Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym? Kwestie techniczne

Zastanawiasz się, jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym? Skuteczny e-sklep to przede wszystkim sklep internetowy, który doskonale działa: szybko, płynnie, bez zacięć i przestojów. Nawet najbardziej błyskotliwe akcje promocyjne nie przyniosą efektów, jeśli klient będzie musiał zbyt długo czekać na załadowanie się platformy. Wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do standardów, jakie pod tym względem wyznaczają najwięksi – Allegro, Zalando czy eobuwie – i oczekujemy, że mniejsze platformy e-commerce nie będą od nich odstawać.

Próby zwiększenia konwersji w sklepie internetowym warto zacząć od przyjrzenia się kwestiom technicznym w takich obszarach, jak szybkość platformy, wyszukiwarka, nawigacja, checkout czy optymalizacja pod mobile.

Przyspiesz swój e-sklep

W internecie czas przyspiesza. Tutaj masz zaledwie 3 sekundy, aby przekonać potencjalnego klienta, że zakupy warto zrobić właśnie u Ciebie. Swego czasu Amazon obliczył, że każda sekunda opóźnienia w działaniu strony kosztowałaby ich 1,6 biliona dolarów rocznie. W mniejszym biznesie skala strat jest oczywiście mniejsza, ale wciąż zauważalna – 1 sekunda opóźnienia może oznaczać 7-procentowy spadek konwersji. Dużo? Mało? Sprawdź w raporcie, ile zarobił Twój sklep w zeszłym miesiącu, i oceń na własnym przykładzie.

Jak zatem przyspieszyć działanie sklepu internetowego? Oto kilka podstawowych działań:

  • sprawdź wydajność infrastruktury serwerowej;
  • zoptymalizuj grafiki i zdjęcia;
  • kompresuj pliki zamieszczane na stronie sklepu;
  • wprowadź mechanizm lazy loading;
  • zmniejsz liczbę przekierowań.

A może audyt wydajności?

Weryfikacja sklepu internetowego pod kątem technicznym pozwala zidentyfikować tzw. wąskie gardła – miejsca, które spowalniają działanie platformy, utrudniają przepływ ruchu i wpływają na spadki konwersji. Audyt wydajności daje gotowe wskazówki, jakie zmiany wprowadzić, aby poprawić działanie rozwiązania e-commerce. Obejmuje wiele obszarów funkcjonowania sklepu: od oceny architektury systemowej i środowiska serwerowego, przez monitoring kodu i ładowanie się zasobów, aż po test ścieżki użytkownika.

Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym? Kwestie wydajności

Skuteczna wyszukiwarka

Z pewnością zdarzyło Ci się błądzić po hipermarkecie (szczególnie budowlanym!) w poszukiwaniu jakiegoś produktu. Kiedy towar nie znajduje się tam, gdzie zgodnie z logiką powinien się znajdować, jedynym ratunkiem jest pomoc sprzedawcy – pracownicy są bezbłędnymi „wyszukiwarkami”.

Wyszukiwarka w sklepie internetowym również powinna być bezbłędna. Jej działanie w bezpośredni sposób przekłada się na poziom konwersji. Dobra i skuteczna wyszukiwarka powinna:

  • mieć funkcję autouzupełniania, która wyświetli poszukiwane produkty, jeszcze zanim użytkownik wpisze całe zapytanie;
  • radzić sobie z literówkami, błędami ortograficznymi, slangiem czy potocznymi wyrażeniami;
  • obsługiwać synonimy;
  • pozwalać na filtrowanie wyników wyszukiwania;
  • mieć funkcję rekomendacji produktów komplementarnych;
  • wskazywać proponowane produkty, jeśli wyszukiwane nie są dostępne.

Aby dowiedzieć się więcej o skutecznej wyszukiwarce, przejdź do poświęconego temu zagadnieniu artykułu: Jak zoptymalizować wyszukiwarkę w sklepie internetowym? Ulepszaj, testuj i zarabiaj więcej.

Nawigacja oraz logicznie ułożone kategorie i podkategorie

Użytkowników e-commerce możemy podzielić na 2 grupy: wyszukujących i przeglądających. Wyszukujący rozglądają się za konkretnym produktem lub typem produktu. Przeglądający – przeglądają asortyment, aby poznać towary, ich specyfikacje i ceny. Użytkownicy z pierwszej grupy są bardziej zorientowani na zakup niż ci z drugiej. Nie oznacza to jednak, że przeglądający nie zamieni się w kupującego – podstawową rzeczą, która sprzyja konwersji, jest intuicyjna architektura informacji w sklepie internetowym.

Kategorie i podkategorie powinny być ułożone w logiczny, intuicyjny sposób – tak, aby odwiedzający łatwo mógł znaleźć poszukiwane typy produktów.

Prosty checkout

Nawet ¾ klientów rezygnuje z zakupów w sklepie internetowym tuż przed ich finalizacją. Powody są różne, ale wśród najczęstszych wymienia się niespodziewane koszty dostawy, konieczność rejestracji, obawy o bezpieczeństwo i zbyt długi, skomplikowany proces domknięcia transakcji. Za tę ostatnią kwestię odpowiada checkout, czyli wirtualna kasa.

Końcowy etap e-zakupów powinien być szybki, prosty i bezproblemowy – pozbawiony rozpraszaczy. Nie ma tutaj miejsca na eksperymenty czy ekstrawagancje, o wiele lepiej postawić na sprawdzone rozwiązania. Jak wygląda idealny checkout w sklepie internetowym?

  • Nie odwraca uwagi od głównego celu, czyli finalizacji zamówienia – pozbawiony jest wszelkich rozpraszaczy, takich jak menu, wyszukiwarka, wybór wersji językowej itd.
  • Formularz ma ograniczoną do minimum liczbę pól, w których wpisuje się dane – na przykład w większości przypadków niepotrzebne jest osobne pole na imię i osobne na nazwisko.
  • Buduje w użytkowniku poczucie bezpieczeństwa, na przykład za pomocą ikon świadczących o zastosowaniu odpowiednich mechanizmów, takich jak certyfikat SSL.
  • Jest w pełni dostosowany do urządzeń mobilnych – ważne są takie drobiazgi, jak dopasowanie rozmiarów przycisków i formularzy czy właściwe przypisanie klawiatury do rodzaju pola, jakie należy wypełnić (na przykład podczas wpisywania kodu pocztowego powinna otworzyć się klawiatura numeryczna).
  • Jego forma – one-page albo multi-step – jest dopasowana do profilu biznesu i charakterystycznej dla niego ścieżki zakupowej.

Więcej o obu rodzajach check-outów, ich wadach i zaletach przeczytasz w artykule: One-Page Checkout czy Multi-Step Checkout. Które rozwiązanie kasy jest lepsze?

Optymalizacja pod mobile

Prognozy sugerują, że do 2025 roku ponad 70% użytkowników będzie korzystało z internetu wyłącznie za pomocą urządzeń mobilnych. Wiesz, co to oznacza? ⅔ klientów Twojego sklepu internetowego nigdy nie zobaczy jego wersji desktopowej! Mobile first w e-commerce już od dawna nie jest trendem – jest koniecznością.

O tym, jak powinien wyglądać m-commerce, moglibyśmy napisać nie jeden, a kilka całkiem pokaźnych poradników. Tutaj zatem tylko nawiniemy temat: jeśli zastanawiasz się, jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym, przede wszystkim dobrze zoptymalizuj go pod urządzenia mobilne. Albo pomyśl o e-commerce PWA!

Zwiększenie konwersji w sklepie internetowym dzięki łatwiejszym i przyjemniejszym zakupom

W e-commerce nie można dotknąć przedmiotu – sprawdzić jego ciężaru i faktury, ocenić gabarytów, zweryfikować jakości. Oczywiście zakupy online wynagradzają to w innych obszarach – możliwości wyboru, wygody, oszczędności czasu i pieniędzy – ale platforma e-commerce i tak powinna dysponować rozwiązaniami, które zastępują te wrażenia organoleptyczne. Szukając sposobów na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym, zastanów się, czy skutecznie przekonujesz klientów do zakupu.

Wysokiej jakości zdjęcia i filmy

Czy zdecydowałbyś/zdecydowałabyś się na zakup produktu online bez absolutnie żadnego zdjęcia? Z całą pewnością nie – w końcu kupujemy oczami, nawet jeśli wygląd nie ma wpływu na użyteczność danej rzeczy. Wysokiej jakości zdjęcia służą nie tylko prezentacji przedmiotu, ale też budowaniu wiarygodności sklepu. Im droższy asortyment, tym lepsze powinny być – prezentować więcej szczegółów czy zastosowanie produktu w rzeczywistości (ubrania na modelce, meble we wnętrzu itp.).

Sposobem na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym może być także zastosowanie video produktowego. Film prezentuje zalety produktu o wiele lepiej niż zdjęcie, więc jest dodatkowym czynnikiem skłaniającym do zakupu.

Opisy produktów

Dobre opisy produktów w sklepie internetowym skutecznie przekonują do zakupów. Są jak sympatyczny, wygadany sprzedawca, który potrafi nie tylko odpowiedzieć o cechach prezentowanego przedmiotu, ale też wskazać jego zalety w użyciu i konkretne korzyści dla kupującego. Muszą jednak spełniać kilka warunków:

  • być unikalne – kopiuj–wklej z katalogów producentów zdecydowanie się nie sprawdzi;
  • operować językiem korzyści;
  • wyczerpująco przedstawiać najważniejsze cechy produktu;
  • odwoływać się do potrzeb i oczekiwań konkretnej buyer persony.

Jeśli szukasz sposobów na to, jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym, poprawa treści na stronie powinna być jednym z kroków – dodajmy, że prostym do wykonania.

Więcej wskazówek? Dowiedz się, jak tworzyć opisy produktów, które sprzedają

Opinie o sklepie i produkcie

Według badania Trustpilot, 9 na 10 konsumentów poszukuje opinii innych klientów, zanim cokolwiek kupi. Co więcej – takie rekomendacje nie tylko udowadniają zalety produktu i przekonują do zakupów, ale także zwiększają wiarygodność sklepu. Nawet negatywne – bo świadczą o tym, że opinie są prawdziwe i rzetelne.

Skutecznym sposobem na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym jest zatem uruchomienie modułu rekomendacji. I oczywiście zachęcanie kupujących, aby pozostawiali swoje opinie. Badania pokazują, że nawet 60% konsumentów podzieli się swoim zdaniem, jeśli firma o to poprosi. Rabat na kolejne zakupy z pewnością stanie się dodatkowym motywatorem.

Zamówienia bez zakładania konta

Kiedy użytkownik zakłada konto w Twoim e-sklepie, zyskujesz naprawdę wiele – przede wszystkim zgody marketingowe. Jeżeli jednak nie dajesz kupującym możliwości robienia zakupów bez rejestracji, o wiele więcej możesz stracić: klientów. 25% konsumentów rezygnuje z transakcji z powodu konieczności utworzenia konta w serwisie.

Jeśli szukasz sposobów na to, jak zwiększyć konwersję e-commerce, pozwól swoim klientom na robienie zakupów bez rejestracji. Jednocześnie zachęcaj ich do zakładania kont – na przykład oferując w zamian darmową dostawę lub łatwiejszą procedurę zwrotu. Czy zwroty to bolączka Twojego e-sklepu? Zapoznaj się z tymi 6 krokami, jak zmniejszyć liczbę zwrotów w e-commerce.

Cross-selling i up-selling

E-commerce daje ogromne możliwości w zakresie podwyższania wartości koszyka zakupowego – dzięki mechanizmom cross- i up-sellingu, czyli sprzedaży krzyżowej i dodatkowej. Strategie te nie tylko zwiększają zyski, ale też lojalność klientów i ich życiową wartość. Konsumenci chętnie wracają do sprzedawców, którzy pomogli im podjąć dobre decyzje zakupowe. 

Thank you page

Thank you page to strona z podziękowaniem, która wyświetla się klientowi po dokonaniu zakupu. Za jej pomocą również możesz zawalczyć o lepszą konwersję. Jak?

  • Zachęć użytkownika do utworzenia konta lub zapisania się do newslettera – zyskasz możliwość prowadzenia dalszych działań marketingowych.
  • Poproś o pozostawienie opinii o zakupach lub wypełnienie krótkiej ankiety – zawarte w niej informacje to cenna źródło wiedzy na temat użytkowników.
  • Zachęć do polubienia profilu sklepu w social mediach.
  • Udostępnij użytkownikowi dodatkowe materiały związane z produktem, na przykład sposoby wykorzystania.

Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym? Marketing

Oczywiście zwiększeniu konwersji w e-commerce służą także działania marketingowe, nawet te pozornie niezwiązane ze sprzedażą, skupione na kształtowaniu wizerunku marki. Przedstawiamy kilka sposobów na podniesienie sprzedaży w sklepie internetowym.

Wiarygodność

W mniejszym, mniej znanym sklepie internetowym wiele uwagi należy poświęcić budowaniu jego wiarygodność. Niska cena czy atrakcyjny asortyment to skuteczne wabiki. Żeby jednak klient dokonał zakupu, musi mieć pewność, że sprzedawca jest uczciwy, a jego zamówienie na pewno do niego dotrze. Większej wiarygodności e-sklepu sprzyjają między innymi:

  • różnorodne formy dostawy i płatności (w tym płatność za pobraniem);
  • mechanizmy świadczące o bezpieczeństwie: certyfikat SSL, bezpieczne płatności;
  • dokładne informacje kontaktowe: adres, e-mail, numer telefonu;
  • profesjonalny regulamin, jasne zasady zwrotu czy reklamacji;
  • wysokiej jakości treści i zdjęcia
  • regularne posty w social mediach.

Większa konwersja w e-commerce? Zrób pożytek z long taila

Nie od dziś wiadomo, że content marketing i SEO to duet o supermocy – zwiększa świadomość marki, buduje widoczność w wyszukiwarkach, przyciąga nowych odbiorców. Podwyższeniu konwersji sprzyjają zwłaszcza artykuły i treści wypozycjonowane pod frazy kluczowe typu long tail. Do fraz long tail należą między innymi:

  • dokładne nazwy produktów (np. aparat nikon d7500 + obiektyw 18-140mm vr),
  • bardzo szczegółowe kategorie produktowe (np. męskie buty do biegania asics),
  • frazy zawierające określenie „cena”, „promocja” czy „kody rabatowe”.

Użytkownik, który wpisuje takie zapytanie w wyszukiwarkę, znajduje się na dalszym etapie ścieżki zakupowej – dobrze wie, czego potrzebuje, i jest bardziej zdecydowany na zamówienie. Frazy long tail przynoszą więc kaloryczny, dobrze konwertujący ruch i dlatego warto w nie inwestować.

Czat online

Sklep internetowy może sprzedawać przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Dla zwiększenia konwersji warto wyposażyć go w chatbota – zwłaszcza jeśli biuro obsługi klienta dużo energii poświęca na odpowiadanie na zapytania potencjalnych klientów. Czat online odciąży zespół BOK-u, przejmując na siebie odpowiedzi na bardziej standardowe pytania, a użytkownicy będą mogli uzyskiwać pomoc bez zwłoki, w czasie rzeczywistym.

Kody rabatowe ograniczone czasowo

Kody rabatowe to skuteczne wabiki przyciągające klientów – a najlepiej działają kody rabatowe ograniczone czasowo, które sprawiają, że użytkownicy czują się zobligowani do szybkiego skorzystania z promocji, zanim okazja ucieknie. 

Marketing automation dla porzuconych koszyków

I na koniec jedno z najważniejszych działań służących zwiększeniu konwersji w sklepie internetowym – marketing automation odzyskujący porzucone koszyki. Użytkownicy przerywają proces zakupowy z różnych powodów: bo na ostatnim etapie zaczynają się wahać, postanawiają jeszcze poszukać alternatywy albo dlatego że najzwyczajniej w świecie coś ich odrywa od sfinalizowania transakcji. Dzięki reklamie remarketingowej produkty z porzuconego koszyka będą „chodzić” za klientem w czasie jego wirtualnych wędrówek, przypominając mu o niedokończonych zakupach.

Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym? Działaj i testuj!

Na dobrze prosperujący e-commerce składa się mnóstwo elementów. Sposobów na poprawę konwersji należy więc szukać w różnych obszarach i cyklicznie je weryfikować. Najlepsza rada? Działaj i testuj – e-commerce nieustannie się zmienia, a technologia rozwija. Rozwiązania, które działały wczoraj, niekoniecznie będą działać równie dobrze jutro. Obserwuj naszego bloga, aby na bieżąco wiedzieć, co dzieje się w polskim handlu online.

A na koniec mały bonus: arkusz Excel do pobrania ułatwiający planowanie działań, które warto podjąć, aby dążyć do zwiększenia konwersji w sklepie internetowym:

Źródło zdjęć i grafik: unsplash.com, undraw.co