Spis treści
- Co to jest ChatGPT?
- Użyj właściwego zaklęcia, czyli prompty w ChatGPT
- Sztuczna inteligencja (AI) w e-commerce
- Wykorzystanie ChatGPT w e-commerce: obsługa klienta
- ChatGPT w e-commerce: analiza rynku, konkurencji i grupy docelowej
- Jak wykorzystać ChatGPT w e-commerce? Pomysły na content
- ChatGPT a tworzenie opisów produktów w sklepie internetowym
- Tworzenie treści do social mediów z ChatGPT
- Tworzenie mailingów z ChatGPT
- Automatyczne tłumaczenia treści e-commerce z ChatGPT
- Ograniczenia ChatGPT
Co to jest ChatGPT?
ChatGPT to narzędzie AI opracowane przez laboratorium badawcze OpenAI, które w formie przypominającej dialog odpowiada na zadawane pytania. Jest modelem językowym (LLM). Dzięki algorytmom, metodom statystycznym i uczeniu maszynowemu określa prawdopodobieństwo wystąpienia danego ciągu wyrazów i na tej podstawie generuje odpowiedzi. Zasilają go terabajty danych czerpane z tekstów napisanych przez człowieka, na przykład wpisów blogowych, wiadomości na forach czy książek zdigitalizowanych w ramach projektu Gutenberg.
![ChatGPT odpowiada na pytanie Czym jesteś?](/wp-content/uploads/2023/05/image.png)
Takie narzędzia, jak ChatGPT nie „wymyślają” więc niczego od nowa. Bazują na tym, co zostało już napisane, ale błyskawicznie to przetwarzają, a możliwości ich uczenia są właściwie nieskończone. Najbardziej zaawansowane modele operują na języku angielskim – bo to język dominujący na świecie, więc angielska baza danych jest o wiele większa niż na przykład polska.
Sztuczna inteligencja nie jest nowinką. Już w połowie lat 90. istniał komputer o nazwie Deep Blue, który był w stanie pokonać w szachach arcymistrza Garriego Kasparowa. Z możliwości AI już od lat korzystamy na co dzień. Mapy Google, translatory, Siri, filtry antyspamowe w skrzynce mailowej, rekomendacje produktów w sklepie internetowym, podpowiedzi w wynikach wyszukiwania. Wszystkie te rozwiązania zasila AI.
ChatGPT zrobił tak zawrotną karierę przede wszystkim dlatego, że uświadomił nam, jak doskonałe stały się takie narzędzia i w jak ogromnej liczbie zastosowań można je wykorzystać. W ciągu 2 miesięcy ChatGPT zyskał 100 milionów użytkowników. Aby osiągnąć ten oszałamiający poziom popularności TikTok potrzebował 9 miesięcy, a Instagram – 2 lat.
Użyj właściwego zaklęcia, czyli prompty w ChatGPT
Możliwości ChatGPT w e-commerce możesz wykorzystać na mnóstwo różnych sposobów. Kluczem jest właściwy prompt, czyli zapytanie, komenda, którą wydaje się AI. W zależności od tego, jak ułożysz swoje polecenie, uzyskasz inne wyniki – lepsze lub gorsze.
Tworząc prompty AI, trzymaj się kilku zasad:
- używaj prostego języka i precyzyjnie formułuj polecenia, unikając wieloznaczności;
- podawaj przykłady;
- osadzaj zapytania w kontekście swojego e-commerce;
- nadawaj AI określoną rolę, pisząc, kogo odgrywa, np. „Jesteś analitykiem danych biznesowych”, „Jesteś asystentem social media managera”, „Jesteś doświadczonym copywriterem”;
- unikaj używania skrótów i nazw własnych – program może mieć problem z ich zrozumieniem;
- precyzuj swoje zapytania – pamiętaj, że ChatGPT to chatbot, który prowadzi z Tobą rozmowę, więc możesz podzielić swoje pytanie na kilka części, z każdą kolejną wiadomością uściślając, co chcesz uzyskać;
- w jednym chacie pytaj o jeden temat – jeśli z jednego wątku przeskoczysz do zupełnie innego, ChatGPT może pomieszać kontekst;
- nie podawaj wrażliwych informacji – inżynierzy OpenAI wykorzystują konwersacje użytkowników do trenowania AI;
- najlepsze efekty uzyskasz, pisząc po angielsku – możesz w tym celu wykorzystać nawet translator.
W dalszej części artykułu podrzucamy kilka przykładów zaklęć, które robią magię. Na końcu znajdziesz natomiast linki do zbiorów anglojęzycznych promptów i naszą listę promptów po polsku 👇
Sztuczna inteligencja (AI) w e-commerce
Sztuczna inteligencja to jeden z trendów, który wyznacza rozwój e-commerce w 2023 roku. Możliwości takich narzędzi, jak ChatGPT możesz wykorzystać w różnych aspektach prowadzenia i rozwijania sklepu internetowego: od przygotowania strategii działań, przez tworzenie treści, aż po obsługę klienta czy tłumaczenia.
![Wykorzystanie ChatGPT w e-commerce – obsługa klienta](/wp-content/uploads/2023/05/bot-1024x586.png)
Wykorzystanie ChatGPT w e-commerce: obsługa klienta
Według analityków Gartnera do 2027 roku ¼ firm będzie polegać na botach jako podstawowej metodzie obsługi klientów. Rzeczywistość wyprzedza jednak przewidywania.
W ostatnim czasie ChatGPT w roli chatbota odpowiadającego na pytania klientów z sukcesem wdrożyło morele.net. Podobne rozwiązanie testuje także Zalando.
Chatboty w e-commerce nie są żadną nowością. Sztuczna inteligencja oparta o zaawansowane modele językowe przenosi jednak to narzędzie na zupełnie nowy poziom – ChatGPT może odpowiadać na zapytania klientów w bardziej rozbudowany sposób. A nawet więcej: podpowiadać użytkownikom rekomendacje produktowe i elastycznie reagować na odpowiedzi – niemal tak dobrze, jak żywy doradca.
Integracja ChatGPT z innymi narzędziami, aplikacjami czy systemami jest możliwa dzięki API.
ChatGPT w e-commerce: analiza rynku, konkurencji i grupy docelowej
Kiedy wchodzisz do e-commerce, masz konkretny plan: wiesz, jak wygląda rynek, jak radzi sobie konkurencja, do kogo chcesz kierować swoją ofertę i czym się wyróżniać. Z ChatGPT możesz jednak szybciej i łatwiej zdobywać dane potrzebne do opracowania planu sprzedaży czy marketingu.
Oczywiście aby zweryfikować poprawność informacji podawanych przez AI i dobrze je wykorzystać, musisz mieć rozeznanie w swojej branży i podstawową wiedzę biznesową. ChatGPT świetnie sprawdzi się jako kolejna głowa w zespole – pomoże Ci syntetyzować informacje i odkryć nowe drogi, którymi możesz pójść w rozwoju swojego e-commerce.
W jakich obszarach wykorzystasz ChatGPT? Sprawdź na przykład te prompty:
- Jesteś specjalistą ds. analityki. Przeprowadź analizę grupy docelowej dla sklepu z damską odzieżą sportową.
- Jesteś specjalistą ds. analityki. Przeprowadź analizę sklepu internetowego [konkurencyjny e-sklep] pod kątem asortymentu. Wyniki przedstaw w formie tabeli zawierającej informacje o marce, kategorii i cenie [kategoria produktów].
- Jesteś specjalistą ds. rozwoju e-commerce. Wskaż, jakie produkty można dodać do asortymentu w sklepie internetowym sprzedającym [kategorie produktowe].
Jak wykorzystać ChatGPT w e-commerce? Pomysły na content
ChatGPT w e-commerce świetnie sprawdza się w generowaniu pomysłów na content, na przykład artykuły blogowe. Kiedy zaczynamy prowadzić firmowego bloga, koncepcje na teksty same się mnożą. Z czasem – szczególnie w przypadku sklepów o niewielkim asortymencie – wymyślanie kolejnych staje się coraz trudniejsze. AI może pomóc w tworzeniu content marketingu na każdym etapie rozwoju firmy.
Zobacz, jak ChatGPT radzi sobie z generowaniem pomysłów na artykuły na blog sklepu internetowego:
![ChatGTP w e-commerce – przykład wykorzystania AI do generowania pomysłów na content](/wp-content/uploads/2023/05/image-1-864x1024.png)
Oczywiście zapytania możesz konkretyzować i dopasowywać pod aktualne potrzeby czy określoną kategorię produktową:
![ChatGTP w e-commerce – przykład wykorzystania AI do generowania pomysłów na content](/wp-content/uploads/2023/05/image-2-871x1024.png)
ChatGPT a tworzenie opisów produktów w sklepie internetowym
Dużo mówi się o tym, że ChatGPT może zastąpić copywriterów. I faktycznie, całkiem nieźle radzi sobie z generowaniem treści różnego rodzaju. AI w e-commerce wykorzystasz między innymi do tworzenia opisów produktów. Jeśli sprzedajesz szeroki asortyment lub wiele podobnych produktów, zaoszczędzisz w ten sposób mnóstwo czasu i zasobów.
Aby wygenerować opis produktu w ChatGPT, użyj komendy: Jesteś doświadczonym copywriterem. Stwórz opis produktu [kategoria i nazwa produktu] na podstawie następujących informacji: [specyfikacja produktu].
Oprócz tego określić możesz preferowaną długość, strukturę, frazy kluczowe, które powinny się pojawić, czy docelowego odbiorcę. Im więcej informacji podasz, tym bardziej precyzyjny (i lepszy) opis uzyskasz.
![ChatGTP w e-commerce – przykład wykorzystania AI w tworzeniu opisów produktów](/wp-content/uploads/2023/05/image-3-1024x541.png)
Oczywiście każdą treść wygenerowaną przez AI warto „ręcznie” poprawić, przeredagować i uzupełnić o dodatkowe wątki, dopasowując ją do charakteru i sposobu komunikacji marki. Powyższy opis nie jest najlepszy – dobrze byłoby mocniej zaakcentować język korzyści, usunąć powtórzenia czy informację o wieku. Stanowi jednak świetną podstawę do dalszych prac. A jeśli musisz przygotować dziesiątki podobnych treści – znacznie przyspiesza pracę (i przy okazji pozwala nie zwariować od wymyślania w kółko tego samego).
Tworzenie treści do social mediów z ChatGPT
Nadszedł kolejny miesiąc, więc trzeba przygotować kolejne posty na social media, a pomysłów brak? Z pomocą przybywa ChatGPT – wygeneruje dla Ciebie pomysły na treści, pomoże w kreatywnej burzy mózgów, wymyśli sposoby na angażowanie społeczności i stworzy skuteczny content.
Zobacz, jakich promptów możesz użyć, aby rozhulać swoje social media z AI:
![ChatGTP w e-commerce – przykład wykorzystania AI w tworzeniu treści do social media](/wp-content/uploads/2023/05/image-4-799x1024.png)
Na marginesie: często zdarza się, że ChatGPT w pewnym momencie przerywa swoją odpowiedź. Wystarczy go wtedy poprosić o dokończenie – bez problemu wraca do przerwanego wątku.
A teraz przygotujmy konkretny post na fanpage:
![ChatGTP w e-commerce – przykład wykorzystania AI w tworzeniu treści do social media](/wp-content/uploads/2023/05/image-5-722x1024.png)
Ciągle pozostajemy w tym samym chacie, więc nie musimy za każdy razem nadawać rozmowie kontekstu. Bot wie, że chodzi o fanpage sklepu internetowego z odzieżą sportową, więc nawet przemycił w poście wątek sprzedażowy. Ubrał też treść w formę charakterystyczną dla mediów społecznościowych (emoji, lista) – naśladując doświadczonego social media managera.
Dodatkowo możesz poprosić AI o propozycje skutecznych CTA czy pomysły na grafiki. A nawet wygenerować te grafiki z takimi narzędziami, jak MidJourney czy Dall-e – ale to już temat na zupełnie inny poradnik.
Tworzenie mailingów z ChatGPT
Za pomocą ChatGPT wygenerujesz także treści do kampanii e-mail, na przykład wiadomości wysyłane po finalizacji transakcji czy teksty do newslettera e-commerce. Testuj, udoskonalaj, mieszaj różne odpowiedzi i uzupełniaj je o własne pomysły – to najlepszy sposób na wykorzystanie AI w e-commerce i marketingu sklepu internetowego.
![ChatGPT prompt – przykład](/wp-content/uploads/2023/05/image-6.png)
![Przykład odpowiedzi ChatGPT na prompt content marketingowy](/wp-content/uploads/2023/05/image-7.png)
Automatyczne tłumaczenia treści e-commerce z ChatGPT
Jeśli myślisz o ekspansji swojej marki na rynki zagraniczne, z pewnością wiesz, że tłumaczenia całej architektury sklepu internetowego oraz wszystkich potrzebnych treści są dużym hamulcowym przedsięwzięcia. ChatGPT w e-commerce możesz wykorzystać nie tylko do tworzenia contentu, ale i jego przekładu na inne języki.
Oczywiście ważniejsze typy tekstów, takie jak regulaminy, podstrony opisujące dostawę i zwroty czy szablony wiadomości e-mail, powinny zostać potem sprawdzone przez tłumacza – w ich przypadku poprawność i tzw. lokalizacja, czyli uwzględnienie warunków kulturowych, są superważne. Z pozostałymi typami treści, na przykład opisami produktów czy kategorii, ChatGPT powinien dobrze sobie poradzić.
O tłumaczeniu maszynowym więcej dowiesz się z artykułu Tłumaczenie maszynowe – automatyzacja treści w procesie ekspansji zagranicznej e-commerce. Przedstawiliśmy tam rekomendowaną strategię przekładu treści, podpowiadając, jaki typ tekstów może być tłumaczony automatycznie, a jaki powinien zostać powierzony tłumaczowi.
Ograniczenia ChatGPT
Na koniec mała łyżka dziegciu w tej beczce miodu – ChatGPT ma swoje ograniczenia. W podstawowej, darmowej wersji bazuje na danych do końcu roku 2021, więc nie pomoże w kwestiach wymagających dostępu do najświeższych wiadomości. Zdarza się też, że po prostu się myli, dlatego ważne informacje zawsze warto sprawdzać w innych źródłach. Polecamy do tego na przykład wyszukiwarkę Bing, również opartą o AI, która pod tym względem sprawdza się lepiej niż klasyczne wyszukiwanie w Google.
Treści generowane przez ChatGPT nie zawsze będą też w 100% skuteczne. Jeśli mielibyśmy umieścić AI na ścieżce rozwoju kariery copywritera czy content managera, na tę chwilę zajmowałby stanowisko juniorskie, i to takie świeżo po stażu. Doświadczony specjalista zawsze stworzy lepszy content niż AI – bardziej kreatywny, perswazyjny i dopasowany do strategii marki. Teksty generowane przez ChatGPT każdorazowo powinny zostać również przeredagowane, aby uniknąć ryzyka plagiatu.
No i pamiętaj, żeby w konwersacjach z AI używać miłego tonu. Kto wie, co będzie dalej! 😉
Czy obserwujemy właśnie rewolucję technologiczną na miarę wynalezienia elektryczności? Jeszcze nie możemy stwierdzić tego z całą pewnością, ale wiele wskazuje na to, że scenariusze z książek sci-fi zrealizują się szybciej, niż myślimy. Wykorzystanie ChatGPT w e-commerce to świetny sposób na to, aby przyspieszyć lub zautomatyzować niektóre z procesów – i oszczędzić dzięki temu czas, energię i zasoby.
Jeśli myślisz o wdrożeniu AI w swoim sklepie internetowym, skontaktuj się z nami – podpowiemy, jak ugryźć ten temat od strony technologicznej.
Sprawdź zbiory promptów w języku angielskim:
- https://blog.hubspot.com/marketing/chatgpt-prompts
- https://writesonic.com/blog/chatgpt-prompts/
- https://www.learnprompt.org/chat-gpt-prompts-for-social-media-posts/
I koniecznie zajrzyj do naszej bazy (ciągle aktualizowanej!) promptów w języku polskim przydatnych w e-commerce: Ageno_Lista promptów do ChatGPT w języku polskim przydatnych w e-commerce