Spis treści
Jaki jest cel warsztatów?
Celem warsztatów jest regularne doskonalenie interfejsu użytkownika produktu/aplikacji/sklepu/strony pod kątem użyteczności, estetyki, spójności z designem oraz zgodności z wymaganiami biznesowymi. Spotkanie umożliwia wczesne i szybkie wykrywanie problemów UX/UI, ułatwia współpracę między projektantami, deweloperami i PM-ami oraz wspiera iteracyjne podejście do projektowania.
Uczestnicy
- UX/UI Designerzy
- Project Manager
- Opcjonalnie inne osoby zaangażowane w projekt np. Product Owner
Agenda
Otwarcie
- Przywitanie
- Krótkie przypomnienie celu: poprawa użyteczności UX, spójności i jakości UI.
Część właściwa
- Przegląd widoków – Przegląd widoków w zależności od projektu np. karta produktu, lista produktów, kasa, koszyk itp. Omówienie wybranych widoków i obszarów. Subiektywna ocena elementów, które można zoptymalizować. Sugestie, dyskusje na temat elementów.
- Testy – Przegląd wyników testów interfejsu (jeżeli istnieją).
- Sugestie – wolna dyskusja na temat interfejsu, usprawnień, modyfikacji itp.
Zamknięcie
- Krótkie podsumowanie spotkania
Na co zwracać uwagę podczas spotkania?
Przykładowe elementy, na które należy zwracać uwagę podczas spotkania:
- Spójność z designem – Czy widoki są zgodne z designem, kolory, typografia, komponenty, nie powielanie wzorców.
- Responsywność – Czy UI właściwie wyświetla się na różnych ekranach/urządzeniach.
- Zgodność z wymaganiami biznesowymi – Czy interfejs spełnia funkcjonalności założone w backlogu?
- Dostępnność – Kontrasty, czytelność, interaktywność (Czy elementy interaktywne są odpowiednio oznaczone?).
- Uwagi z testów – Omówienie zgłoszeń, opinii użytkowników (klientów, handlowców, testerów), feedback użytkowników.
- Potencjalne problemy techniczne – Ocena złożoności wdrożenia interfejsu, możliwość optymalizacji wydajności.
- Powiadomienia – Czy powiadomienia e-mailowe są zgodne z designem?
- Haptyka/dzwięki
- Analiza zachowań użytkowników – Analiza danych np. z Hotjar
Dobre praktyki
- Na żywo – Warsztaty są najbardziej efektywnie, gdy cały zespół widzi się na żywo.
- Notatka – Podczas warsztatów powinna być sporządzona notatka zawierająca wszystkie kluczowe informacje o ustaleniach. Zadania do realizacji powinny być przygotowane w formie:
Nazwa widoku – Nazwa obszaru – Nazwa modyfikacji
Przykład:
Karta produktu – Sekcja cenowa – Modyfikacja informacji o cenie Omnibus
Więcej na temat definiowania wymagań: https://ageno.pl/blog/definiowanie-wymagan/