WooCommerce – sprzedażowa dobudówka do WordPressa

Różnica pomiędzy WooCommerce vs Magento objawia się już w podstawowej kwestii: definicji obu systemów. WooCommerce nie jest platformą e-commerce, a przynajmniej nie w pełnym znaczeniu tego słowa. To wtyczka do WordPressa (czyli systemu CMS do tworzenia blogów i stron internetowych), która pozwala przekształcić witrynę w pełnoprawny sklep internetowy, z wszystkimi potrzebnymi funkcjami sprzedażowymi.

Mimo że WooCommerce nie jest samodzielną platformą e-commerce, a po prostu pluginem rozszerzającym funkcjonalność WordPressa, i tak stał się najpopularniejszym na świecie rozwiązaniem do tworzenia sklepów internetowych. Działa na nim aż 23% wszystkich witryn. To sporo, szczególnie w porównaniu z Magento, które zasila 7% światowych e-sklepów (dane za builtwith). Różnica wydaje się znaczna, ale wynika z odmiennego przeznaczenia obu platform – i o tym za moment.

WooCommerce, podobnie jak WordPress, to rozwiązanie OpenSource – oparte o otwarty kod źródłowy. Oznacza to, że za jego wykorzystanie nie musisz płacić żadnych opłat abonamentowych i możesz rozwijać je w dowolnym kierunku.

Magento – e-commerce do zadań specjalnych

Magento to pełnoprawna platforma e-commerce – oprogramowanie od początku do końca zaprojektowane do tworzenia sklepów internetowych. Uruchomione zostało w 2008 roku, a rozwijane jest przez Adobe, amerykańskie przedsiębiorstwo technologiczne, które jest właścicielem takich programów, jak Photoshop, Lightroom czy InDesign.

Na Magento działa obecnie ok. 7% wszystkich e-commerce’ów. To niedużo, owszem. Prawdziwy obraz sytuacji daje jednak inna statystyka: Magento zasila 20% wszystkich największych sklepów internetowych świata. Sprzedaż opierają na nim takie marki, jak Coca-Cola, Nike czy Ford, a z naszego polskiego podwórka: Castorama, eobuwie i Martes Sport. Wniosek, jaki się nasuwa, jest prawidłowy. Magento to system dla dużych graczy – średnich i dużych organizacji, które operują olbrzymim katalogiem produktów, łączą sprzedaż stacjonarną i internetową, kierują swoją ofertę do B2B lub działają na wielu rynkach.

Magento to złożony system, które oferuje właściwie nieograniczone możliwości. Można dopasować go do najbardziej zaawansowanej logiki biznesowej czy zintegrować z wieloma innymi systemami i narzędziami, zarówno zewnętrznymi i wewnętrznymi, działającymi w obrębie firmy.

Oprogramowanie od Adobe występuje w dwóch wersjach: OpenSource, darmowej i wykorzystującej otwarty kod źródłowy, oraz płatnej Adobe Commerce. Przedstawienie różnic pomiędzy nimi znajdziesz w artykule Wszystko o Magento, co musisz wiedzieć, aby dobrze wybrać platformę e-commerce. W porównaniu WooCommerce vs Magento opisywać będziemy wyłącznie wersję OpenSource.

MagentoWooCommerce
Model licencjonowaniaOpen Source (darmowy)Open Source (darmowy) / Premium (płatny)
SkalowalnośćSkalowalny, idealny dla dużychLepszy dla małych i średnich biznesów
KompleksowośćZaawansowany, wymaga doświadczeniaProstszy w obsłudze, bardziej intuicyjny
FunkcjonalnościBogate w funkcje i możliwościElastyczne, dostosowywalne do potrzeb
Wsparcie dla wielu sklepówTak, natywne wsparcie dla wielu sklepówWymaga dodatkowych rozszerzeń
Rozszerzenia i motywyDuży wybór rozszerzeń i motywówMniejsza ilość, ale rosnąca liczba dostępnych
Integracje z innymi systemamiSilne możliwości integracjiSzeroka gama dostępnych integracji
BezpieczeństwoWysokie, regularne aktualizacjeSilne, ale wymaga uwagi i aktualizacji
Koszty utrzymaniaWysokie koszty utrzymaniaNiskie koszty utrzymania, ale dodatki mogą być kosztowne
Społeczność i wsparcieDuża społeczność, dostęp do wielu zasobówDuża społeczność, aktywne fora wsparcia

WooCommerce vs Magento: łatwość wdrożenia i obsługi

Porównanie WooCommerce vs Magento zaczniemy od kwestii wdrożenia i obsługi. WooCommerce jest zdecydowanie łatwiejszy w uruchomieniu. Działa jak plugin, więc jego wdrożenie to po prostu instalacja, prosta do przeprowadzenia nawet dla początkujących użytkowników dzięki kreatorowi konfiguracji. Również obsługa WooCommerce nie powinna przysparzać problemów, szczególnie userom, którzy mieli okazję pracować w WordPressie.

WooCommerce jest oprogramowaniem o otwartym kodzie źródłowym. Został udostępniony na darmowej licencji, co oznacza, że za korzystanie z niego nie trzeba płacić ani jednorazowo, ani w ramach abonamentu. W koszty wdrożenia wliczają się więc wyłącznie koszty domeny, hostingu i ewentualnie płatnych wtyczek lub pomocy programistycznej.

W porównaniu Magento vs WooCommerce pod względem łatwości wdrożenia system od Adobe wypada gorzej – jego instalacja i konfiguracja to zaawansowany proces, który wymaga dużej wiedzy technicznej. Wdrożenie Magento zazwyczaj powierza się wyspecjalizowanym agencjom e-commerce, bo tylko w doświadczonych rękach system ten ujawnia pełnię swoich możliwości. Jest oprogramowaniem Open Source, więc podobnie jak w przypadku WooCommerce, można korzystać z jego kodu źródłowego za darmo. Koszty wdrożenia to jednak przede wszystkim koszt pracy programistów – uruchomienie Magento to złożony proces.

A co z łatwością obsługi? Magento z całą pewnością nie jest tak proste i intuicyjne w obsłudze, jak WooCommerce, bo ma nieco bardziej zaawansowany interfejs. Trzeba się go nauczyć – jak każdego narzędzia. Z opanowaniem panelu administracyjnego bez problemu poradzą sobie jednak nawet początkujący użytkownicy. Tym bardziej, że Magento ma Page Builder, kreator stron, który umożliwia tworzenie tzw. page content – podstron, stron kategorii, stron produktowych czy landing page’y. Dzięki temu nawet osoby bez absolutnie żadnej znajomości programowania mogą dodawać nowe strony i aktualizować ich zawartość.

Magento czy WooCommerce? Funkcje sprzedażowe

Pod względem funkcjonalności pojedynek Magento vs WooCommerce bezsprzecznie wygrywa pierwszy z systemów. WooCommerce oferuje podstawowe funkcje sprzedażowe. Jego możliwości można oczywiście rozbudowywać za pomocą dodatkowych wtyczek czy własnego programowania. Warto jednak pamiętać, że każdy kolejny plugin obciąża platformę i negatywnie wpływa na jej wydajność.

Magento pozwala na wdrażanie nawet złożonych czy customizowanych funkcjonalności, zachowując przy tym szybkość ładowania i wydajność.

WooCommerce vs Magento: wydajność

W porównaniu WooCommerce vs Magento pod względem możliwej do uzyskania wydajności trudno wskazać lepszy system. Dlaczego? Bo to platformy przeznaczone dla zupełnie innych sklepów. WooCommerce zaprojektowany został z myślą o małych i średnich e-commerce’ach, natomiast Magento – średnich, dużych i bardzo dużych. System od Adobe musi spełniać więc o wiele większe wymagania wydajnościowe. Przy odpowiedniej konfiguracji i odpowiednio dobranym środowisku serwerowym może jednak osiągać świetne parametry.

Elastyczność i skalowalność

Pod względem skalowalności Magento nie ma sobie równych. To system o niemal nieograniczonych możliwościach, który daje ogromne pole do rozwoju. Kilka kanałów sprzedaży? Wdrożenie B2B? Uruchomienie sklepu na rynkach zagranicznych? Rozbudowa asortymentu? Magento poradzi sobie z każdym wyzwaniem – to platforma zaprojektowana z myślą o rozwoju.

Plusy i minusy WooCommerce

Plusy WooCommerce:

  • łatwe, szybkie wdrożenie;
  • intuicyjne zarządzanie, z którym poradzą sobie nawet początkujący użytkownicy;
  • duża liczba dodatkowych wtyczek i modułów;
  • regularne aktualizacje bezpieczeństwa.

Wady WooCommerce:

  • mniejsza wydajność, szczególnie przy dużej liczbie dodatkowych modułów;
  • mniejsza elastyczność i skalowalność;
  • niższa wydajność w przypadku dużego ruchu.

Plusy i minusy Magento

Plusy Magento:

  • elastyczność, możliwość wdrażania nawet złożonych funkcjonalności;
  • duża konfigurowalność pozwalająca na dopasowanie e-commerce do potrzeb organizacji;
  • skalowalność, nieograniczony rozwój w przyszłości;
  • duża wydajność nawet w przypadku wielomilionowego ruchu;
  • wsparcie dla wielu sklepów czy sprzedaży multichannel i B2B;
  • regularne aktualizacje bezpieczeństwa.

Wady Magento:

  • złożone wdrożenie;
  • duże wymagania co do serwera;
  • dłuższy czas wdrożenia.

Dla kogo WooCommerce, dla kogo Magento?

Dla kogo WooCommerce? Zdecydowanie dla mniejszego e-commerce z ograniczoną liczbą produktów i raczej prostym asortymentem. Sprawdzi się w przypadku start-upów, przedsiębiorców sprzedających produkty cyfrowe czy firm działających lokalnie.

Dla kogo Magento? Raczej dla średnich i dużych firm, które:

  • obsługują duży wolumen produktów lub sprzedają asortyment o złożonej konfiguracji, 
  • łączą sprzedaż online i offline lub działają omnichannelowo;
  • potrzebują niestandardowych lub customizowanych rozwiązań;
  • kierują swoją ofertę do odbiorców B2B i B2C;
  • zarządzają kilkoma markami;
  • planują ekspansję zagraniczną.

Sprawdź także porównania innych platform:

A jeśli wciąż się wahasz, skorzystaj z naszej bezpłatnej konsultacji 👇