Czym jest sprzedaż D2C?

Sprzedaż D2C (direct-to-consumer) to model, w którym producent oferuje swoje produkty bezpośrednio konsumentom końcowym. Pomija tym samym pośredników, takich jak hurtownicy, dystrybutorzy czy sklepy detaliczne. W modelu D2C firma zajmuje się nie tylko produkcją, ale też innymi etapami życia produktu: magazynowaniem, pakowaniem i dystrybucją do własnych sklepów albo wysyłką do klientów końcowych i ich obsługą.

Sprzedaż bezpośrednia funkcjonuje od zawsze i nie jest żadną nowością, również w e-commerce. W ostatnich latach znacznie wzrosła jednak liczba organizacji, które zdecydowały się na jej wdrożenie. W dużym stopniu wpłynęła na to pandemia. Zakłócone łańcuchy dostaw i zmieniające się zwyczaje zakupowe konsumentów wymusiły na producentach przeformułowanie mechanizmów sprzedażowych. Pomiędzy rokiem 2020 a 2021 wartość sprzedaży D2C w Polsce urosła o 7%. W poprzednich latach wzrost oscylował wokół 1–3% – a że mówimy tutaj o wartościach rzędu milionów euro, różnica jest wyraźnie dostrzegalna.

Oczywiście nie dla każdej branży sprzedaż D2C to odpowiedni model. Z pewnością sprawdzi się w przypadku produktów premium czy personalizowanych, dobrze będzie też funkcjonował w takich sektorach, jak moda, kosmetyki czy odzież sportowa. Z jego potencjału nie skorzystają natomiast firmy sprzedające towary pierwszej potrzeby, na przykład z branży FMCG.

D2C w e-commerce – prosta droga do klienta i sukcesu

Wyobraź sobie, jak jeszcze 10 lat temu mogłoby wyglądać wdrożenie modelu sprzedaży bezpośredniej. Pominięcie dystrybutorów oznaczało lokalny profil działania – bo przecież sklep stacjonarny trafia ze swoją ofertą wyłącznie do klientów z najbliższej okolicy. W takim wypadku D2C raczej nie może być podstawową i jedyną formą sprzedaży. Współpraca z pośrednikami daje o wiele większe perspektywy: zwiększa świadomość marki, buduje jej rozpoznawalność, pozwala docierać z produktami na nowe rynki i poszerzać zasięg działania.

Dziś mamy e-commerce, który przynosi producentom zupełnie nowe możliwości. Sklep internetowy już od momentu uruchomienia staje się sklepem ogólnopolskim – a na kolejnym etapie rozwoju może przekraczać nie tylko granice województw, ale i krajów. E-commerce D2C pozwala docierać do szerokiego grona odbiorców i daje duże możliwości marketingowe.

Sprzedaż D2C online – korzyści

Przyjrzyjmy się korzyściom, jakie może przynieść producentom wdrożenie e-commerce D2C.

Możliwość zwiększenia marży

Sprzedaż przez pośredników wiąże się z oddaniem im części zysków. Model D2C pozwala producentom w pełni kontrolować ceny produktów i przejmować marże, które do tej pory należały do retailerów – a to przekłada się na większą konkurencyjność przy jednoczesnym utrzymaniu rentowności.

Budowa świadomości marki

Sprzedaż D2C w e-commerce umożliwia firmom budowanie świadomości marki. W modelu B2C Twoje produkty są jednymi z wielu – to sprzedawca decyduje o ich usytuowaniu na sklepowej czy wirtualnej półce albo intensywności ich promocji. Tracisz więc kontrolę nad przedstawieniem asortymentu i postrzeganiem marki. W D2C swobodnie kształtujesz komunikację marketingową swojej organizacji i masz większy wpływ na to, jak mocno Twój brand zapisze się w świadomości odbiorców. Większa rozpoznawalność sprzyja lojalizowaniu klientów – a nawet budowaniu wokół marki aktywnej społeczności, która może stać się jej najlepszym ambasadorem.

Szybszy time-to-market

Dzięki sprzedaży D2C w internecie producenci mogą szybciej wprowadzać na rynek nowe produkty czy odpowiadać na nowe potrzeby konsumentów – bo nie muszą dostosowywać swojego tempa działania do tempa dystrybutorów. Ma to szczególne znaczenie w branżach, które zmieniają się właściwie z tygodnia na tydzień, takich jak moda, technologia czy beauty.

Sprzedaż D2C a bezpośredni kontakt z klientem

Sprzedaż w modelu direct-to-consumer pozwala nawiązać bezpośredni kontakt z klientami i uzyskiwać wiadomości zwrotne dotyczące poziomu obsługi czy jakości produktów. Dzięki temu możesz lepiej zrozumieć potrzeby oraz preferencje konsumentów i jeszcze precyzyjnie dopasować do nich swoją ofertę. W e-commerce D2C dodatkowo zyskujesz możliwość śledzenia ścieżki zakupowej użytkownika – taka wiedza to olbrzymia przewaga. Wiedząc, w którym miejscu klient rezygnuje z transakcji, możesz nieustannie doskonalić proces sprzedaży.

E-commerce D2C statystyki

Sprzedaż D2C w e-commerce – wyzwania

Direct-to-consumer, jak każdy inny model handlowy, ma również swoje wady – a właściwie wyzwania, z którymi muszą zmierzyć się producenci, planując uruchomienie sprzedaży bezpośredniej.

Pierwsze wyzwanie wiąże się z zaprojektowaniem zupełnie nowych procesów biznesowych. Nie chodzi tylko o technologię, a o przeformułowanie tego, w jaki sposób działa firma. Producent, który startuje ze sprzedażą D2C, musi zbudować system zarządzania logistyką, w tym magazynowaniem, pakowaniem, wysyłką i obsługą zwrotów. Na zupełnie innych zasadach będzie także działać sprzedaż i marketing – bo zmieni się typ odbiorcy końcowego. Oprócz tego uruchomiony musi zostać dział obsługi klienta. Szybki i profesjonalny serwis jest ogromnie ważny dla konsumentów indywidualnych.

E-commerce D2C ma też stosunkowo wysoką barierę wejścia, bo wymaga znacznych inwestycji początkowych – przede wszystkim w uruchomienie platformy handlowej.


Model sprzedaży bezpośredniej online może przynieść organizacji wiele korzyści. Wymaga jednak starannie przemyślanej strategii, zarówno w kwestii przemodelowania procesów, jak i planowanej technologii. Jeśli jako producent myślisz o wdrożeniu sklepu internetowego D2C, ale czujesz, że potrzebujesz nakierowania na odpowiednią drogę, skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z ekspertem e-commerce. Dowiesz się, według jakiego planu powinno przebiegać wdrożenie, a także jaka technologia będzie odpowiednia dla specyfiki Twojego biznesu.

👇👇👇