Dla kogo Magento? Średnich i dużych organizacji

Dla kogo Magento? O Magento mówi się, że to rozwiązanie dla dużych graczy. I owszem, najczęściej wybierają go rozwinięte organizacje, w których od lat z sukcesami prowadzono sprzedaż stacjonarną, aż w końcu podjęto decyzję o rozszerzeniu jej o e-commerce. Wdrożenie Magento jest sporą inwestycją, więc pewnym ograniczeniem w tym zakresie będzie również budżet – nie każda firma ma takie środki do rozdysponowania.

Mówienie, że Magento to system wyłącznie dla największych, nie jest jednak do końca prawdą. Z powodzeniem wykorzystają go też organizacje średniej wielkości, szczególnie te o specyficznych potrzebach biznesowych. Elastyczność i skalowalność Magento pozwala na wdrażanie najbardziej zaawansowanych funkcji, a jego możliwości są porównywalne do możliwości, jakie dają rozwiązania dedykowane.

Tak naprawdę decyzję o wyborze konkretnej platformy należy więc rozpatrywać indywidualnie. Nie można określić dolnej granicy wielkości obrotów czy wielkości zatrudnienia, od której firmy mogą zacząć myśleć o Magento.

Z całą pewnością system od Adobe nie będzie jednak odpowiednim wyborem dla start-upów i małych firm, które dopiero rozpoczynają działalność i operują niewielkim wolumenem produktów. Dlaczego? Takie przedsiębiorstwa po prostu nie wykorzystają możliwości, jakie oferuje Magento.

Dowiedz się więcej o możliwościach Magento 👉 Najważniejsze zalety Magento. Dlaczego warto wybrać ten system e-commerce?

Rozbudowany katalog produktów

Dla kogo Magento będzie właściwym wyborem? Przesłanką, która wskazuje na słuszność takiej decyzji, jest rozbudowany katalog produktów. Jeśli Twoja firma operuje szerokim lub zróżnicowanym asortymentem, przemyśl wdrożenie Magento. To jedno z nielicznych na rynku rozwiązań, które udźwignie naprawdę duży e-commerce. Zarządzanie katalogiem liczącym tysiące produktów nie będzie dla niego żadnym problemem.

Magento świetnie radzi sobie także z obsługą towarów o złożonej konfiguracji, na przykład dostępnych w różnych rozmiarach, kolorach czy wariantach. Jeśli zatem sprzedajesz ten sam model laptopa, ale z możliwością wyboru pamięci RAM, w Magento – dzięki funkcji produktów konfigurowalnych – nie musisz wystawiać każdej opcji z osobna. Możesz stworzyć jedną kartę produktu z kilkoma wariantami, a wówczas klient wybiera z listy ten, który go interesuje. Taka logika znacznie upraszcza zarządzanie całym asortymentem. Co więcej – do każdego z wariantów możesz przyporządkować inną cenę.

System od Adobe umożliwia także tworzenie produktów zgrupowanych oraz pakietów produktów (tzw. bundle). W pierwszym przypadku możesz stworzyć zestaw kilku towarów dostępny w cenie niższej, niż gdyby klient kupował każdy z nich osobno. W drugim – pakiet, w obrębie którego użytkownik sam dobiera produkty.

Dla kogo Magento? Dla firmy z międzynarodowymi aspiracjami

Gdybyśmy mieli wskazać jeden rodzaj organizacji, dla której Magento to najlepsza platforma e-commerce, bez zastanowienia wskazalibyśmy firmy działające na rynkach międzynarodowych albo planujące zagraniczną ekspansję. Jedną z najważniejszych zalet systemu od Adobe jest możliwość uruchomienia tzw. Multistore, czyli kilku sklepów działających niezależnie od siebie, ale zarządzanych ze wspólnego panelu administracyjnego. Każdy z nich może być uruchomiony na innej domenie i w innej wersji językowej, używać innych walut, wyglądać inaczej i korzystać z innego katalogu produktów czy innych funkcjonalności. Daje to szerokie możliwości w zakresie tzw. lokalizacji, czyli dostosowania e-commerce do potrzeb i wymagań konsumentów z innych krajów. Znacznie ułatwia także zarządzanie całym e-commerce.

Jedna firma, wiele brandów

Multistore sprawdza się również w sytuacji, gdy jedna organizacja ma w swoim portfolio kilka marek. Nie musi dla każdej z nich wdrażać osobnej platformy. W Magento subbrandy mogą funkcjonować w obrębie jednego systemu, ale działać i wyglądać zupełnie inaczej. Daje to większą kontrolę nad całym ekosystemem, a szczególnie stanami magazynowymi, gdy wszystkie marki korzystają z jednego katalogu produktów.

Zaawansowane funkcje B2B

Magento to prawdopodobnie najlepsza platforma dla e-commerce B2B. Wyróżnia się wyjątkową elastycznością i skalowalnością, dzięki czemu umożliwia organizacji nieskrępowany rozwój. Ma także kilka istotnych funkcji, które szczególnie dobrze sprawdzają się w B2B:

  • łatwa integracja z systemami ERP;
  • elastyczne zarządzanie grupami klientów – w Magento możesz zarządzać klientami B2C i B2B, a także prezentować różnym grupom użytkowników osobne ceny i asortyment;
  • możliwość elastycznego dostosowania uprawnień dostępowych do panelu administracyjnego, dzięki czemu pracownicy różnych działów mogą mieć dostęp do wybranych funkcji;
  • wielopoziomowy system cenowy – możliwość różnicowania cen, na przykład w zależności od wielkości zamówienia;
  • uproszczony proces ponownych zamówień;
  • zapytania ofertowe i możliwość negocjacji cen. 

Specyficzne potrzeby

Magento to system OpenSource. Jego kod źródłowy jest otwarty, co oznacza, że można go modyfikować i rozwijać według potrzeb organizacji. Daje to ogromną elastyczność we wprowadzaniu najróżniejszych funkcjonalności, również realizujących specyficzne dla danej branży cele. Funkcje mogą być realizowane poprzez gotowe, „pudełkowe” moduły lub rozwiązania napisane od zera dla organizacji.

Nastawienie na rozwój

Na pytanie, dla kogo Magento będzie odpowiednim rozwiązaniem, istnieje jeszcze jedna odpowiedź. Dla organizacji, która ma w swoich planach ambicje na dynamiczny rozwój w przyszłości – poszerzenie asortymentu, otwarcie kolejnych kanałów sprzedaży czy ekspansję zagraniczną. Magento to system, który słynie z elastyczności i skalowalności. Dzięki temu umożliwia wdrażanie funkcjonalności o niemal nieograniczonych możliwościach oraz stałe zwiększanie wydajności.

Dla kogo Magento? Brak vendor-lock-in

Decydując się na wdrożenie e-commerce Open Source – takiego jak Magento – nie narażasz swojego przedsiębiorstwa na problem uzależnienia od dostawcy. To tzw. vendor-lock-in. Kiedy organizacja wdraża system dedykowany, mocno związuje się z firmą, która go stworzyła. W razie jakichkolwiek problemów we współpracy zmiana dostawcy będzie utrudniona. Przejęcie utrzymania czy rozwoju takiej platformy wiąże się z czasochłonnym i kosztownym „wgryzieniem” się przez innych developerów w logikę działania kodu. Wszelkie prace nad wdrażaniem nowych funkcjonalności czy nawet naprawą krytycznych błędów niestety przeciągną się w czasie.

Podobnie wygląda to w przypadku platform w modelu SaaS – abonamentowym, w którym w zamian za cykliczne opłaty „wynajmuje się” infrastrukturę e-commerce. Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety, jednak pod względem swobody w wybieraniu czy zmienianiu firmy wdrożeniowej zdecydowanie wygrywa Open Source. Wszystkie platformy e-commerce Magento zbudowane są w podobny sposób, bo wykorzystają ogólnodostępny core. Utrzymaniem, rozwojem, a nawet kontynuacją wdrożenia może zająć się dowolna firma wyspecjalizowane w Magento.


Podsumowując: dla kogo Magento? Z pewnością dla średniej i dużej organizacji, która operuje sporym katalogiem produktów, potrzebuje złożonych funkcjonalności (w tym omnichannel czy B2B) lub ma ambicje na dynamiczny rozwój, również międzynarodowy. Jeśli masz wątpliwości, czy to system odpowiedni dla Twojej firmy, skorzystaj z naszej bezpłatnej konsultacji.

Źródło zdjęć: undraw.com, unsplash.com