Spis treści
Ogólna charakterystyka e-commerce na Węgrzech
E-commerce na Węgrzech jest jednym z najszybciej rozwijających się e-rynków w Unii Europejskiej. Ze względu na wielkość (10 mln mieszkańców), łatwo można porównać go z czeskim – handel internetowy w Czechach generuje wyższe obroty (5 mld), ale ma mniejszy potencjał wzrostu. Na Węgrzech aż 91% dorosłych obywateli robi zakupy w sieci!
Zastanawiając się, na jaki rynek wejść w pierwszej kolejności – czeski czy węgierski – warto wziąć pod uwagę również liczbę sklepów internetowych. W Czechach funkcjonuje ich ponad 40 tysięcy, podczas gdy na Węgrzech tylko 7 tysięcy. Dla lepszego oddania skali dodamy tylko, że więcej e-sklepów (11 tysięcy) ma nawet licząca 5 milionów mieszkańców Słowacja. Rozszerzenie sprzedaży o Węgry powinno być zatem o wiele łatwiejsze niż przebicie się ze swoją ofertą w Czechach. Tamtejszych użytkowników e-commerce co prawda nie przybędzie, ale, jak wskazują prognozy, systematycznie rosnąć będzie częstotliwość i wartość zakupów online. W 2020 roku średnio wynosiła ona 385 euro rocznie. Przeciętny koszyk zakupowy jest wart o 40% więcej niż w Polsce. To ważne: Węgrów nie trzeba przekonywać o zaletach kupowania w sieci, bo doskonale je znają. Inwestycje w marketing nie muszą być zatem tak duże, jak na innych rynkach.
Cross-border e-commerce na Węgrzech
Węgrzy są także otwarci na handel transgraniczny. Aż 3 mln z nich kupuje w zagranicznych sklepach internetowych – roczna wartość takich transakcji wynosi 1,2 mld euro. Węgry leżą zresztą na skrzyżowaniu ważnych szlaków handlowych, na przykład wiodących z Turcji na zachód i północ Europy. Przez ich terytorium w przyszłości ma przebiegać także projektowany przez Chiny Nowy Jedwabny Szlak oraz Via Carpatia, łącząca Bałkany z Polską i krajami bałtyckimi. Daje to duże perspektywy wzrostu, nie tylko dla tradycyjnego, ale i internetowego handlu – rozwinięta sieć logistyczna sprzyja inwestycjom.
Najczęściej kupowane typy produktów na Węgrzech
Najaktywniejszymi konsumentami internetowego e-handlu na Węgrzech są osoby między 25. a 55. rokiem życia – to typowe dla e-commerce w całej Unii Europejskiej. Wrażenie robi jednak liczba osób, które kupują online: aż 91% dorosłych Węgrów deklaruje, że regularnie robi zakupy w sieci.
Zawartość typowego koszyka zakupowego na Węgrzech nie różni się od koszyków w innych krajach. Węgrzy najczęściej kupują zabawki i rzeczy typowo prezentowe, elektronikę, odzież i obuwie oraz elementy wyposażenia wnętrz. Według prognoz w najbliższych latach na znaczeniu zyskają także produkty FMCG – to jednak szerszy trend, widoczny również w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Na węgierskim rynku towarów szybkozbywalnych prężnie działają duzi gracze: Tesco, Auchan i Spar.
Najczęściej wybierane metody płatności i dostawy na Węgrzech
Wśród preferowanych przez Węgrów form płatności najpopularniejsza jest płatność gotówką przy odbiorze oraz formy elektroniczne (po 29%), a także płatność kartą w stacjonarnym punkcie dostawy (28%). Zdecydowana większość Węgrów preferuje dostawę kurierem (78%).
Węgierski e-commerce to dynamicznie rozwijający się rynek i dobry kierunek zagranicznej ekspansji polskich sklepów internetowych. Nie został jeszcze zdominowany przez wielkie korporacje, więc ma niski próg wejścia, a dogodne położenie Węgier na przecięciu szlaków komunikacyjnych ułatwia wszelkie logistyczne działania. Otwartość Węgrów na handel transgraniczny może być dodatkowym czynnikiem sprzyjającym udanemu startowi.
Zastanawiasz się, jak przygotować swój e-commerce do wejścia na zagraniczne rynki? Skontaktuj się z nami i skorzystaj z technologicznego wsparcia.