Co to jest procedura?

Procedura to sformalizowany sposób postępowania, który określa, jak wykonać daną czynność lub zestaw czynności w celu osiągnięcia określonego rezultatu.

Co powinna zawierać procedura?

  • Tytuł
    • Unikalne ID
    • Nazwa procedury
    • Data ostatniej aktualizacji
    • Osoba odpowiedzialna za procedurę
  • Cel procedury – w dwóch zdaniach. Cel procedury ma na celu zrozumienie „Po co powstała procedura, jaki problem rozwiązuje, lub jaki jest efekt, jeżeli jest to procedura-instrukcja.”
  • Zakres
    • Określenie do jakich działów procedura się odnosi (Adresat procedury)
  • Definicje – Jeżeli nomenklatura użyta w procedurze wymaga objaśnienia.
  • Szczegółowy opis kroków realizacji procedury – Treść, opis procedury.
    • Etapy realizacji procedury w sposób logiczny i zrozumiały.
    • Warianty postępowania w różnych sytuacjach
    • Wskazanie wymaganych danych wejściowych – Dane wejściowe – Co jest potrzebne aby realizować procedurę?
  • Rezultat procedury – Jakie kryteria akceptacyjne powinny zostać spełnione, aby procedura była uznana za poprawnie wykonaną.

Etapy przygotowania procedury

  1. Decyzja o stworzeniu i ustalenie osoby odpowiedzialnej za przygotowanie procedury.
  2. Przygotowanie pierwszej wersji procedury.
  3. Weryfikacja przez przełożonych.
  4. Zatwierdzenie i wpisanie procedury do rejestru procedur, dystrybucja procedury.
  5. Optymalizacja procedury.

Dystrybucja procedur

Dystrybucja procedur jest realizowana na przeznaczonym do tego kanale wewnętrznego komunikatora. Każda osoba w firmie ma obowiązek zapoznać się z procedurą i stosować się do niej. Po rozdystrybuowaniu procedury należy monitorować jej przestrzeganie. W tym celu można wyznaczyć osobę, która będzie co jakiś czas weryfikowała postępowanie zespołu zgodnie z nowymi zasadami.

Szablon procedury