Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Co to jest Magento?
  • Kiedy powstało i kto jest jego właścicielem?
  • Jakie są różnice między wersją Magento Open Source a Adobe Commerce?
  • Jakie są wady i zalety Magento?
  • Dlaczego warto zbudować platformę e-commerce właśnie na nim?
  • Dla jakich firm będzie odpowiednim systemem, a dla jakich to niezbyt dobry wybór?
  • Jaki serwer pod Magento będzie najlepszy?
  • Ile kosztuje wdrożenie Magento?

Magento – co to jest? Platforma e-commerce o ekscytujących możliwościach

Magento to oprogramowanie do tworzenia sklepów internetowych i platform sprzedażowych (zarówno o charakterze B2C, jak i B2B) rozwijane przez firmę Adobe. Oparte jest o framework Laminas oraz Symfony i napisane w języku PHP. Występuje w dwóch wersjach:

  • Magento Open Source, które udostępnione jest na licencji z otwartym kodem źródłowym, co oznacza, że można go dowolnie modyfikować i rozwijać,
  • płatnej wersji Adobe Commerce (o różnicach między wersjami za moment).

Stanowi jedną z najpopularniejszych platform e-commerce. Szacuje się, że działa na niej nawet 250 tysięcy sklepów internetowych, w tym ok. 20% największych na świecie e-commerce’ów. Jest odpowiednie przede wszystkim dla średnich i dużych biznesów – mniejsze firmy nie wykorzystałyby tkwiącego w nim potencjału.

Adobe cyklicznie wydaje aktualizacje platformy. Najświeższe wydanie to Magento 2.4.8.

Historia Magento

Magento zadebiutowało w 2008 roku. Zostało stworzone przez firmę Varien Roya Rubina, mieszczącą się w słonecznym Los Angeles. Dzięki temu, że do jego budowy wykorzystano elastyczny framework Zend (obecnie Laminas), developerzy mogli w łatwy sposób budować kolejne rozszerzenia i moduły.

W 2011 roku Magento wykupione zostało przez eBay. Amerykański gigant rynku e-commerce mocno inwestował w jego rozwój, czego efektem stało się wydanie nowej wersji platformy – w 2015 roku ruszyło Magento 2.

Trzy lata później Magento ponownie zmieniło właściciela. Za kosmiczną kwotę ponad 1,5 miliarda (!) dolarów prawa własności nabyło Adobe, amerykańskie przedsiębiorstwo technologiczne, które tworzy i rozwija takie programy, jak Photoshop, Illustrator czy Lightroom. Przejęcie Adobe odbiło się w branży dużym echem. Jest także ważnym sygnałem: Magento to platforma o międzynarodowym zasięgu, rozwijana przez firmę o stabilnej, ugruntowanej pozycji i potężnym zapleczu technologicznym.

Rozwój Magento

Magento Open Source a Adobe Commerce

Jak już wspomnieliśmy, Magento występuje w dwóch wersjach.

Magento Open Source (dawniej pod nazwą Community Edition) udostępnione jest na otwartej licencji Open Source, co oznacza, że za korzystanie z jego kodu źródłowego nie trzeba płacić żadnych opłat licencyjnych.

Adobe Commerce (wcześniej występujące pod nazwą Magento Commerce) to natomiast płatna wersja platformy, dostępna w ramach abonamentu, którego wysokość zależy od przychodu. W tym wydaniu „od podstaw” oferuje mnóstwo zaawansowanych funkcjonalności i możliwości. Wiele z nich można jednak dodać do wersji Open Source poprzez gotowe rozszerzenia lub stworzenie dedykowanych rozwiązań.

Różnice

Podstawowe różnice między wersjami prezentujemy w tabeli 👇

 Magento Open SourceAdobe Commerce
PrzeznaczenieŚrednie i duże sklepy internetoweBardzo duże platformy e-commerce działające na wielu rynkach
Dostęp do kodu źródłowegoTakNie
CenaBrak opłat licencyjnychAbonament uzależniony od przychodu (ok. 20 tys. $ rocznie)
SupportWsparcie społeczności lub zespołu developerskiego odpowiadającego za wdrożenieSupport techniczny Adobe działający 24/7
WydajnośćObsługa 1 bazy danychObsługa wielu baz danych na różnych serwerach
BezpieczeństwoWysokieWysokie + dodatkowe zabezpieczenia np. płatności
Narzędzia sprzedażowe i marketingoweMożliwość rozbudowywania funkcjonalności dzięki modułom i dedykowanym rozwiązaniomWbudowane funkcjonalności o zaawansowanych możliwościach
Obsługa B2BW podstawowym zakresieRozszerzona
Podstawowe różnice między Open Source a Adobe Commerce

Wersja Open Source nie jest jednak – jak wynikałoby z tabeli – gorszą, biedniejszą wersją Adobe Commerce. To po prostu rozwiązanie przeznaczone dla innego typu odbiorcy. Adobe Commerce powstało z myślą o międzynarodowych korporacjach, które już w momencie wejścia do e-commerce potrzebują ultrazaawansowanych narzędzi, realizujących specyficzne, szerokie potrzeby biznesowe.

Wersja Open Source nawet w swojej podstawowej wersji, nieobudowana dodatkowymi modułami i rozszerzeniami, zapewnia funkcjonalności, które pozwalają płynnie realizować i rozwijać sprzedaż. Ma wszystko, co potrzebne do tego, aby działać w e-commerce. A dodatkowo dzięki elastyczności i skalowalności jej możliwości można rozszerzać w dowolnym kierunku wraz ze wzrostem biznesu. I to właśnie cecha, która odróżnia Magento od innych platform.

W dalszej części artykułu omawiać będziemy wyłącznie wersję Open Source.

Możliwości Magento Open Source

Możliwości, które oferuje Magento, możemy określić jako „ekscytujące”. To platforma o wyjątkowej elastyczności. Zdecydowana większość systemów e-commerce, szczególnie tych w abonamentowym modelu SaaS, narzuca sprzedającym pewne ograniczenia. W Magento można dodawać kolejne funkcjonalności i dostosowywać je do własnych potrzeb – oczywiście przy odpowiednim wsparciu zespołu developerskiego.

Za jakie możliwości i funkcjonalności e-commerce pokochało Magento?

Pełna kontrola nad wyglądem sklepu

Budując sklep internetowy na Magento, możesz skorzystać z gotowych motywów albo zlecić projektantowi stworzenie dedykowanego designu. Możliwe jest oczywiście dostosowanie „systemowych” szablonów do potrzeb i brandingu marki poprzez modyfikacje kolorystyki czy układu elementów. Wygląd sklepu zbudowanego na tym systemie możesz również zmienić, modyfikując jego kod źródłowy.

Dla większości e-commerce’ów najbardziej opłacalnym rozwiązaniem będzie wybór gotowego szablonu, a następnie dopasowanie go do potrzeb za pomocą kodowania.

Zaawansowany system zarządzania katalogiem produktów

Magento to platforma e-commerce, która pozwala zarządzać właściwie nieograniczoną liczbą produktów, kategorii i podkategorii. Możesz w niej masowo importować i eksportować towary, określać atrybuty, dowolnie filtrować i sortować katalog czy zdefiniować zaawansowane warunki obliczania cen.

Elastyczny system obsługi zamówień i płatności

Magento ma wszystko, co potrzebne, aby skutecznie sprzedawać w e-commerce. Daje szerokie możliwości zarządzania każdym etapem sprzedaży: od stanów magazynowych, przez transakcje, aż po klientów. Wszystkie dane o zamówieniach dostępne są w jednym panelu administracyjnym – można je filtrować, sortować, masowo edytować czy eksportować, a także automatycznie zmieniać ich status oraz generować na ich podstawie raporty sprzedażowe. W Magento możesz także elastycznie zarządzać klientami, na przykład tworzyć grupy klientów w oparciu o wybrane kryteria, takie jak klasy podatkowe.

Dla porządku musimy także wspomnieć, że system od Adobe umożliwia integrację z różnymi operatorami płatności oraz firmami kurierskimi. Najpopularniejsi dostawcy tych usług oferują oficjalne rozszerzenia, co ułatwia i przyspiesza uruchomienie sklepu.

Zarządzanie wieloma sklepami internetowymi w Magento

Obsługa wielu sklepów w różnych językach

Jeśli myślisz o rozwoju swojego biznesu w kontekście ekspansji zagranicznej, na pewno zainteresuje Cię opcja Multistore. Magento pozwala zarządzać wieloma sklepami internetowymi – i to z poziomu jednego panelu administracyjnego. Sklepy te mogą być prowadzone w różnych językach i używać wielu walut. Ponadto Multistore umożliwia:

  • korzystanie z jednej lub wielu domen;
  • zdefiniowanie zupełnie innego szablonu wyglądu sklepu;
  • udostępnienie jednego katalogu dla wszystkich sklepów albo korzystanie z osobnych katalogów dla każdego z nich;
  • dopasowanie asortymentu do każdego ze sklepów osobno;
  • wdrażanie różnych funkcjonalności;
  • stosowanie innych metod płatności i dostawy
  • uruchomienie osobnego sklepu B2B.

Dowiedz się więcej o funkcji 🔗 Magento Multistore.

Narzędzia do SEO i marketingu internetowego

Magento uważane jest za platformę SEO friendly – oferuje wiele funkcjonalności, które ułatwiają i przyspieszają pozycjonowanie sklepu w Google oraz jego optymalizację. Daje także mnóstwo możliwości w zakresie prowadzenia działań marketingowych. Pozwala – przy wykorzystaniu modułów third party – między innymi na:

  • wysyłkę newslettera;
  • integrację z narzędziami do e-mail marketingu;
  • wystawianie ocen i recenzji przez klientów;
  • zaawansowane opcje zarządzania promocjami;
  • tworzenie ankiet;
  • tworzenie bloga;
  • stosowanie mechanizmów cross- i up-sellingowych;
  • integrację z CRM i narzędziami analitycznymi;
  • integracje z porównywarkami cen, marketplace’ami i social mediami.

Pełna kontrola nad bazą danych i dostęp do kodu źródłowego

Kiedy zakładasz sklep internetowy w systemie typu SaaS, „wynajmujesz” całą infrastrukturę. Platforma e-commerce zbudowana na Magento staje się natomiast Twoją własnością. Zyskujesz pełną kontrolę nad bazą danych i serwerem, masz także dostęp do kodu źródłowego. Oczywiście wdrożenie oprogramowania musi odbywać się przy pomocy doświadczonych specjalistów – agencję wdrożeniową w każdej chwili możesz jednak zmienić.

Wszystko o Magento: zalety i wady

Elastyczność i skalowalność – ten system właściwie nie ma górnej granicy rozwoju.

Bezpieczeństwo – Magento 2 to platforma o wysokim poziomie zabezpieczeń, a do tego aktualna i ciągle wspierana oraz rozwijana.

Stabilność i wydajność – może obsłużyć wielomilionową bazę produktów i świetnie radzi sobie z dużym ruchem (przy odpowiednim zapleczu serwerowym).

Rozbudowane API – dzięki niemu możesz zintegrować swój sklep internetowy z systemami działającymi w Twojej firmie oraz zewnętrznymi narzędziami, aby przyspieszać i automatyzować pracę.

Rozszerzenia – w oficjalnym marketplace Magento znajdziesz ponad 3 tysięcy różnych rozszerzeń i modułów, które zwiększają funkcjonalność platformy.

Więcej o zaletach silnika Adobe przeczytasz w artykule: Dlaczego warto wybrać Magento 2?

Koszty wdrożenia – nie będziemy czarować: to złożony system. Jego wdrożenie, utrzymanie i rozwój wymagają współpracy z doświadczoną agencją e-commerce. Nie jest to platforma, którą skonfigurujesz i uruchomisz samodzielnie.

Wymagania techniczne – Magento to rozbudowana platforma, która wymaga odpowiedniego środowiska hostingowego.

Sprawdź także, jak wypada Magento w porównaniu z innymi platformami: 🔗 Magento vs Prestahop, 🔗 Magento vs Shopify 🔗 Magento vs Woocommerce .

Jaki serwer pod Magento?

Platforma od Adobe to zaawansowane, rozbudowane rozwiązanie, które wykorzystuje złożony stack technologiczny, dlatego hosting Magento powinien spełnić kilka ważnych kryteriów. Firma Adobe sama określiła parametry, jakimi powinien charakteryzować się serwer. To między innymi:

  • PHP 8.2, 8.3 lub nowsze,
  • obsługa baz danych MySQL 8.0 albo MariaDB 10.6+ i wyższe,
  • moduły PHP: curl, gd, hash, intl, mbstring, mcrypt, openssl, PDO/MySQL, SimpleXML i soap,
  • systemy operacyjne takie jak RedHat Enterprise Linux, CentOS, Ubuntu lub Debian,
  • co najmniej 2 GB pamięci RAM.

Dla dużych e-commerce’ów najlepszym rozwiązaniem będzie oczywiście serwer dedykowany (a nie współdzielony). Oprócz tego warto rozważnie wybrać firmę hostingową – dobrze, aby jej specjaliści mieli doświadczenie w pracy z Magento i znali jego wymagania.

Dla kogo Magento? Nie dla każdego

O Magento często mówi się, że zaczyna się tam, gdzie kończą się inne platformy. To system o olbrzymich możliwościach – pozwala na realizację najbardziej śmiałych i innowacyjnych założeń. Małe firmy, które dopiero rozpoczynają działania w internecie i sprzedają kilkanaście produktów, po prostu nie wykorzystają jego możliwości.

Magento polecamy średnim, dużym i bardzo dużym e-commerce’om, które operują sporym katalogiem produktów i wymagają zaawansowanych funkcji sprzedażowych. Silnik od Adobe skutecznie zasili także sklepy internetowe o międzynarodowych ambicjach – opcja Multistore zdecydowanie ułatwia start w e-commerce cross-border.

Twoja organizacja rozważa wdrożenie Magento? Przeczytaj 8 sygnałów świadczących o tym, że Magento to dobry wybór dla Twojej firmy

Przykłady sklepów na Magento

O funkcjonalności i możliwości Magento najlepiej świadczy to, jakie sklepy internetowe działają w oparciu o jego silnik. To między innymi giganci polskiego e-commerce:

Więcej przykładów znajdziesz w naszym zestawieniu: 43 największe polskie sklepy internetowe Magento

Jak wygląda wdrożenie Magento?

Wdrożenie Magento to złożony proces. Dobra, doświadczona agencja Magento potrafi go jednak poukładać tak, aby był przewidywalny i zamknięty w płynnie następujących po sobie etapach. Poniżej opisujemy, jak krok po kroku przebiega wdrożenie e-commerce opartego o rozwiązanie Adobe.

1. Analiza przedwdrożeniowa

Prace nad wdrożeniem zawsze powinna rozpocząć analiza potrzeb biznesowych – dzięki temu można precyzyjnie dopasować technologię do potrzeb organizacji oraz logiki biznesowej, według której działają jej procesy. Taka analiza przedwdrożeniowa jest trochę jak wywiad: zbiera się informacje o asortymencie, klientach, kanałach sprzedaży, celach, procesach logistycznych.

2. Projekt architektury

W kolejnym kroku powstaje projekt architektury, czyli całej struktury platformy e-commerce. Określa się tutaj, jak ma przebiegać proces zakupowy i jakie moduły będą konieczne, a także planuje integracje z zewnętrznymi systemami.

3. Projekt UX/UI i makietowanie

Na tym etapie powstaje graficzna reprezentacja tego, co zostało ustalone: tworzone są makiety sklepu, wizualizacje kluczowych podstron, a także – jeśli nie korzystamy z gotowych szablonów – indywidualny projekt graficzny.

4. Prace developerskie: frontend i backend

Prace developerskie obejmują takie zadania, jak konfiguracja Magento, instalacja gotowych modułów lub tworzenie modułów customowych, integracje z zewnętrznymi systemami czy wdrażanie layoutu.

5. Testy techniczne i akceptacyjne

W kolejnym kroku zespół testerów sprawdza poprawność działania poszczególnych funkcji, wydajność platformy czy poprawność integracji. Testy prowadzone są według ustalonych wcześniej kryteriów akceptacyjnych. Stworzone rozwiązania testuje również zespół klienta, sprawdzając sklep z perspektywy kupującego.

6. Szkolenie zespołu

I właśnie – zespół klienta. Magento to system o ogromnych możliwościach, jednak trzeba wiedzieć, w jaki sposób je wykorzystać. W tym celu przeprowadza się szkolenia z obsługi i zarządzania platformą. Mogą wziąć w nim udział administratorzy, pracownicy działu marketingu czy supportu.

7. Wsparcie powdrożeniowe i rozwój

Aby utrzymać najwyższą jakość platformy sprzedażowej, agencja Magento zapewnia wsparcie powdrożeniowe, czyli pomoc w zakresie obsługi i utrzymania systemu. Obejmuje ona między innymi aktualizacje, dostosowanie systemu do zmieniających się warunków rynkowych czy optymalizację procesów.

Ile kosztuje wdrożenie Magento?

I na koniec najważniejsze pytanie: ile kosztuje wdrożenie Magento? Odpowiedź raczej Cię nie zadowoli, ale jest jedyną możliwą – to zależy. Nie da się podać szacunkowego kosztu wdrożenia, tak, jak nie da się podać szacunkowego kosztu kupna samochodu albo budowy domu. Wszystko zależy od tego, czego oczekujesz: podstawowych czy zaawansowanych funkcjonalności.

Wszystkich informacji o możliwościach Magento oraz szacunkowych kosztach wdrożenia – w odniesieniu do Twojego biznesu – możemy udzielić Ci podczas bezpłatnej konsultacji 👇

Mamy też propozycję dla przedsiębiorców, którzy chcą wdrożyć sklep internetowy na Magento w przyspieszonym tempie – już w 3 tygodnie 😎 Poznaj Blanc!

Źródło zdjęć: unsplash.com, undraw.co