Spis treści
Brak wiedzy o ryzykach to ryzyko
Czym jest Rejestr Ryzyk i dlaczego go otrzymujesz? Zarządzanie projektem, to nie tylko projektowanie, kodowanie i wdrażanie nowych funkcjonalności. To także identyfikacja i minimalizowanie zagrożeń, które mogą wpłynąć na zakres, harmonogram, budżet i jakość realizacji. Właśnie dlatego w Ageno dbamy o transparentność współpracy i regularnie przesyłamy naszym klientom Rejestr Ryzyk.
Czym jest Rejestr Ryzyk?
Rejestr ryzyk to dokument, który zawiera zestawienie najważniejszych potencjalnych zagrożeń mogących wpłynąć na projekt. Każde ryzyko jest analizowane przez koordynatora projektu pod kątem priorytetu, wpływu na projekt, możliwych działań zapobiegawczych lub naprawczych. Często są to zagrożenia spowodowane problemami komunikacyjnymi, brakiem decyzji, brakiem przesłanych materiałów.
Co znajdziesz w Rejestrze Ryzyk?
Każdy wpis w rejestrze zawiera:
- Opis ryzyka – jakie zagrożenie zostało zidentyfikowane,
- Status ryzyka – czy jest nowe, analizowane, aktywne czy może już rozwiązane,
- Wpływ na projekt – jakie mogą być konsekwencje jego wystąpienia,
- Priorytet – czy ryzyko wymaga pilnych działań, czy może być monitorowane w tle,
- Rekomendowane działania (mitygacja) – co rekomentujemy zrobić, aby uniknąć problemu lub zminimalizować jego skutki.
Po co wysyłamy Rejestr Ryzyk?
Naszym celem jest zapobieganie problemom, zanim staną się poważnymi przeszkodami. Dzięki rejestrowi:
- Masz pełny obraz sytuacji w projekcie – nic nie dzieje się poza Twoją wiedzą,
- Możesz podejmować świadome decyzje – np. zatwierdzić dodatkowe testy, zrezygnować z jakiejś funkcjonalności lub zmienić priorytety zadań,
- Zapewniamy przejrzystość i lepszą komunikację – zamiast nagłych problemów mamy jasne, wcześniej określone zagrożenia i propozycję radzenia sobie z nimi.
Rejestr ryzyk ma kilka kluczowych celów, do których możemy zaliczyć:
- Identyfikacja zagrożeń – Pomaga w wykrywaniu potencjalnych problemów, które mogą wpłynąć na projekt.
- Transparentność – Zapewnia Klientowi jasny obraz sytuacji, zmniejszając niepewność i ryzyko nieporozumień.
- Zarządzanie ryzykiem – Umożliwia śledzenie działań i reagowanie na zagrożenia, zanim przerodzą się w poważne problemy.
- Lepsza komunikacja – Regularne raportowanie zwiększa zaufanie i pozwala uniknąć nagłych eskalacji.
- Optymalizacja pracy – Ułatwia priorytetyzację działań i poprawia w efektywnym alokowaniu zasobów.
- Uzasadnienie decyzji – Dokumentuje ryzyka, co może być przydatne w przyszłości przy analizie problemów lub podejmowaniu strategicznych decyzji.
Dzięki temu zarówno klient, jak i zespół Ageno mogą proaktywnie reagować na potencjalne zagrożenia i unikać większych komplikacji.
Co powinieneś zrobić po otrzymaniu rejestru?
- Zapoznaj się – Przejrzyj dokument i zapoznaj się z wpisami.
- Zgłoś uwagi – jeśli coś wymaga doprecyzowania lub uważasz, że warto dodać dodatkowe informacje, daj nam znać.
- Podejmij decyzje – mogą być potrzebne działania po Twojej stronie, Twojego zespołu lub Twojego dostawcy (np. firmy hostingowej) np. dostarczenie dodatkowych materiałów, poprawa komunikacji czy zatwierdzenie zmian w projekcie.
- Bądź na bieżąco – regularnie aktualizujemy rejestr, dzięki czemu staramy się, aby projekt zmierzał we właściwym kierunku.
Podsumowanie
Rejestr ryzyk to narzędzie zarządzania projektem, które pozwala nam wspólnie minimalizować problemy i skutecznie realizować cele biznesowe. W Ageno wierzymy, że dobra współpraca opiera się na transparentności i proaktywności – dlatego rejestr ryzyk to coś więcej niż formalność, to praktyczny sposób na podsumowanie najważniejszych elementów mających wpływ na realizację projektu.
Masz pytania? Chcesz omówić konkretne ryzyka? A może jeszcze z nami nie pracujesz? Jesteśmy do Twojej dyspozycji!