Spis treści
System PIM – raz jeszcze o tym, dlaczego go potrzebujesz
O sukcesie Twojego e-commerce nie decyduje to, jak szerokim asortymentem dysponujesz i jakie ceny zapewniasz. Szeroki asortyment i atrakcyjne ceny mają dziś wszyscy. Liczy się coś innego: doświadczenia zakupowe, które proponujesz swoim klientom.
Współczesny konsument nie chce kupować szybko i tanio. Chce kupować szybko, tanio, bezproblemowo i wygodnie. Kiedy poszukuje jakiegoś produktu – telewizora, butów do biegania, kremu nawilżającego, karmy dla psa – ma do wyboru co najmniej kilkanaście opcji. Aby wybrać, potrzebuje pomocy: wartościowych treści, kompletu informacji o produkcie i bezproblemowego procesu zakupowego. Jeśli jeden sprzedawca mu tego nie zapewni, bez żalu go opuści i przejdzie do kolejnego.
W tej e-commerce’owej układance system PIM, czyli system do zarządzania informacją produktową, ma naprawdę duże znaczenie. Bogate, szczegółowe i spójne we wszystkich kanałach sprzedaży dane o produktach są dla odbiorców ogromną wartością. W sklepie internetowym średniej i dużej organizacji, operującej tysiącami SKU, utrzymanie ich jakości bez systemu PIM bywa piekielnie trudne.
Sprawdź także: Dlaczego Twój e-commerce potrzebuje systemu PIM? Korzyści z wdrożenia PIM
PIM dla dużego e-commerce
Duży e-commerce to duże potrzeby. System PIM musi być nie tylko wydajny i elastyczny pod względem funkcjonalności, ale także skalowalny – aby nie ograniczał rozwoju organizacji w przyszłości.
Wymagania te spełniają platformy Open Source, czyli z otwartym kodem źródłowym. Można je w szerokim zakresie modyfikować i rozbudowywać, co pozwala precyzyjnie dopasować system do potrzeb i procesów biznesowych organizacji. Taki system PIM staje się puzzlem idealnie pasującym do całego ekosystemu e-commerce. Świetnie współpracuje z innymi narzędziami działającymi w firmie i wspiera procesy związane z zarządzaniem informacją produktową w optymalny sposób – bo oferuje dokładnie te funkcje, które są realnie potrzebne.
Najczęściej wybierane system PIM Open Source to Pimcore i Akeneo. Który z nich będzie lepszym wyborem dla Twojej organizacji? Oto porównanie podstawowych funkcjonalności Pimcore vs Akeneo.
Pimcore
Pimcore to system Open Source klasy enterprise, z którego korzysta już ponad 100 tysięcy firm z 56 krajów. Ma charakter kompleksowego rozwiązania MDM (Master Data Management) – umożliwia zarządzanie nie tylko informacją produktową (PIM), ale także doświadczeniami użytkownika (CMS/UX) oraz zasobami cyfrowymi (DAM).
Tym, co wyróżnia Pimcore na tle innych platform, bezdyskusyjnie jest elastyczność. Dzięki ogromnym możliwościom konfiguracyjnym można go precyzyjnie dopasować do logiki biznesowej przedsiębiorstwa, tak, aby realnie wspierał procesy związane z zarządzaniem informacją produktową.
Akeneo
Akeneo również jest oprogramowaniem Open Source. Działa w węższym zakresie niż Pimcore – umożliwia zarządzanie wyłącznie informacją produktową (PIM). Obie platformy korzystają z technologii Symfony. Cechą, którą wśród zalet Akeneo najczęściej podkreślają użytkownicy, jest intuicyjny interfejs i prostota obsługi.
Pimcore vs Akeneo: koszty wdrożenia
Zarówno Pimcore, jak i Akeneo oferują 3 wersje swoich systemów. Oba dostępne są w wersji darmowej (Community Edition) oraz płatnej (Enterprise). Dodatkowo Pimcore oferuje opcję Cloud Edition w 3 przedziałach cenowych, która działa w chmurze, a Akeneo – Growth Edition, będący pakietem pośrednim pomiędzy Community a Enterprise.
Bezpłatne wersje Pimcore i Akeneo oferują wszystkie standardowe funkcje przydatne dla średniego i dużego e-commerce. Pakiety Enterprise mogą być konieczne w przypadku specyficznych, bardziej zaawansowanych funkcjonalności.
Wdrożenie zarówno Pimcore, jak i Akeneo wymaga pomocy programistycznej. Jej koszty zależą od wielu zmiennych, takich jak wielkość przedsiębiorstwa, różnorodność asortymentu czy liczba integracji, dlatego każdy przypadek należy kalkulować indywidualnie. Nie da się też wskazać, który z systemów będzie mniej kosztowny w uruchomieniu, bo ostateczną sumę kształtuje zakres funkcjonalności.
Pod względem kosztów musimy więc wskazać na remis: Pimcore vs Akeneo 1:1.
Pimcore vs Akeneo: integracje
Funkcjonalny system PIM nie może działać w izolacji. Musi zostać zintegrowany z innymi rozwiązaniami działającymi w organizacji, aby stać się spójnym elementem całego ekosystemu e-commerce.
W zakresie integracji obie platformy wyróżniają się właściwie podobnymi możliwościami. Pimcore zaprojektowany jest według filozofii „connect anything”. Jego API daje pod tym względem naprawdę dużą elastyczność i chyba nie ma systemu, z którym nie dałoby się go połączyć.
Integracje Akeneo działają na nieco innej zasadzie. System oferuje ponad 100 gotowych konektorów i rozszerzeń łączących go z najpopularniejszymi rozwiązaniami. Możliwe jest także opracowanie własnych konektorów na podstawie udostępnionej dokumentacji.
Pimcore vs Akeneo: modelowanie danych
Pod względem elastyczności w modelowaniu danych produktowych bezapelacyjnym zwycięzcą zostaje Pimcore. To jego najważniejsza zaleta. Pimcore obsługuje ponad 40 różnych typów danych. Wszystkie, które gromadzi, mogą być dowolnie strukturyzowane, rozbudowywane oraz pobierane z różnych źródeł i importowane do różnych kanałów.
Oprócz tego Pimcore oferuje możliwość modelowania danych o produktach – definiowania ich atrybutów i tworzenia pomiędzy nimi powiązań. Pozwala to uzyskać łatwą w zarządzaniu wielopoziomową hierarchię informacji.
Funkcje Akeneo w tym obszarze są mniej rozbudowane. System obsługuje jednopoziomowe hierarchie danych, a pod względem tworzenia wariantów produktów oferuje możliwość zdefiniowania wyłącznie 2 atrybutów.
Pimcore vs Akeneo: skalowalność
Zarówno Pimcore, jak i Akeneo to systemy Open Source, które z założenia cechują się dużą skalowalnością. Pimcore pod tym względem jednak wygrywa – z powodzeniem będzie służył i w małej, i w dużej organizacji. W żaden sposób nie ogranicza zatem rozwoju firmy. Może przetworzyć ogromną liczbę danych i łatwo go rozbudować o kolejne funkcjonalności, potrzebne na dalszym etapie wzrostu organizacji.
System PIM to ważny element całego ekosystemu e-commerce działającego w dużej organizacji. Pozwala sprawnie i efektywnie zarządzać informacją o produktach, ułatwia pracę całego zespołu i pomaga podnieść jakość danych produktowych. Akeneo i Pimcore oferują podobne możliwości, ale z naszego doświadczenia wynika, że średnie i duże firmy częściej stawiają na Pimcore – z uwagi na jego skalowalność i elastyczność w modelowaniu danych.
Źródło zdjęć: undraw.co, unsplash.com