Spis treści
Co to jest bug (błąd)?
Bug (błąd) jest nieoczekiwaną usterką oprogramowania, która przy założeniu pewnych warunków wstępnych powoduje, że aplikacja działa niewłaściwie.
Jak i kiedy powstają błędy?
Każde oprogramowanie ma błędy, które pozostają w ukryciu tak długo, dopóki nie zostaną odkryte.
Kto płaci za bugfixing?
Bardzo łatwo założyć, że błąd to pomyłka wykonawcy z winy wykonawcy. W przypadku oprogramowania sprawa nie jest jednak taka prosta. Często pojawia się brak zrozumienia ze strony zamawiającego, że naturą oprogramowania jest pojawianie się błędów w trakcie jego eksploatacji.
Dlaczego coś nie działa?
- Ponieważ strony źle zdefiniowały wymagania?
- Ponieważ zewnętrzna firma – partner, z którym współpracujemy, wprowadziła modyfikacje?
- Ponieważ niepoprawnie zostały zdefiniowane warunki graniczne dla działania danej funkcji?
- Ponieważ zespół Klienta źle zrozumiał działanie danej funkcji?
Płacimy za tworzenie oprogramowania, a ono ma błędy, dlaczego mamy płacić za błędy?
Płacimy za tworzenie oprogramowania, a rozliczacie nas za zarządzanie projektem i komunikację! Dlaczego mamy płacić za to, że z nami rozmawiacie?!
Jakie jest rozwiązanie?
Rozwiązaniem jest zrozumienie, że błędy są naturalną częścią tworzenia oprogramowania bez wyjątków. Będą występować również po samym wdrożeniu oprogramowania i tutaj pojawia się temat umów utrzymaniowych (SLA, serwisowych) lub utrzymaniowo-rozwojowych.
Do czego służą umowy utrzymaniowo-rozwojowe?
Utrzymanie systemu IT polega na modyfikowaniu kodu źródłowego w celu:
- eliminacji błędów programistycznych, tzw. bugfixing (np. naprawa wyjątków),
- naprawiania usterek,
- optymalizacji kodu źródłowego (np. refactoring kodu w celu zwiększenia kompatybilności, uniwersalności, elegancji rozwiązania),
- optymalizacji prędkości działania (np. refactoring kodu w celu zwiększania prędkości działania aplikacji),
- poprawy bezpieczeństwa (np. instalacja nowych wersji oprogramowania),
- adaptowaniu do zmieniającego się środowiska zewnętrznego (np. zmiany w zewnętrznych Web Service).
Źródła:
- https://www.madetech.com/blog/should-customers-pay-for-bugfixes/
- https://brooks.digital/articles/pay-for-website-bug-fixes/