Jaki jest cel warsztatów?

Celem warsztatów jest regularne doskonalenie interfejsu użytkownika produktu/aplikacji/sklepu/strony pod kątem użyteczności, estetyki, spójności z designem oraz zgodności z wymaganiami biznesowymi. Spotkanie umożliwia wczesne i szybkie wykrywanie problemów UX/UI, ułatwia współpracę między projektantami, deweloperami i PM-ami oraz wspiera iteracyjne podejście do projektowania.

Uczestnicy

  • UX/UI Designerzy
  • Project Manager
  • Opcjonalnie inne osoby zaangażowane w projekt np. Product Owner

Agenda

Otwarcie

  • Przywitanie
  • Krótkie przypomnienie celu: poprawa użyteczności UX, spójności i jakości UI.

Część właściwa

  • Przegląd widoków – Przegląd widoków w zależności od projektu np. karta produktu, lista produktów, kasa, koszyk itp. Omówienie wybranych widoków i obszarów. Subiektywna ocena elementów, które można zoptymalizować. Sugestie, dyskusje na temat elementów.
  • Testy – Przegląd wyników testów interfejsu (jeżeli istnieją).
  • Sugestie – wolna dyskusja na temat interfejsu, usprawnień, modyfikacji itp.

Zamknięcie

  • Krótkie podsumowanie spotkania

Na co zwracać uwagę podczas spotkania?

Przykładowe elementy, na które należy zwracać uwagę podczas spotkania:

  • Spójność z designem – Czy widoki są zgodne z designem, kolory, typografia, komponenty, nie powielanie wzorców.
  • Responsywność – Czy UI właściwie wyświetla się na różnych ekranach/urządzeniach.
  • Zgodność z wymaganiami biznesowymi – Czy interfejs spełnia funkcjonalności założone w backlogu?
  • Dostępnność – Kontrasty, czytelność, interaktywność (Czy elementy interaktywne są odpowiednio oznaczone?).
  • Uwagi z testów – Omówienie zgłoszeń, opinii użytkowników (klientów, handlowców, testerów), feedback użytkowników.
  • Potencjalne problemy techniczne – Ocena złożoności wdrożenia interfejsu, możliwość optymalizacji wydajności.
  • Powiadomienia – Czy powiadomienia e-mailowe są zgodne z designem?
  • Haptyka/dzwięki
  • Analiza zachowań użytkowników – Analiza danych np. z Hotjar

Dobre praktyki

  • Na żywo – Warsztaty są najbardziej efektywnie, gdy cały zespół widzi się na żywo.
  • Notatka – Podczas warsztatów powinna być sporządzona notatka zawierająca wszystkie kluczowe informacje o ustaleniach. Zadania do realizacji powinny być przygotowane w formie:
    Nazwa widoku – Nazwa obszaru – Nazwa modyfikacji
    Przykład:
    Karta produktu – Sekcja cenowa – Modyfikacja informacji o cenie Omnibus
    Więcej na temat definiowania wymagań: https://ageno.pl/blog/definiowanie-wymagan/