Jak komunikować się na czacie?
Komunikacja na firmowym czacie IM (Mattermost, Slack, Teams, Rocket Chat itp.) to dla nas codzienne narzędzie pracy – szybkie, wygodne, ale też łatwe do nadużycia.
- Dobrze prowadzona rozmowa pozwala oszczędzać czas, unikać nieporozumień i usprawniać współpracę.
- Źle prowadzona – rozprasza, frustruje i obniża efektywność.
Poniżej zebraliśmy zestaw podstawowych i prostych zasad, które pomagają korzystać z czatu mądrze – z szacunkiem do innych.
Komunikacja na czacie firmowym – dobre praktyki
- Bądź konkretny i zwięzły – pisz, krótko, szanuj czas innych.
- Zaczynaj od kontekstu – przypomnij, o co dokładnie chodzi (np. zawsze dodawaj konkretny link do zadania, oszczędź czas komuś).
- Używaj wątków (threads) – utrzymuj porządek w rozmowie przy pomocy wątków.
- Nie nadużywaj wzmianek @ – ostrożnie z oznaczaniem osób. Oznaczaj tylko te, które naprawdę muszą zareagować. Jest też druga strona medalu. Jeżeli chcesz, aby ktoś konkretny się o czymś dowiedział, to koniecznie go oznacz. Dlaczego? Często wyciszamy kanały z dużą liczbą dyskusji, które nie zawsze nas dotyczą. Jeżeli nie oznaczysz właściwej osoby, może nie zobaczyć komunikatu.
- Nie nadużywaj wzmianek @channel, @all, @here itp. – nadużywanie wołania wszystkich powoduje utratę koncentracji wielu osób na raz.
- Stosuj się do zasad dostępności – np. jeżeli ktoś m status „nie przeszkadzać”, to uszanuj to. Stosuj się do godzin „deep work”. Ustaw powiadomienia czatu w sposób odpowiedni dla Ciebie (np. otrzymuj powiadomienia z danego kanału tylko, gdy ktoś oznaczy Cię wzmianką @).
- Nie zaczynaj od „hej” – nie wysyłaj wiadomości typu „hej” bez treści – pisz od razu, o co chodzi (https://nohello.net/pl/).
- Unikaj sarkazmu i ironii – możesz być źle zrozumiany bez tonu głosu, mimiki twarzy itp. Bądź bardzo ostrożny.
- Używaj reakcji – jeżeli ktoś czeka na pilną informację zwrotną, odpisz. Jeżeli wiadomość wymaga jedynie przyjęcia do wiadomości, wystarczy reakcja 👍 (szybki feedback bez zaśmiecania wątku).
- Zamykaj tematy – napisz, że sprawa załatwiona, wrzuć podsumowanie (nie zapomnij o narzędziu do zarządzania projektami!).
- Nie rozwlekaj wątku, nie zmieniaj tematu – nowy temat = nowy wątek.
- Nie używaj CAPS LOCKA – nie krzycz.
- Nie używaj czatu do zrzucania frustracji – krytyka? Tylko konstruktywna i najlepiej 1:1.
- Nie oczekuj natychmiastowej odpowiedzi – to nie telefon. Czat jest asynchroniczny.
Poza tym:
- Wypełnij prawidłowo swoje imię i nazwisko oraz używaj prawidłowej nazwy imie.nazwisko (bez skrótów, nicków itp.) (Tak – jan.kowalski, Nie – jkowalski)
- Dodaj swoje zdjęcie, to najszybszy „identyfikator” dla człowieka z kim się rozmawia.