Spis treści
Czego dowiesz się z tego artykułu?
- Ile kosztuje wdrożenie Magento?
- Co składa się na koszt uruchomienia sklepu opartego o Magento?
- Jakie są etapy uruchomienia sklepu internetowego?
- Czy da się wdrożyć Magento budżetowo?
TL;DR – szybki skrót
Podsumowanie dla zabieganych – najważniejsze wnioski i praktyczne wskazówki:
- Koszt wdrożenia Magento zależy od bardzo wielu zmiennych, między innymi: skali projektu, asortymentu, typu odbiorcy (B2B, B2C), funkcjonalności, liczby planowanych integracji, liczby podstron do zaprojektowania. Bez tych informacji nie da się precyzyjnie odpowiedzieć na pytanie o budżet.
- Projekty tego typu rozlicza się zazwyczaj w modelu Time & Material, czyli godzinowo.
- Platformę e-commerce można uruchomić w wersji MVP z podstawowymi funkcjonalnościami sprzedażowymi, a następnie stopniowo rozbudowywać – to ułatwia elastyczne zarządzanie budżetem.
- Optymalizacji kosztów sprzyja aktywny udział interesariuszy w definiowaniu wymagań, testowaniu i opiniowaniu powstających rozwiązań, a także prowadzenie projektu w sposób zwinny, który pozostawia elastyczną przestrzeń na zmiany.
Koszt wdrożenia Magento – to zależy, czego oczekujesz
Na pytanie, ile kosztuje Magento, można odpowiedzieć innym pytaniem: a ile kosztuje czerwony samochód? Trudno wskazać precyzyjną kwotę, skoro pod określeniem „czerwony samochód” może kryć się zarówno kompaktowy Fiat 500, jak i Volvo XC 40 czy luksusowy Mercedes GLC.
Z Magento jest podobnie. Konfigurowalność, elastyczność i skalowalność platformy sprawia, że można rozbudowywać ją o przeróżne funkcjonalności. Koszt jej wdrożenia należy skalkulować indywidualnie, biorąc pod uwagę potrzeby i cele organizacji. Firma, która planuje szeroko zakrojoną ekspansję zagraniczną, obsługuje złożony asortyment czy zamierza łączyć sprzedaż online i offline będzie mieć zupełnie inne wymagania niż ta, która chce „po prostu” sprzedawać w internecie.
W dużym uogólnieniu można jednak powiedzieć, że wdrożenie Magento zaczyna się od kwoty ok. 150 tysięcy zł. To absolutnie minimalny budżet, jaki należy przyjąć. Najczęściej mówi się jednak o kwotach rzędu ok. 300 tysięcy.
Skąd ta różnica? Magento to platforma e-commerce dla średnich i dużych organizacji, dysponujących odpowiednimi środkami na rozwój e-sprzedaży. Mniejsze firmy zwyczajnie nie wykorzystają jej możliwości – z ich punktu widzenia taka inwestycja jest po prostu nieopłacalna. Wyjątek stanowią tutaj niewielkie organizacje, które już na etapie wejścia do e-commerce zakładają dynamiczny rozwój. Wówczas uruchamiają platformę sprzedażową w wersji MVP, a następnie stopniowo ją rozbudowują. To o wiele bardziej ekonomiczny scenariusz niż inwestycja na przykład w system SaaS, a następnie kosztowna migracja na Magento.

Co składa się na koszt Magento?
Wdrożenie Magento rozlicza się zazwyczaj w modelu Time & Material, czyli godzinowo. Całościowy koszt jest więc wynikiem mnożenia godzin pracy zespołu wdrożeniowego przez stawkę godzinową wybranej agencji.
A ile godzin pracy potrzeba do wdrożenia Magento? Ponownie: to zależy od przyjętego zakresu działania. W Ageno mamy doświadczenie zarówno ze średnimi, jak i bardzo dużymi wdrożeniami, więc na podstawie naszych poprzednich realizacji potrafimy oszacować (profesjonalnie mówiąc: wyestymować) liczbę godzin potrzebnych do uruchomienia platformy – od projektu do uruchomienia produkcyjnego.
Jaki zakres prac zazwyczaj obejmuje wdrożenie Magento?
Analiza przedwdrożeniowa
Wdrożenie tak złożonej platformy, jaką jest Magento, musi zostać dokładnie zaplanowane. Pierwszy etap prac stanowi analiza przedwdrożeniowa. Jej celem jest:
- poznanie wymagań biznesowych organizacji – w tym specyfiki produktu, sposobu pozyskiwania klientów czy perspektyw rozwoju;
- analiza wymagań technicznych, takich jak architektura informacji, niestandardowe funkcje, migracja danych czy integracje z systemami działającymi już w organizacji;
- opracowanie user stories – poznanie potrzeb oraz zachowań zakupowych użytkownika końcowego;
- przygotowanie planu wdrożenia, który zawiera zakres i harmonogram prac oraz estymację uruchomienia platformy – liczbę godzin i koszt.
Magento jest platformą Open Source o właściwie nieskończonych możliwościach. Dokładny plan działania to konieczność. Pozwala dostosować wymagania biznesowe i oczekiwania technologiczne do zasobów, jakimi dysponuje organizacja. Jego opracowanie ułatwia także efektywny postęp prac nad wdrożeniem – łatwiej dążyć do celu, jeśli wiadomo, gdzie on się znajduje.
Dowiedz się, jak wygląda analiza przedwdrożeniowa w Ageno.
Makietowanie i projektowanie UX/UI
Na koszt wdrożenia Magento składają się także prace nad wizualną stroną e-commerce. Na początku powstają makiety, które obrazują interakcje użytkownika z systemem, a następnie projekt graficzny. Wpływ na koszt tego etapu ma między innymi wybór szablonu (gotowy czy dedykowany) czy liczba podstron do zaprojektowania.
Front-end i back-end oraz integracje
Wdrożenie Magento od strony technologicznej przebiega dwutorowo, obejmując prace front-endowe (front-endem nazywamy to wszystko, co użytkownik widzi po wejściu do sklepu) oraz back-endowe (czyli zapewniające techniczną funkcjonalność platformy). Im projektowane funkcjonalności będą bardziej złożone czy odbiegające od standardowej logiki działania Magento, tym więcej czasu (i budżetu) pochłonie uruchomienie.
Na koszt Magento składa się także sama jego instalacja czy przygotowanie infrastruktury serwerowej, a także integracje platformy e-commerce z wewnętrznymi i zewnętrznymi narzędziami, systemami płatności czy usługami kurierskimi.
Testy
Aby zapewnić najwyższą jakość powstającego systemu e-commerce, konieczne jest bieżące testowanie funkcjonalności. W tym celu przeprowadza się między innymi testy użyteczności, scenariuszy i ścieżek, bezpieczeństwa, integracji czy wydajności.
Dodatkowe opłaty
Na koszt wdrożenia Magento składają się także opłaty związane z domeną, hostingiem, certyfikatem SSL, dodatkowymi wtyczkami czy abonamentem za usługi płatnicze.
Przeczytaj więcej o 🔗 procesie wdrożenia e-commerce w Ageno. Dowiesz się, jakie prace obejmują poszczególne etapy, jak poukładaliśmy nasz proces i jak pracujemy, aby dowozić efekty.
Wdrożenie Magento – koszt B2C a B2B
Odpowiedź na pytanie, ile kosztuje wdrożenie Magento, zależy także od tego, kim będzie użytkownik końcowy: klientem indywidualnym czy biznesowym. E-commerce B2B z założenia jest kosztowniejszy w uruchomieniu niż B2C, ponieważ wymaga bardziej złożonych, często customizowanych funkcjonalności.

Ekonomiczne wdrożenie Magento?
Nie będziemy czarować: Magento nie jest tanim systemem. Koszt jego wdrożenia można jednak zoptymalizować – na przykład poprzez uruchomienie w początkowej fazie projektu wersji MVP, czyli zawierającej jedynie podstawowe funkcjonalności, niezbędne do rozpoczęcia sprzedaży.
Ważne jest także to, aby w tworzeniu rozwiązania e-commerce aktywnie uczestniczył ktoś ze strony interesariuszy, na przykład manager ds. sprzedaży lub product owner. Bierze on udział w przygotowaniu wymagań projektowych czy zajmuje się testowaniem i opiniowaniem powstających funkcjonalności. Pozwala to na bieżąco kontrolować rozwój projektu, dzięki czemu uniknąć można wprowadzania kosztownych poprawek na dalszych etapach.
Optymalizacji kosztów wdrożenia sprzyja także prowadzenie projektu według zasad metodyk zwinnych, takich jak Agile czy Scrum. Tworzenie oprogramowania realizowane w tym modelu polega na dostarczaniu efektów pracy w krótkich odstępach czasu. Wymagania interesariuszy często ewoluują w trakcie trwania procesu produkcyjnego, więc podział całego wdrożenia na mniejsze etapy pozwala zminimalizować koszty wprowadzania zmian.
Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje wdrożenie Magento, bo całościowy koszt zależy od zbyt wielu zmiennych. Możemy jednak oszacować pewne ramy – jeśli chcesz dowiedzieć się, ile mogłoby wynieść wdrożenia Magento dla Twojej organizacji, zachęcamy do skorzystania z bezpłatnej konsultacji. Formularz poniżej ⬇️