Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Co to jest unified commerce?
  • Omnichannel vs unified commerce. Czym różnią się te strategie? Jakie są podobieństwa?
  • Jakie korzyści zapewni Ci strategia unified commerce?
  • W jaki sposób można zaimplementować model handlu ujednoliconego?

W skrócie

Unified commerce to rozwinięty model handlu wielokanałowego, którego głównym celem jest harmonijne połączenie wszystkich kanałów sprzedaży, dystrybucji i komunikacji z klientami czy partnerami biznesowymi. Z poziomu jednej platformy jesteś w stanie zarządzać najważniejszymi procesami zakupowymi, księgowymi i logistycznymi – otrzymujesz kompleksowe informacje z każdego kanału, które możesz poddać analizie i wychwycić ewentualne błędy. Strategia unified commerce służy lepszej obsłudze klienta, poprawie jego doświadczeń zakupowych, a docelowo także i zwiększeniu sprzedaży.

Definicja unified commerce – czym jest handel ujednolicony?

Unified commerce to zaawansowana strategia, która łączy poszczególne kanały sprzedaży, dystrybucji i komunikacji z klientem z systemami back-end. W praktyce sprowadza się to do integracji wszystkich informacji o aktualnych zasobach, zamówieniach i płatnościach w obrębie jednej platformy, co pozwala sprawniej zarządzać nowymi kanałami i kompleksowo obsługiwać ścieżki zakupowe konsumentów. Wszystkie kluczowe dane analizowane z jednego miejsca – brzmi świetnie, prawda?

Strategia unified commerce zakłada pozyskiwanie informacji z następujących narzędzi:

  • platforma e-commerce;
  • systemy planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP);
  • systemy zarządzania relacjami z klientami (CRM);
  • magazynowe systemy informatyczne (WMS);
  • narzędzia marketing automation;
  • platformy do analityki internetowej, jak np. Google Analytics.

Według branżowych specjalistów unified commerce to nowy standard handlu w sieci. Scentralizowanie najważniejszych informacji o funkcjonowaniu przedsiębiorstwa daje niespotykane możliwości pod kątem śledzenia efektywności poszczególnych procesów, ich automatyzacji i wpływu na założone cele marketingowe oraz sprzedażowe. Patrząc z szerszej perspektywy, prawidłowo wdrożona strategia handlu ujednoliconego pozwala oferować lepszą obsługę klienta i poprawić doświadczenia zakupowe konsumentów.

Przykład strategii unified commerce – jak to wygląda w praktyce?

Załóżmy, że jesteś właścicielem sklepu odzieżowego – posiadasz zarówno punkty sprzedaży w galeriach handlowych, jak i sklep e-commerce. Klient decyduje się na zakup nowej pary spodni w Twoim sklepie internetowym.

Niestety spodnie okazały się za małe, dlatego klient chciałby je zwrócić. W tym celu udaje się do jednego z Twoich sklepów stacjonarnych. Na miejscu okazuje się, że dokonanie zwrotu nie jest możliwe. Dlaczego? Kłania się definicja unified commerce.

Może się zdarzyć, że pracownik nie będzie w stanie przyjąć zwrotu, ponieważ do sprzedaży nie doszło w punkcie stacjonarnym. Gdyby w takiej sytuacji wykonał zwrot towaru, stany magazynowe online i offline byłyby nieprawidłowe – podobnie jak informacje zawarte w programie księgowym i pozostałych systemach. I to nawet przy założeniu, że zaimplementowana została strategia omnichannel. Choć cena produktu jest taka sama w sklepie stacjonarnym i internetowym, kłopot pojawia się przy braku integracji i wspólnej aktualizacji różnych baz danych.

Unified commerce eliminuje ten problem. Pracownik ma dostęp do jednego spójnego systemu integrującego dane z wszystkich obszarów przedsiębiorstwa, np. platformy e-commerce czy sklepu stacjonarnego. Poprawia to doświadczenie użytkownika (UX) i zwiększa lojalność klienta oraz poprawiają się jego doświadczenia zakupowe związane z firmą.

Ten prosty przykład pokazuje zaledwie jedną zaletę unified commerce. Jest ich jednak znacznie więcej – czytaj dalej, by niczego nie pominąć!

Unified commerce dla sklepów internetowych i stacjonarnych

Multichannel, omnichannel i unified commerce – jak się w tym nie pogubić?

W sferze e-commerce funkcjonuje wiele pojęć opisujących strategie handlu internetowego. Choć głównym bohaterem tego wpisu pozostaje koncepcja unified commerce, przy jej omawianiu nie można pominąć dwóch innych pojęć – multichannel oraz omnichannel. Dla przypomnienia:

  • Multichannel – podejście, które zakłada korzystanie z wielu różnych kanałów interakcji z klientem (komunikacyjnych, marketingowych, sprzedażowych). Posiadasz więc stronę internetową, profile w social mediach czy aplikację mobilną, być może dysponujesz też sklepem stacjonarnym. Klient może skorzystać z wielu potencjalnych dróg dotarcia do Twojej oferty.
  • Omnichannel – strategia ta jest naturalnym rozwinięciem koncepcji multichannel, z tą różnicą, że poszczególne kanały komunikacyjne i sprzedażowe są ze sobą ściśle powiązane. W tym celu wykorzystujesz jednolitą komunikację, branding i spójny UX dla każdego z kanałów.

Jak na tym tle wypada unified commerce?

Unified commerce vs omnichannel

Jeśli przyjąć, że strategia multichannel jest początkującym specjalistą e-commerce, a omnichannel reprezentuje osobę na stanowisku mid – to unified commerce jest już prawdziwym ekspertem branży e-handlu o wieloletnim doświadczeniu i warsztacie niezbędnych umiejętności.

Porównania unified commerce vs omnichannel jak najbardziej mają sens, bo są to strategie oparte na tym samym rdzeniu. Musisz jednak zdawać sobie sprawę, że koncepcja handlu ujednoliconego jest kolejnym etapem w rozwoju i optymalizacji sprzedaży wielokanałowej – która zostaje wniesiona na wyższy poziom. W efekcie klient może płynnie zmieniać kanały sprzedażowe, przechodząc bez zakłóceń między sklepem e-commerce, aplikacjami mobilnymi czy oddziałami stacjonarnymi. Wszystkie systemy są ze sobą zsynchronizowane, a otrzymywane dane są porządkowane w czasie rzeczywistym.

Zobacz również: Jak omnichannel zmienia reguły gry w handlu?

Jakie korzyści zapewnia unified commerce?

Unified commerce to w dużym uproszczeniu zarządzanie przedsiębiorstwem z poziomu jednej platformy. To już samo w sobie stanowi olbrzymią zaletę tego modelu. Na co jeszcze możesz liczyć, implementując tę strategię?

  • Monitorowanie w czasie rzeczywistym wszystkich kanałów interakcji i komunikacji z klientem – kanałów sprzedaży, reklamy i innych.
  • Jedna platforma do raportowania i analizowania najważniejszych aspektów działalności przedsiębiorstwa – m.in. danych zbieranych podczas procesu zakupowego, globalnych wskaźników KPI, informacji o stanach magazynowych, danych logistycznych, skuteczności działań marketingowych, sprzedażowych itd.
  • Możliwość ekspansji na rynki międzynarodowe – łatwe tworzenie nowych wersji językowych e-sklepu.
  • Możliwość szybkiego wdrożenia nowych rozwiązań dostosowanych do modelu biznesowego – takich jak chatboty, nowe opcje płatności czy dostawy.
  • Skuteczniejsze zarządzanie customer journey – by zapewnić klientom jak najlepsze doświadczenia.

Jak wdrożyć unified commerce?

Zaimplementowanie strategii unified commerce powinno przebiegać dwutorowo. Pierwszym etapem będą zmiany w zakresie funkcjonowania poszczególnych działów organizacji. Zespoły sprzedaży, marketingu, logistyki czy komunikacji muszą zacząć ściśle ze sobą współpracować – jeśli do tej pory efekty wspólnych działań bywały różne, musisz zadbać o przeorganizowanie tego aspektu.

Drugim kluczowym czynnikiem jest wybór odpowiedniego systemu integrującego dane. Jak wdrożyć unified commerce? Jedną z dostępnych opcji jest stworzenie od podstaw platformy do handlu ujednoliconego, która dostarczy Ci rozwiązania idealnie dopasowane do potrzeb Twojej firmy i specyfiki branży, w której działasz. Warto jednak pamiętać, że przygotowanie takiej spersonalizowanej platformy będzie drogie i czasochłonne.

Innym polecanym rozwiązaniem jest wykorzystanie gotowych systemów i narzędzi. Zaawansowane platformy e-commerce, jak np. Magento 2, oferują rozbudowane funkcjonalności z zakresu łączenia i automatyzacji poszczególnych systemów handlu elektronicznego. Dzięki temu można uzyskać rezultaty bardzo zbliżone do tych, które zapewniają platformy budowane od zera.

Strategia handlu ujednoliconego – prawdziwa rewolucja w branży e-commerce

W jednym z branżowych raportów przygotowanych na koniec 2022 roku znalazła się informacja, że aż 83% sklepów online planowało wdrożenie zintegrowanych kanałów sprzedaży pod postacią unified commerce w roku 2023. To kolosalna liczba, która dobitnie pokazuje, w którą stronę zmierza cała branża.

Jeśli Ty także zastanawiasz się nad rozwojem swojego biznesu i rozważasz wdrożenie modelu unified commerce, zachęcamy do bezpłatnej konsultacji z ekspertami Ageno.

Platforma Magento 2 – kluczowe dla nas oprogramowanie, z którym pracujemy na co dzień – świetnie współgra z rozwiązaniami unified commerce, a dostępne możliwości pod kątem integracji i optymalizacji umożliwiają opracowanie efektywnych projektów. Kompleksowa integracja wszystkich systemów zwiększająca sprzedaż i zyski Twojego sklepu jest na wyciągnięcie ręki!