Wyszukiwarka w e-commerce – potencjał, którego nie wykorzystujesz

Zanim odpowiemy na pytanie, jak zoptymalizować wyszukiwarkę w sklepie internetowym, musimy wspomnieć, dlaczego ma to tak duże znaczenie. Zadaniem wyszukiwarki w witrynie e-commerce jest znalezienie produktów, których szuka użytkownik, poprzez dopasowanie używanych przez niego słów kluczowych do odpowiednich towarów w asortymencie.

To definicja. W rzeczywistości potencjał wyszukiwania znacznie ponad nią wykracza. Wyszukiwarka w e-sklepie potrafi – i powinna – zrobić o wiele więcej: zarządzać synonimami, prezentować ranking produktów czy podpowiadać zakupy komplementarne.

Dlaczego warto inwestować w jej optymalizację? Za odpowiedź niech posłuży nam kilka liczb:

  • Wyszukiwarka generuje średnio 20% ruchu w witrynie – a w niektórych branżach, takich jak książki czy gry, nawet 40%.
  • Szansa na konwersję w przypadku użytkowników, którzy korzystają z funkcji wyszukiwania, jest 7–10 razy wyższa niż w przypadku innych odwiedzających.
  • Klienci „wyszukujący” wydają na zakupy ok. 2,6 razy więcej.

Użytkownicy, którzy używają wyszukiwarki w Twoim e-sklepie, znajdują się na dalszym etapie ścieżki zakupowej niż ci, którzy przeglądają asortyment za pomocą nawigacji. Wiedzą, czego chcą, a być może nawet wybrali już konkretny produkt. Celem wyszukiwania jest więc zakup, celem przeglądania – poznanie oferty.

Stąd właśnie biorą się powyższe liczby i wynikająca z nich konkluzja. Ułatwiając klientom znalezienie tego, czego szukają, możesz podkręcić konwersję w swoim e-commerce, a tym samym przychody swojej organizacji.

Jak zoptymalizować wyszukiwarkę w sklepie internetowym?

Google przyzwyczaiło internautów do wygody, łatwości i szybkości wyszukiwania. Wyszukiwarka w Twoim sklepie internetowym musi zapewnić użytkownikom te same wrażenia – w przeciwnym razie stracisz ich na rzecz konkurencji, która to potrafi. Cóż: poprzeczka w e-commerce ustawiona jest dziś naprawdę wysoko.

Jak zoptymalizować wyszukiwarkę w sklepie internetowym? Poznaj najlepsze praktyki, dzięki którym poprawisz jej funkcjonalność.

Jak ulepszyć wyszukiwarkę w e-sklepie? Umieść ją w widocznym miejscu

Zastanów się: w jakim miejscu intuicyjnie szukasz wyszukiwarki w sklepie internetowym, serwisie informacyjnym czy na blogu? Na górze strony – w jej centralnej części lub po prawej stronie, ewentualnie w sąsiedztwie nawigacji. Właśnie w takim miejscu powinna znaleźć się wyszukiwarka w Twoim e-commerce. Nie ma tutaj miejsca na kreatywne eksperymenty.

Przy jej projektowaniu dodatkowo zwróć uwagę na te aspekty:

  • Oznacz wyszukiwarkę ikoną lupy – to uniwersalny, standardowy i znany użytkownikom symbol wyszukiwania.
  • Wewnątrz pola wyszukiwania umieść call-to-action, takie jak „Szukaj” czy „Wprowadź nazwę produktu, markę lud kod” – ale uwaga: tekst powinien zniknąć, gdy tylko użytkownik w niego kliknie.
  • Daj użytkownikom możliwość rozpoczęcia wyszukiwania zarówno za pomocą przycisku „enter” na klawiaturze, jak i za pomocą kliknięcia w button „Szukaj”.
  • Umieść pole wyszukiwania na każdej podstronie swojego serwisu, w miejscu, które nie znika podczas scrollowania. Wyjątkiem jest checkout – wyszukiwarka na stronie finalizacji transakcji może skłonić klienta do porzucenia koszyka.

Dobra wyszukiwarka ma odpowiednio długie pole wyszukiwania

Pole wyszukiwania powinno być na tyle długie, aby pomieściło zapytanie składające się nawet z kilku wyrazów. Krótsze pole wprowadza zamieszanie. Po pierwsze zmusza użytkownika do skracania fraz. Po drugie utrudnia edycję zapytania, bo klient nie jest w stanie zobaczyć go w całości.

Skuteczne pole wyszukiwania powinno mieścić ok. 30 znaków.

Wyszukiwarka, która toleruje błędy

Jeśli zerkniesz do Google Search Console czy innego narzędzia SEO, przekonasz się, że wiele fraz, po których użytkownicy trafili na Twoją stronę, jest zapisanych błędnie. Google doskonale radzi sobie z literówkami, błędami ortograficznymi i fonetycznym czy innymi rodzajami pomyłek – Twoja wyszukiwarka też powinna. Musi zwracać odpowiednie wyniki bez względu na to, czy użytkownik wpisze „xiaomi” czy „xaiomi”, „naczynie żeliwne” czy „rzeliwne”, „komplet garnków” czy „garków”.

Rozumie synonimy i slang

Dobra wyszukiwarka w sklepie internetowym „rozumie” synonimy – czyli rozpoznaje słowa o podobnym znaczeniu, na przykład „szorty” i „krótkie spodenki” albo „czajnik z porcelany” i „imbryk”.

Powinna także radzić sobie ze slangiem i specyficznym dla danej grupy odbiorców słownictwem. Starsi wiekowo klienci sklepu z obuwiem sportowym będą szukać po prostu „butów sportowych” lub „adidasów”. Młodsi mogą użyć takich fraz, jak „sneakersy” czy „kicksy”.

Jak zoptymalizować wyszukiwarkę w sklepie internetowym? Funkcja autouzupełniania

Wdrożenie autouzupełniania w wyszukiwarce może zwiększyć konwersję nawet sześciokrotnie. Funkcja ta prezentuje użytkownikowi sugestie słów kluczowych lub produktów w momencie, gdy ten rozpocznie wpisywanie zapytania w polu wyszukiwania.

Korzyści? Kilka:

  1. Autouzupełnianie poprawia customer expierience, bo zwalnia użytkownika z konieczności wpisywania całej frazy – a to oszczędność i czasu, i wysiłku. Daje mu także pewność, że użyta fraza jest poprawna.
  2. Prowadzi odbiorcę do konkretnej kategorii, a nawet konkretnego produktu, a także prezentuje mu szerszą część oferty.
  3. Może pomóc klientowi w skonstruowaniu odpowiedniej, najbardziej precyzyjnej frazy i skuteczniej przeprowadzić go przez proces wyszukiwania.
  4. Pomaga uniknąć błędów pojawiających się podczas wprowadzania zapytania.
  5. Często sprzyja też większej sprzedaży – za sprawą automatycznego uzupełniania możesz podpowiadać konsumentowi słowa kluczowe czy produkty, które charakteryzują się większą konwersją czy mają wyższą marżę.
  6. Automatyczne sugestie zachęcają użytkowników do eksperymentowania i rozbudowy kolejnych podpowiadanych fraz, co może nieco wydłużyć proces wyszukiwania. Ale to dobrze – bo jednocześnie zwiększa czas interakcji klienta ze stroną, podkręcając SEO. O ile, oczywiście, prowadzi do trafnych wyników!

Dobrą praktyką w projektowaniu automatycznych sugestii jest wizualne odróżnienie znaków i fraz wprowadzonych przez użytkownika od tych, które proponuje system.

Prezentuje wyniki w atrakcyjny sposób

Szybkie, precyzyjne działanie wyszukiwarki w sklepie internetowym to jednak zaledwie początek drogi. Równie ważne jest prezentowanie rezultatów, które zwraca. Kupujemy oczami – wyniki wyszukiwania powinny być maksymalnie czytelne, tak, aby użytkownik mógł łatwo wybrać produkt, który najlepiej odpowiada jego oczekiwaniom. Znaczenie ma zarówno układ strony, jak i zdjęcia poszczególnych towarów.

Tutaj ważna uwaga: z punktu widzenia konwersji na stronie wyników wyszukiwania lepiej niż klasyczna paginacja (czyli podział wyników na kilka ponumerowanych stron) sprawdza się doładowywanie kolejnych produktów wraz ze scrollowaniem w dół. Dlaczego? Niemal 90% użytkowników sprawdza tylko pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Scrollowanie na dłużej zatrzymuje odbiorcę na stronie sklepu.

Ale… uwaga numer 2: doładowywanie wyników wraz ze scrollowaniem bywa problematyczne dla wydajności e-commerce. Ma to między innymi związek z liczbą produktów. Każdy przypadek warto więc traktować indywidualnie i przemyśleć, który aspekt będzie ważniejszy.

Pokazuje liczbę pasujących wyników

Jak zoptymalizować wyszukiwarkę w sklepie internetowym? To drobna rzecz, ale warto ją wdrożyć z uwagi na poprawę UX – w wynikach wyszukiwania pokaż liczbę znalezionych produktów. Dzięki temu klient może określić, czy zapytanie nie jest zbyt szerokie, i w razie potrzeby zmienić frazę na bardziej konkretną.

Ma opcję filtrowania wyników

Pomocą dla klienta w znalezieniu dokładnie tych produktów, których szuka, jest także opcja sortowania i filtrowania wyników wyszukiwania. Pomaga to zawęzić uzyskane rezultaty do tych najlepiej odpowiadających intencji zakupowej. Nikt nie chce przewijać dziesiątek stron ani przeglądać nieistotnych produktów.

Proponuje spersonalizowane produkty

Na stronach wyników wyszukiwania możesz proponować użytkownikowi dodatkowe produkty, na przykład komplementarne (uzupełniające towar, którego szuka) lub personalizowane, czyli dobrane na podstawie analizy jego zachowań zakupowych. To skuteczna metoda zwiększania wartości transakcji – szczególnie jeśli sugestie opierają się na danych i zostają odpowiednio dobrane.

Nie zwraca pustych wyników wyszukiwania

Jak zoptymalizować wyszukiwarkę w sklepie internetowym? Zadbaj o to, aby wyszukiwanie zawsze zwracało co najmniej jeden wynik. Jeśli w Twoim e-commerce nie ma produktu, którego poszukuje użytkownik, zaproponuj mu podobny asortyment lub to, co zazwyczaj wybierają klienci używający tego samego zapytania. Możesz także odesłać odbiorcę do odpowiednich artykułów poradnikowych na blogu, zachęcić go do użycia innych słów kluczowych czy przejrzenia kategorii lub zasugerować kontakt z biurem obsługi klienta.

Prezentuje uszeregowane wyniki wyszukiwania

Dobra wyszukiwarka nie tylko działa błyskawicznie i zwraca precyzyjne wyniki, ale także szereguje je w odpowiedniej kolejności – na przykład na podstawie sezonowości, popularności czy ocen innych klientów. Oferowanie użytkownikowi zbyt wielu produktów wcale nie jest dla niego ułatwieniem. Wręcz przeciwnie: jest utrudnieniem. To tak zwany paradoks wyboru – ludzki mózg nie lubi się męczyć, więc gdy musi zdecydować pomiędzy zbyt wieloma opcjami, po prostu się poddaje. Prezentowanie użytkownikowi nadmiaru propozycji może prowadzić do rezygnacji z zakupów.

Automatycznie przekierowuje na produkt

Jeśli wyszukiwarka zwraca tylko jeden wynik, zastosować możesz automatyczne przekierowanie na produkt, które przenosi użytkownika bezpośrednio na kartę produktu.

Jak zoptymalizować wyszukiwarkę w sklepie internetowym? Historia wyszukiwania

Dobrą praktyką optymalizacji wyszukiwarki w sklepie internetowym jest zapisywanie historii wyszukiwania. Gdy użytkownik nie znajdzie tego, czego szukał, będzie mógł wrócić do swojego zapytania, aby je zmodyfikować czy doprecyzować.

Z drugiej strony wyszukiwarka powinna umożliwiać usunięcie całego zapytania za jednym razem, na przykład za pomocą przycisku „x” w polu wyszukiwania (to szczególnie ważne na urządzeniach mobilnych).

Nawigacja okruszkowa

Breadcrumbs, czyli nawigacja okruszkowa, nie jest elementem związanym z wyszukiwaniem. Pomaga jednak klientom poruszać się po kategoriach sklepu i ułatwia odnalezienie poszukiwanego produktu, jeśli wyszukiwarka nie zwróciła odpowiedniego wyniku.

Korzyści z optymalizacji wyszukiwarki w sklepie internetowym

Optymalizacja wyszukiwarki w sklepie internetowym to zadanie wieloetapowe, które wymaga czasu i środków. Nowoczesna technologia ma swoją cenę, ale w tym przypadku zdecydowanie warto w nią zainwestować.

Wyższy współczynnik konwersji

Użytkownicy, którzy korzystają z wyszukiwarki, przynoszą większą sprzedaż. Potwierdzają to liczne badania, zarówno polskie, jak i zagraniczne. Na przykład według danych SearchNote wewnętrzne wyszukiwanie generuje od 30 do 60% przychodów w e-sklepach. Im skuteczniej będzie działać wyszukiwarka w Twoim e-commerce, tym lepsze doświadczenia zakupowe zapewnisz swoich klientom – i tym większą konwersję zanotujesz.

Lepsze customer experience

Co czujesz, gdy po naprawdę długich i wieloetapowych poszukiwaniach w końcu uda Ci się znaleźć idealny produkt i sfinalizować transakcję? Zaryzykujemy odpowiedź: satysfakcję i ulgę. To naturalna reakcja. Etap wyszukiwania konkretnego produktu w wybranym sklepie internetowym jest tutaj decydujący, bo prowadzi bezpośrednio do kasy. Szybka, skuteczna i precyzyjna wyszukiwarka ma ogromny wpływ na jakość customer experience w e-commerce.

Trafne decyzje biznesowe dzięki analityce

Analityka wyszukiwania w sklepie internetowym daje cenny wgląd w to, czego potrzebują i jak szukają Twoi klienci. Może przynieść naprawdę wartościowe insighty – podpowiadać, na jakie słowa kluczowe warto pozycjonować witrynę (bo właśnie takich używają odbiorcy), albo jakie produkty należy wprowadzić do oferty.

16 cech, które ma dobra wyszukiwarka w sklepie internetowym

  1. Znajduje się w widocznym i intuicyjnym dla użytkownika miejscu witryny – w górnej części strony, w centrum albo po prawej stronie.
  2. Jest oznaczona ikoną lupy.
  3. W pasku wyszukiwania znajduje się call-to-action jasno wskazujące na jej funkcję, np. „Szukaj”.
  4. Wyszukiwanie jest uruchamiane za pomocą kliknięcia klawisza „enter” na klawiaturze i naciśnięcia przycisku „szukaj” (w postaci lupy/strzałki itp.).
  5. Pole wyszukiwania znajduje się na każdej podstronie e-sklepu i jest widoczne mimo scrollowania.
  6. Pole wyszukiwania ma odpowiednią długość.
  7. Wyszukiwarka radzi sobie z literówkami, błędami ortograficznymi czy fonetycznymi.
  8. Rozumie synonimy i slang.
  9. Ma funkcję autouzupełniania.
  10. Prezentuje wyniki wyszukiwania w czytelny, atrakcyjny sposób.
  11. Pokazuje liczbę uzyskanych wyników.
  12. Udostępnia opcję filtrowania i sortowania wyników.
  13. Proponuje spersonalizowane lub komplementarne produkty.
  14. Nie zwraca zerowych wyników wyszukiwania.
  15. Prezentuje wyniki uszeregowane według określonych kryteriów.
  16. Zachowuje historię wyszukiwania.
  17. Umożliwia usunięcia całego zapytania za pomocą przycisku „X”.

Wyszukiwanie w sklepie internetowym to coś znacznie więcej niż „pasek z lupką”. Szybka, funkcjonalna i skuteczna wyszukiwarka pomaga potencjalnym klientom zbliżyć się do ostatniego etapu ścieżki zakupowej: zakupu. Gromadzi także cenne informacje mówiące o tym, czego potrzebują i jak szukają użytkownicy. Zdecydowanie warto inwestować w jej optymalizację – a także nieustannie testować jej działanie, aby mieć pewność, że jest swoją najlepszą wersją.

Źródło zdjęć i grafik: unsplash.com, undraw.co

Więcej o UX w wyszukiwaniu w e-commerce dowiesz się tutaj: E-commerce search UX.