Spis treści
Czego dowiesz się z tego wpisu?
- Jak nazywać pliki i foldery na komputerze?
- Jakie są dobre praktyki organizowania plików i folderów na komputerze?
- Jak zachować porządek na pulpicie?
- Jak wersjonować różne warianty tego samego pliku?
Jak nazywać pliki – w skrócie
{organizacja} – {klient} – {projekt} – {wariant}.{rozszerzenie} czyli: Ageno – Audi – Baner na ceneo – 1.0.0.png Ageno – Orlen – Import danych strukturalnych – 1.0.1.xls
❌ Źle – Jak nie nazywać plików i folderów?
Bardzo często spotykam się z takimi nazwami plików:
- /projekty/baner1.jpg
- /ostatnie/qwerty.doc
- /reksio/nowyprojekt.psd
- /Pobrane/projekt_final_v3.sketch
- /Pobrane/projekt_final-final_v93.sketch
✅ Dobrze – Jak nazywać pliki i foldery?
Nazwy plików
{organizacja} – {klient} – {projekt} – {wariant}.{rozszerzenie} Ageno – Audi – Baner na ceneo – 1.0.0.png Ageno – Orlen – Import danych strukturalnych – 1.0.1.xls
- {organizacja} – Zazwyczaj przedsiębiorstwo, które reprezentujesz. Pozwoli to odbiorcy od razu skojarzyć, od kogo to jest plik.
- {klient} – Skrócona nazwa klienta. Czyli jeśli nazwa firmy klienta to przykładowo: ORLEN Paliwa Sp. z o.o., to w pliku nazywamy “orlen-paliwa”.
- {projekt} – Skrócona nazwa projektu, którego dotyczy plik. Jeśli to baner do newslettera na kampanię wiosenną, to nazwij „baner-newsletter-wiosna”.
- {wariant} – Ostatni, ale ważny element. Często podczas wymiany plików z Klientem bądź współpracownikami powstaje wiele wersji tego samego projektu. Dobrą praktyką jest stosowanie ciągu cyfr dodawanych na końcu nazwy w formacie 0.0.0.
– Pierwsza cyfra to wyznacznik główny wersji. Np. gdy tworzone są różne banery o odrębnej treści, dla jednej kampanii.
– Druga cyfra to wariant wersji, czyli zmiana całkowita koncepcji wersji, np. gdy Klientowi nie spodobała się ta wersja i trzeba zrobić inną.
– Trzecia cyfra to podwariant danej wersji, np. drobna modyfikacja tekstu, przesunięcie elementu itp.
Przykład
Tworzysz baner w firmie Ageno dla Audi na potrzeby kampanii reklamowej nowego Audi Q7 o wielkości 300 x 250 px w dwóch wariantach.
Więc nazwy plików powinny zostać opisane tak:
- ageno_audi_baner-adwords-nowe-q7-300x250_1.0.0.png –
Wyjściowa, pierwsza wersja. - ageno_audi_baner-adwords-nowe-q7–300x250_1.1.0.png –
Drugi wariant pierwszej wersji.
Klient wniósł poprawkę w banerze 1.0.0, więc tworzysz nowy plik z podwariantem o nazwie:
- ageno_audi_baner-adwords-nowe-q7–300x250_1.0.1.png
Struktura katalogów i folderów
Twórcy systemów operacyjnych stworzyli u podstaw właściwą strukturę katalogów. Filmy do filmów, muzyka do muzyki, dokumenty do dokumentów itd. Jeśli wszystkie Twoje pliki przechowujesz na pulpicie, to wiedz, że jest źle 😉 Po prostu korzystaj ze zdefiniowanej przez system struktury oraz semantycznie układaj dane.
Metodyka jest tutaj identyczna jak w przypadku plików:
~/Dokumenty/{organizacja}/{klient}/{projekt}/
Przykład:
Tworzysz banery dla klienta Audi i ich nowej kampanii AdWords reklamującej nowe Audi Q7. W takim przypadku wszystkie pliki lądują do:
- /Users/maksymiliansleziak/Dokumenty/Ageno/Audi/Banery-adwords-nowe-q7/pliki
Zapanuj nad cyfrowym bałaganem
Dzięki właściwej strukturze folderów i poprawnym nazwom plików szybko odnajdziesz to, czego szukasz i zapanujesz nad bałaganem na Twoim komputerze. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zacznij to robić już dziś.
Po więcej przydatnych porad sięgnij tutaj: blog.ageno.pl/blog/kategoria/porady/