX ma szersze znaczenie. Obejmuje sugestywną reklamę, która przekonała Cię do pójścia, łatwość zakupu biletu, wrażenia, a nawet wspomnienia, które zostają z Tobą na długo po koncercie.

Obrazowe porównanie CX i UX. UX to jeden puzzel: doświadczenia związane z użytecznością interfejsu. CX to wszystkie puzzle tworzące obrazek: suma wszystkich doświadczeń klienta związanych z marką.

Jak Magento poprawia doświadczenia zakupowe? Oto 8 rzeczy, które tworzą różnicę

Kluczowe znaczenie w kształtowaniu doświadczenia zakupowego w e-commerce ma platforma sprzedażowa. To ona odpowiada za techniczne możliwości personalizacji, płynność ścieżki zakupowej, integracje z innymi narzędziami czy responsywność strony na urządzeniach mobilnych. Jeśli Twój sklep nie działa tak, jak oczekuje tego klient, nawet najbardziej kreatywny marketing nie pomoże. Ba! Nawet rewelacyjna cena może nie działać tak skutecznie, jak powinna.

Dlatego właśnie wybór odpowiedniej technologii może przesądzić o tym, czy CX stanie się Twoim największym atutem, czy źródłem utraconych konwersji. Dowiedz się, jak Magento poprawia doświadczenia zakupowe klientów.

1. Wydajność i szybkość działania Magento – fundament CX

Badania pokazują, że opóźnienie ładowania strony o zaledwie 1 sekundę może obniżyć konwersję nawet o 7%, a zbyt wolne działanie sklepu to główny powód porzucania koszyka. Wydajność platformy sprzedażowej nie jest więc tylko kwestią techniczną. To fundament pozytywnego doświadczenia klienta.

Magento zostało zaprojektowane właśnie z tą myślą – o szybkości i wydajności. To najlepsza platforma dla dużych sklepów ze złożonym katalogiem produktowym. Wykorzystuje takie mechanizmy, jak cache’owanie, kompresja treści czy nowoczesne techniki optymalizacji frontendu, dzięki czemu strony działają błyskawicznie. Z perspektywy klienta oznacza to płynne, bezproblemowe przeglądanie oferty – bez nerwowego czekania, aż załadują się wszystkie produkty.

Sklepy internetowe działające na Magento świetnie radzą sobie również ze wzmożonym ruchem, na przykład w Black Friday czy podczas przedświątecznych peaków sprzedażowych. Utrzymują stabilność i szybkość działania nawet wtedy, gdy stronę przeglądają jednocześnie tysiące użytkowników. Choć, oczywiście, nic nie dzieje się samo – ogromne znaczenie ma tutaj odpowiednia optymalizacja e-commerce.

2. Magento a nawigacja i wyszukiwanie – czy tędy do kasy?

Pomyśl o swoim ulubionym sklepie stacjonarnym – tym, do którego jedziesz w pierwszej kolejności, aby zrobić te wielkie tygodniowe zakupy. Pozwól, że zgadniemy, dlaczego go lubisz: bo bez problemu znajdujesz w nim każdy produkt, a do kasy możesz trafić nawet z zamkniętymi oczami.

Sklep internetowy powinien być tak samo dobrze i intuicyjnie zorganizowany. Jak Magento poprawia doświadczenie zakupowe pod tym względem? Przede wszystkim pozwala na dowolne zarządzanie strukturę kategorii, dzięki czemu można tworzyć logicznie uporządkowane, intuicyjne ścieżki zakupowe – nawet w przypadku dużego i zróżnicowanego wolumenu produktów. Umożliwia też zaawansowane filtrowanie i wykorzystanie inteligentnych mechanizmów wyszukiwania, takich jak Elasticsearch. Autopodpowiedzi, rozumienie kontekstowe i semantyczne, trafne wyniki nawet przy zapytaniach z błędami – wszystko to wpływa na poprawę UX i CX sklepu internetowego.

3. Personalizacja w Magento – klucz do zaangażowania

91% klientów przyznaje, że chętniej robi zakupy w sklepach, które oferują spersonalizowane rekomendacje. Wdrożenie Magento otwiera pod względem personalizacji w e-commerce duże możliwości. Oferuje dynamiczne rekomendacje produktów i wspiera zaawansowaną segmentację klientów – na przykład na podstawie ich lokalizacji, historii zakupów, zachowań na stronie czy kanału pozyskania. Umożliwia też tworzenie indywidualnych ścieżek zakupowych. Dzięki temu możesz wyświetlać inne produkty nowym użytkownikom, a inne powracającym. Pomyśl tylko, na ile sposobów możesz to wykorzystać, aby zwiększać konwersję! Oprócz tego Magento świetnie integruje się z zewnętrznymi narzędziami, na przykład marketing automation czy platformami AI i machine learning, które w czasie rzeczywistym analizują dane klientów i na tej podstawie oferują spersonalizowane doświadczenia zakupowe.

Znaczenie personalizacji. 91% użytkowników przyznaje, że chętniej robi zakupy w firmach, które oferują spersonalizowane rekomendacje.
Źródło danych: owd.com.

4. Szybki checkout w Magento – najważniejszy ostatni krok

Checkout to najważniejszy etap ścieżki zakupowej – i najbardziej newralgiczny. Nawet drobne problemy z finalizacją transakcji mogą spowodować, że w ostatniej chwili klient porzuci koszyk. I, co więcej, nigdy już nie wróci do takiego sklepu. Wdrożenie Magento daje skuteczne i nowoczesne rozwiązania, które pozwalają zaprojektować funkcjonalny checkout. Między innymi takie, jak:

  • tworzenie przejrzystych, intuicyjnych formularzy dopasowanych do charakteru marki,
  • one-step checkout, czyli checkout zawierający się na jednej stronie – świetne rozwiązanie w tych branżach, w których kupuje się emocjami, spontanicznie i szybko, np. moda czy kosmetyki,
  • automatyczne wypełnianie i walidacja danych w formularzach,
  • szeroki wybór metod płatności i dostawy dzięki możliwości łatwej integracji z zewnętrznymi systemami,
  • pełna responsywność – płynne działanie na każdym urządzeniu,
  • możliwość zapisywania danych klienta.

Jaki checkout lepiej sprawdzi się w Twoim e-commerce? Sprawdź tutaj: 🔗 Checkout One-Page vs. Multi-Step. Które rozwiązanie kasy jest lepsze?

5. Magento i omnichannel – spójne doświadczenie zakupowe w każdym kanale

Dlaczego warto wybrać Magento, jeśli zależy Ci na poprawie CX sklepu internetowego? Współczesny klient kupuje tam, gdzie mu wygodnie – na komputerze, w aplikacji mobilnej, na marketplace’ach, a czasem nawet zaczyna zakupy online, by dokończyć je offline. Dlatego spójne i zintegrowane doświadczenie we wszystkich kanałach sprzedaży we współczesnym e-commerce staje się kluczowe. Magento, jako platforma klasy enterprise, oferuje solidne fundamenty do wdrożenia strategii omnichannel i zapewnienia jednolitego, wygodnego CX niezależnie od punktu styku z marką.

Wspomnieliśmy już o elastyczności integracji Magento z zewnętrznymi narzędziami i systemami. To platforma e-commerce, która bez problemu integruje się z marketplace’ami czy social mediami. Ale oferuje też więcej: umożliwia integrację z systemami POS (Point of Sale), co pozwala precyzyjnie połączyć sprzedaż online i offline. Dzięki temu klient może odbierać internetowe zamówienia w punkcie stacjonarnym czy sprawdzić online dostępność produktu w najbliższym salonie. To między innymi dlatego Magento uważane jest za najlepszą platformę e-commerce dla dużych sklepów, które często integrują oba te kanały.

Za sprawą funkcji Multi-Source Inventory centralne zarządzanie zapasami i dostawami jest o wiele prostsze, a jedna baza danych centralizuje informacje o użytkowniku, dając szerokie możliwości w zakresie reklamy i marketingu.

Więcej o omnichannel dowiesz się tutaj: 🔗 Jak omnichannel zmienia reguły gry w handlu?

6. Promocje, lojalność i subskrypcje – jak Magento pomaga budować relacje z klientem?

We współczesnym e-commerce bardziej niż o jednorazowe transakcje chodzi o budowanie długofalowych relacji. To stara sprzedażowa prawda: w ogólnym rozrachunku taniej utrzymać obecnego klienta niż pozyskiwać nowego. Magento daje Ci wszystkie niezbędne narzędzia promocyjne i marketingowe, by budować takie relacje – w sposób skalowalny, zautomatyzowany i zgodny z nowoczesnym customer experience.

Jak Magento poprawia doświadczenie zakupowe i pozakupowe? 

  • Oferuje rozbudowany system tworzenia promocji, pozwalając dopasować ofertę do wybranego segmentu klientów, np. niektórym z nich oferować darmową dostawę.
  • Pozwala zbudować system lojalnościowy premiujący użytkowników za zakupy, opinie o produktach czy polecenia.
  • Dzięki dodatkowym modułom wspiera subskrypcyjny model sprzedaży, umożliwiając automatycznie odnawiające się cykliczne zamówienia.

7. Jak Magento poprawia doświadczenie zakupowe? Obsługa zwrotów i reklamacji

Według badania Arvato i Zaufane.pl aż 82% negatywnych opinii klientów o sklepie internetowym wynika z problemów z logistyką: z opóźnionej wysyłki czy problemów z dostawą lub zwrotem (źródło danych). Relacja z klientem nie kończy się w momencie kliknięcia „Kupuję z obowiązkiem zapłaty”. Ona właśnie wtedy dopiero się zaczyna! Zadowolenie z zakupów i zaufanie do marki buduje się obsługą posprzedażową, a szczególnie obsługą zwrotów i reklamacji.

Magento rozumie ten proces jako integralną część doświadczenia zakupowego, oferując funkcjonalności, które czynią go wygodnym, przejrzystym i szybkim – zarówno dla kupującego, jak i zespołu zarządzającego e-commerce. To podstawowe funkcje, ale tworzące fundament sprawnej obsługi posprzedażowej.

Przede wszystkim Magento pozwala zautomatyzować takie procesy, jak generowanie etykiety zwrotnej, monitorowanie przesyłek czy powiadomienia o statusie. Umożliwia także użytkownikom samodzielne zgłaszanie zwrotów poprzez odpowiednie funkcje w panelu klienta. A dzięki szerokiej integracji z narzędziami klasy ERP czy CRM automatycznie synchronizuje dane zwrotów ze stanami magazynowymi i pozwala rejestrować powody reklamacji, wspierając analitykę.

Obsługa posprzedażowa a CX. 82% negatywnych opinii o sklepie internetowym wynika z problemów z wysyłką, dostawą lub zwrotem.

8. Obsługa wielu języków i walut – funkcje Magento dla e-commerce cross-border

Globalny klient nie chce czuć, że robi zakupy w zagranicznym sklepie – chce czuć się jak u siebie. Oczekuje komunikacji w swoim języku, cen w swojej walucie, znajomych metod płatności i szybkiej dostawy do swojego kraju. Magento precyzyjnie odpowiada na te potrzeby, umożliwiając prowadzenie sprzedaży na wielu rynkach z zachowaniem spójnego, profesjonalnego i lokalnie dostosowanego customer experience.

Jak Magento poprawia doświadczenie zakupowe w e-commerce cross-border? Jedna z największych zalet tej platformy to funkcja Multistore, która pozwala – w tym kontekście, bo można wykorzystywać ją także na inne sposoby – na tworzenie wielu wersji językowych sklepu zarządzanych z jednego panelu administracyjnego. Każda z wersji może obsługiwać inne waluty, metody płatności i wysyłki, a nawet promocje czy funkcje. To kompleksowa lokalizacja – pełne dopasowanie procesu zakupowego nie tylko do języka, ale też potrzeb i oczekiwań konsumentów z różnych krajów.


Wydajność e-commerce to niewidzialna przewaga – klient jej nie zauważa, dopóki wszystko działa idealnie. Ale gdy coś się zacina, szybko odczuwa frustrację. Magento pozwala wyeliminować techniczne bariery w ścieżce zakupowej, dzięki czemu CX staje się płynny, naturalny i… skuteczny. Po prostu.

Jeśli Twój obecny system sprzedażowy nie nadąża za oczekiwaniami klientów, być może nadszedł czas na zmianę. Magento nie tylko obsłuży Twój biznes. Pomoże Ci go rozwinąć. Właśnie za pośrednictwem świetnego CX.

Szukasz agencji do wdrożenia Magento? Jesteśmy i czekamy na sygnał do działania. Poniżej znajdziesz formularz bezpłatnej konsultacji – opowiedz nam o swoim projekcie e-commerce, a my doradzimy Ci, jak możesz go wdrożyć lub rozwinąć.