Popularność marketplace’ów w Polsce

Marketplace to internetowa platforma handlowa. Jest jak wirtualny targ, na którym kupujący spotykają się z wieloma różnymi sprzedawcami – mogą porównywać między sobą oferty i w jednym miejscu kupić najróżniejsze kategorie produktów. Najpopularniejszą platformą tego typu w Polsce od lat pozostaje Allegro, które co miesiąc przyciąga ponad 20 milionów użytkowników. Sympatią polskich internautów cieszy się też OLX, Morele, Empik czy Vinted. Na świecie przoduje natomiast Amazon, Aliexpress i eBay.

Jak wskazują badania, światowy rynek marketplace’ów odpowiada już za ponad 60% całej sprzedaży online, a w kolejnych latach może urosnąć jeszcze bardziej – nawet do 75%. Również w Polsce. Przewagę dużych platform zakupowych nad mniejszymi e-sklepami marek dobrze pokazuje wspomniany już raport E-commerce w Polsce 2022 Gemius. Na pytanie o nazwę serwisu, który jako pierwszy spontanicznie przychodzi na myśl, aż 85% badanych wskazało Allegro. Na kolejnych miejscach znalazł się OLX (36%), Zalando (19%) i Amazon (17%).

Spontaniczna znajomość serwisów w e-handlu (wykres)

Skąd się bierze popularność marketplace’ów?

Dlaczego tak lubimy zakupy na marketplece’ach? Powodów jest wiele:

  • Szeroki wybór produktów. Na Allegro aktywne jest aktualnie ponad 290 milionów ofert. Kupujący mogą w nich dosłownie przebierać, aby wybrać najlepszą czy najatrakcyjniejszą cenowo opcję.
  • Bezpieczeństwo transakcji. Marketplace’y zwykle roztaczają nad kupującymi parasol ochronny, zabezpieczając ich interesy w razie sporu ze sprzedawcą. Klienci mogą zatem mieć pewność, że odzyskają swoje pieniądze, jeśli zamówienie nie zostanie zrealizowane lub okaże się niezgodne z opisem. Sprzedających na marketplace’ach obowiązują też odgórnie narzucone standardy jakościowe.
  • Wygoda zakupów. Zakupy na marketplace’ach są po prostu wygodne. Duże serwisy sporo inwestują w nienagannie działającą infrastrukturę, więc witryny działają szybko, a poruszanie się po nich jest łatwe i intuicyjne. Kupujący mogą także sfinalizować zamówienia od wielu sprzedawców z poziomu jednego koszyka i w ramach jednej transakcji, co znacznie przyspiesza zakupy.
  • Łatwe zwroty i reklamacje. Jeśli zakup okaże się nietrafiony, kupujący może dokonać zwrotu (często darmowego) z poziomu platformy, w sposób łatwy, szybki i wymagający minimum wysiłku.
  • Atrakcyjne promocje, programy lojalnościowe i cashbacki. Platformy handlowe na wszelkie sposoby starają się przyciągać użytkowników – oferują programy lojalnościowe (na przykład Monety na Allegro) czy możliwość skorzystania z cashbacku.

Skuteczna sprzedaż w e-commerce – ucz się od największych

Czy to oznacza, że prowadzenie własnego sklepu internetowego nie ma sensu, bo cały potencjał e-commerce zgarniają platformy handlowe? Absolutnie nie. Na marketplace’ach warto działać, i to nie tylko na początku drogi w e-handlu. Na Allegro swoje oficjalne sklepy prowadzą nawet tacy giganci, jak 4F, eobuwie, Decathlon, Martes Sport, Bielenda czy Auchan, a więc marki rozpoznawalne i świetnie radzące sobie w e-commerce.

Obecność na marketplace’ach daje gigantyczną korzyść – pozwala docierać do milionów użytkowników z każdej grupy wiekowej. Sprzedaż na platformie handlowej należy traktować po prostu jako kolejny kanał dotarcia do potencjalnych klientów. Niemal każdy z systemów e-commerce daje dziś możliwość integracji własnego sklepu internetowego z najpopularniejszymi merketplace’ami, więc rozszerzenie działania nie stanowi żadnego problemu.

Takie platformy, jak Allegro czy OLX, mogą nas też sporo nauczyć o skutecznej sprzedaży w e-commerce. Warto podpatrywać mechanizmy, jakie stosują, i wdrażać je we własnym sklepie internetowym. 20 milionów użytkowników, którzy co miesiąc odwiedzają Allegro, nie może się mylić co do tego, jak powinna wyglądać sprzedaż w internecie.

Czynniki motywujące do zakupu w internecie

Sprawdź, co możesz zmienić w swoim e-sklepie, aby skuteczniej przyciągać nowych klientów 👇

Podstawa strategii sprzedaży online? Wzbudzaj zaufanie

Przyznaj: gdzie chętniej zrobisz zakupy – w nieznanymi Ci sklepie czy w sklepie, z którego usług już zdarzyło Ci się (z sukcesem) korzystać? Odpowiedź jest oczywista. Aż 35% internautów wskazuje wcześniejsze pozytywne doświadczenia jako czynnik motywujący do zakupu. Aby jednak klient mógł zdobyć te pozytywne doświadczenia, musisz go najpierw przekonać, że złożenie zamówienia u Ciebie nie wiąże się z żadnym ryzykiem.

Wiarygodna witryna to podstawa skutecznej sprzedaży w e-commerce. Ważny jest przejrzysty, nowoczesny interfejs, certyfikat SSL, wysokiej jakości grafiki i zdjęcia produktowe czy pomocne opisy. Zadbaj też o informacje o sklepie (NIP, adres, e-mail, numer telefonu, krótka historia), a także czytelnie przedstawione warunki oraz koszty dostawy i zwrotów.

Elementem uwiarygadniającym sklep internetowy są także social media – regularnie aktualizowane profile na Facebooku czy Instagramie to znak, że biznes „żyje” – oraz opinie innych o zakupionych produktach.

Użytkownik, który składa zamówienie na Allegro, może mieć pewność, że w razie jakichkolwiek problemów z zakupem to platforma zajmie się znalezieniem rozwiązania. Kupując w sklepie internetowym marki, jest pozbawiony takiej ochrony. Dlatego musisz go przekonać, że zakupy u Ciebie nie wiążą się z żadnym ryzykiem.

Skuteczna sprzedaż w e-commerce – zapewniaj wygodne i bezproblemowe zakupy

Okej. Sklep internetowy Twojej marki wygląda naprawdę wiarygodnie i na pierwszy rzut oka wzbudza zaufanie. Teraz czas na zbudowanie wspomnianych już pozytywnych doświadczeń. Zakupy na Allegro czy Amazonie są superwygodne – i zakupy w Twoim e-sklepie również muszą być superwygodne. Przemyślana architektura kategorii, łatwe wyszukiwanie, intuicyjne dodawanie produktów do koszyka, bezproblemowy checkout – to kwestie, nad którymi warto się pochylić.

Optymalizacja sprzedaży w e-commerce? Dbaj o obsługę klienta

Dbałość o pozytywne doświadczenia nie powinna się jednak kończyć w momencie, gdy użytkownik klika „Kup teraz”. A wręcz przeciwnie – to obsługa klienta najmocniej wpływa na oceny, które wystawiają klienci. Ale po kolei…

  1. Najpierw – metody płatności. Oferowanie różnych form płatności to ważny czynnik skłaniający do zakupu. W ostatnim czasie, również na marketplace’ach, szczególnie popularne są płatności odroczone. Zdecydowanie warto taką możliwość wprowadzić u siebie.
  2. Dalej – wysyłka. Podobnie jak w przypadku płatności, również tutaj ważne jest oferowanie różnych form dostawy. Liczy się także sprawne wysłanie zamówienia. Aż 24% internautów wskazuje, że krótki czas oczekiwania na dostawę to istotny czynnik motywujący do zakupu. Zdecydowanie warto brać tutaj przykład z Allegro – platforma podaje informację o przewidywanym doręczeniu zamówienia zarówno na karcie produktu, jak i w widoku koszyka.
  3. Skuteczną sprzedaż w e-commerce buduje także sprawna obsługa klienta po zakupie, przede wszystkim w związku ze zwrotami i reklamacjami. Warto systematycznie optymalizować i automatyzować te procesy, aby jak najmocniej podnosić satysfakcję klientów. Niezadowolony kupujący z pewnością nie omieszka zostawić w internecie negatywnej opinii – a każda taka opinie niszczy wiarygodność i reputację sklepu.
  4. Aby ułatwić sobie obsługę zwrotów i reklamacji, zachęcaj użytkowników do rejestracji kont w swoim sklepie internetowym. Możesz ich do tego przekonywać rabatami na następne zakupy czy możliwością darmowego zwrotu.

Zainteresuje Cię również: 6 kroków do tego, jak zmniejszyć liczbę zwrotów w e-commerce

Skuteczna sprzedaż w e-commerce – rozszerzaj asortyment

W e-commerce czas biegnie o wiele szybciej. Jeśli chcesz pozostać w grze, nie możesz się zatrzymać nawet na moment. Stałej aktualizacji wymaga na pewno asortyment. Nie chodzi tylko o uzupełnianie braków magazynowych, ale cykliczną analizę, jakie produkty jeszcze można wprowadzić do oferty, aby coraz lepiej odpowiadać na potrzeby swojej grupy docelowej.

Przyciągaj atrakcyjną ofertą i rabatami

Wymieniliśmy już kilka czynników przekonujących do zakupów online. Czy wiesz jednak, jaki jest główny motywator zakupowy? Oczywiście cena – prawie połowa badanych wskazuje ją jako najważniejszy bodziec skłaniający do złożenia zamówienia. Skuteczna sprzedaż w e-commerce opiera się na atrakcyjnej ofercie – to truizm, ale popularność marketplace’ów doskonale go potwierdza.

Co możesz zrobić, aby przyciągnąć odbiorców, a jednocześnie nie wdać się w wyniszczającą wojnę cenową z konkurencją? Przede wszystkim lojalizować klientów, których już masz w swojej bazie. Programy lojalnościowe, oparte na przykład na zbieraniu punktów, nadal świetnie działają. Punkty możesz oferować nie tylko za zakupy, ale też jako dodatkową rekompensatę za opóźnioną wysyłkę czy problemy z obsługą zamówienia. Budowanie relacji z klientem to wartość, której nie osiągniesz poprzez sprzedaż na marketplace’ach.

Odbiorców przyciągają też kupony rabatowe czy możliwość nabicia cashbacku podczas zakupów. Warto zadbać także o obecność w porównywarkach cen.

Skuteczna sprzedaż w e-commerce – stawiaj na omnichannel

Recepta na skuteczną sprzedaż w e-commerce to omnichannel. Nie należy ograniczać się do jednego tylko kanału dotarcia do klientów. O wiele lepsze efekty da łączenie sprzedaży we własnym sklepie internetowym i na platformach zakupowych. Działając na marketplace’ach, warto konsekwentnie budować rozpoznawalność swojej marki, na przykład poprzez charakterystyczne zdjęcia czy dołączanie do paczek kodów rabatowych na kolejne zakupy, ale już w witrynie własnego sklepu. Rozwijając swoją platformę sprzedażową, podpatruj natomiast mechanizmy, które wykorzystują tacy giganci, jak Allegro czy Amazon. To oni nadają rytm wyścigowi o uwagę internauty – i doskonale wiedzą, co robią.

Dowiedz się więcej o potencjale omnichannel ➡️ Jak omnichannel zmienia reguły gry w handlu? 

Docieraj do nowych klientów, zwiększaj rozpoznawalność swojej marki i skaluj sprzedaż dzięki integracji e-commerce z Allegro i innymi marketplace’ami oraz portalami aukcyjnymi – zintegruj swój sklep z najpopularniejszymi marketplace’ami.

Sprawdź możliwości integracji e-commerce:

Źródło zdjęć: wykresy własne, unsplash.com, undraw.co

Źródła wiedzy: