Spis treści
- Shopify – SaaS przyjazny w obsłudze
- Magento – supersystem dla dużych graczy
- Magento vs. Shopify. E-commerce na własność czy na wynajem?
- Magento vs. Shopify: Wdrożenie i obsługa
- Magento vs. Shopify: Funkcje sprzedażowe
- Magento vs. Shopify: Skalowalność i elastyczność
- Magento vs. Shopify: Werdykt
- Dla kogo Magento, a dla kogo Shopify?
Shopify – SaaS przyjazny w obsłudze
Shopify to rozwiązanie typu SaaS – rozliczane w abonamencie. Jest szybkie i tanie w uruchomieniu, bo większość podstawowych funkcjonalności zostaje domyślnie zaimplementowana. Dodatkowe funkcje można wdrożyć poprzez instalację aplikacji dostępnych w Shopify App Store.
Do plusów Shopify należy zaliczyć prostą obsługę i szybkie wdrażanie zmian, a także wsparcie techniczne – za bezpieczeństwo, aktualizacje i sprawność odpowiada dostawca. Minusy to ograniczone możliwości w zakresie rozbudowy. Z tego powodu Shopify polecane jest przede wszystkim małym i średnim firmom oraz sprzedawcom, którzy rozpoczynają sprzedaż w internecie.
Magento – supersystem dla dużych graczy
Magento to platforma Open Source o otwartym kodzie źródłowym, który można dowolnie modyfikować i rozwijać. Jest rozwiązaniem skierowanym do średnich i dużych przedsiębiorstw, wymagających nietypowych funkcjonalności czy dopasowania do złożonej logiki biznesowej. Umożliwia wdrożenie każdej funkcji i integrację z zewnętrznymi narzędziami i systemami.
Magento vs. Shopify. E-commerce na własność czy na wynajem?
Porównanie Magento vs. Shopify to prawdziwy pojedynek gigantów. Oba systemy są wiodącymi platformami e-commerce, oba oferują zaawansowane funkcjonalności i oba pozwalają prowadzić skuteczną sprzedaż internetową. Różnią się jednak znacząco w wielu obszarach – a różnice te biorą się przede wszystkim z tego, na jakiej zasadzie oprogramowanie udostępniane jest odbiorcom.
Magento to platforma Open Source, czyli system o otwartym kodzie źródłowym, który można dowolnie modyfikować, rozszerzać i dostosowywać do własnych potrzeb. Budując sklep na silniku Open Source, stajesz się jego właścicielem. Tworzysz go od postaw i samodzielnie decydujesz o wszystkich kwestiach technicznych: od hostingu, przez integracje, aż do każdej pojedynczej funkcjonalności.
Shopify działa natomiast w modelu SaaS (Software as a Service), co oznacza, że oprogramowanie jest udostępniane użytkownikom na zasadzie subskrypcji – korzystasz z rozwiązania tak długo, jak długo opłacasz abonament. Nie jesteś więc właścicielem sklepu, bo jedynie „dzierżawisz” go od dostawcy. Zdejmuje to z Twoich barków wiele obowiązków, np. związanych z utrzymaniem infrastruktury czy rozwiązywaniem problemów technicznych, ale jednocześnie nakłada na Ciebie wiele ograniczeń. W modelu SaaS to dostawca ustala reguły gry – Ty jesteś od niego w pełni uzależniony (vendor lock-in).
Koszty wdrożenia i utrzymania
Magento w podstawowej wersji Open Source jest systemem udostępnianym na darmowej licencji, co oznacza, że nie płacisz za korzystanie z jego kodu źródłowego. Koszty, jakie ponosisz przy wdrożeniu, to te związane z domeną i hostingiem, a także wsparciem programistycznym czy instalacją dodatkowych rozszerzeń.
Aby korzystać z Shopify, musisz opłacić jeden z planów subskrypcyjnych. Najtańszy wynosi 24$/miesiąc, najdroższy i najbardziej zaawansowany, przeznaczony dla dużych, rozwiniętych przedsiębiorstw, czyli Shopify Plus – 2000$/miesięcznie. W cenie zawiera się hosting i obsługa techniczna. Za niektóre moduły pobierane z Shopify App Store należy zapłacić dodatkowo.
Warto też wiedzieć, że w planach Basic Shopify, Shopify oraz Shopify Advanced dostawca pobiera prowizję za obsługę systemów płatności firm trzecich, która wynosi kolejno 2%, 1% oraz 0,5%. Potrąceń można uniknąć, korzystając z Shopify Payments – niestety, na razie usługa nie jest dostępna w Polsce.
Hosting
Shopify jest narzędziem hostowanym, co oznacza, że wszystkimi kwestiami związanymi z hostingiem zajmuje się dostawca. Jedna płatność za CMS i hosting jest wygodna, ale może to mieć pewne ograniczenia. Na przykład prawne, związane z przechowywaniem danych osobowych czy możliwością podpisywania konkretnych umów. Warto sprawdzić te kwestie przed podjęciem decyzji o wdrożeniu.
Magento to rozwiązanie self-hosted – serwer wybierasz i opłacasz samodzielnie. Możesz zdecydować się na hosting tańszy lub bardziej wydajny, a także swobodnie zmieniać plany cenowe, jeśli ruch w Twoim sklepie nieoczekiwanie wzrasta albo jest mniejszy niż oczekiwany. Przy czym warto pamiętać, że Magento to rozwiązanie, które wymaga dużej mocy obliczeniowej, więc utrzymanie infrastruktury serwerowej będzie droższe niż w przypadku innych platform.
Magento vs. Shopify: Wdrożenie i obsługa
Shopify jest łatwiejsze w uruchomieniu i obsłudze niż Magento. Wykorzystując Shopify, możesz rozpocząć sprzedaż w ciągu kilku dni – wystarczy, że założysz konto, opłacisz subskrypcję i dostosujesz poszczególne ustawienia.
Panel administracyjny Shopify działa na zasadzie drag & drop, więc każdą opcję wygodnie w nim „wyklikasz”. W standardowym zakresie, korzystając z gotowych funkcjonalności systemu, wszystko możesz zrobić samodzielnie, bez pomocy specjalistów. Za utrzymanie platformy, jej aktualizację i bezpieczeństwo odpowiada Shopify.
Magento w obiegowej opinii uchodzi natomiast za system „dla zaawansowanych”. I owszem, aby poprawnie go wdrożyć, potrzebna jest zaawansowana wiedza programistyczna, więc do uruchomienia i utrzymania sklepu warto zaangażować specjalistów.
Zarządzaniem sprzedażą w sklepie zbudowanym na Magento można jednak zająć się samodzielnie. Z obsługą panelu administracyjnego poradzą sobie nawet osoby nietechniczne (w Ageno w ramach wdrożenia Magento oferujemy przeszkolenie zespołu e-commerce z działania i funkcjonalności platformy). Dzięki rozszerzeniu Page Builder w prosty sposób można także tworzyć i edytować tzw. content page, czyli podstrony, strony kategorii i produktów czy landing page. Kreator działa na zasadzie drag & drop – aby dodać do strony nowe elementy, wystarczy „przeciągnąć” je z menu.
Aplikacje i rozszerzenia
Zarówno funkcje Magento, jak i Shopify można rozszerzyć za pomocą dodatkowych modułów. Shopify nazywa je aplikacjami i w swoim sklepie Shopify App Store oferuje ich aż 8 tysięcy. W Magento Marketplace znajdziesz natomiast rozszerzenia – obecnie w liczbie 3400 (plus oczywiście każdą dodatkową funkcję można napisać samodzielnie).
Pod względem liczby modułów wygrywa Shopify. Rozszerzenia Magento mają jednak tę przewagę, że realizują nawet najbardziej zaawansowane funkcje czy nietypowe doświadczenia użytkownika.
Magento vs. Shopify: Funkcje sprzedażowe
Zarówno Magento, jak i Shopify oferują zaawansowane funkcje sprzedażowe – to zdecydowanie obszar, w którym deklasują konkurencję. W przypadku Shopify większość narzędzi jest wbudowana, ale ich możliwości zależą od planu abonamentowego. Na przykład sprzedaż B2B można prowadzić tylko w Shopify Plus, czyli przy najwyższej subskrypcji, której koszt to 2 tysiące dolarów miesięcznie.
W Magento wiele funkcji sprzedażowych wprowadza się się poprzez instalację rozszerzeń. To realizacja filozofii, z jaką działa ten silnik. Magento dostarcza core, szkielet, który użytkownik dowolnie kształtuje i rozwija. To, w jaki sposób określone funkcje będą realizowane, zależy już wyłącznie od niego. Poziom personalizacji, jaki gwarantuje Magento, jest nie do osiągnięcia w innych systemach.
Narzędzia marketingowe
Pod względem możliwości prowadzenia działań marketingowych porównanie Magento vs. Shopify wypada na remis. Shopify ma więcej wbudowanych funkcji, w Magento funkcjonalności te realizowane są za pomocą dodatkowych rozszerzeń. Silnik Adobe, jak zwykle, wygrywa jednak personalizacją.
Narzędzia SEO
W kwestii SEO jest na odwrót. Obie platformy sprzyjają pozycjonowaniu, ale to Magento ma więcej wbudowanych opcji. Pozwala też prowadzić bardziej zaawansowanie działania. W Shopify większość funkcjonalności związanych z SEO realizują dodatkowe moduły.
Magento vs. Shopify: Skalowalność i elastyczność
Magento pod względem skalowalności jest platformą bezkonkurencyjną. To system domyślnie zaprogramowany na rozwój – opensource’owy charakter i elastyczna architektura pozwalają na płynny, niczym nieskrępowany wzrost. W e-commerce zasilanym przez Magento możesz sprzedawać wielomilionowy asortyment o złożonej konfiguracji i obsługiwać właściwie nieograniczony ruch.
Stawiając na Magento, zyskujesz także możliwość dowolnego kształtowania customer experience. Z pomocą zdolnego developera możesz wprowadzać takie funkcjonalności, jakie tylko wymyślisz – charakter Open Source pozwala na tworzenie modułów od zera, tak, aby precyzyjnie odpowiadały na potrzeby biznesu.
Magento to także najlepszy wybór dla przedsiębiorców, którzy planują zagraniczną ekspansję swojego e-commerce. Opcja Multistore pozwala na zarządzanie wieloma sklepami z poziomu tego samego panelu administracyjnego. Sklepy te mogą korzystać z różnych funkcjonalności i sposobów dostawy czy płatności, obsługiwać różne języki i waluty, a nawet sprzedawać różny asortyment.
Na tle tak szerokiej skalowalności i elastyczności każda inna platforma e-commerce wypada blado. Nie oznacza to oczywiście, że Shopify jest pod tym względem bezradne. W wyższych planach abonamentowych oferuje bardziej zaawansowane funkcje, a większość z nich można wdrażać bez pisania choćby linijki kodu. Sklepy internetowe zbudowane w oparciu o Shopify można także skalować – ale nie do takiego stopnia, jak Magento.
Magento vs. Shopify: Werdykt
Shopify to dobry wybór dla początkujących sprzedawców. Jest jak samochód autonomiczny – wystarczy skonfigurować podstawowe ustawienia, a potem po prostu zająć się sprzedażą i obsługą zamówień. Wraz z rozwojem sklepu można przechodzić na kolejne plany abonamentowe, zyskując nowe funkcje i przestrzeń do wzrostu.
Oczywiście nie oznacza to, że duży sklep nie może funkcjonować na Shopify. Może, i to z sukcesami – silnik tej platformy wykorzystują tacy giganci, jak Gymshark, amerykański oddział Vogue’a czy sklep Victorii Beckham. Największą przestrzeń do rozwoju daje najwyższy plan abonamentowy Shopify Plus.
Magento to rozwiązanie dla inwestorów, którzy lubią mieć wybór. Sprawdzi się w przypadku średnich i dużych firm lub sprzedawców oferujących produkty o złożonej konfiguracji. Jego najważniejszymi cechami są elastyczność i skalowalność. Często mówi się, że Magento zaczyna się tam, gdzie inne technologie się kończą – i to fraza, która idealnie określa ten silnik. System Adobe nie jest sklepem w pełnym znaczeniu tego słowa. To bardziej framework, który umożliwia wdrażanie niestandardowych rozwiązań.
W tym motoryzacyjnym porównaniu Magento byłoby więc jak Porsche Panamera czy inny supersamochód. Ma pod maską wielką moc i może zachwycać możliwościami, ale jego wdrożenie i rozwój wymaga dużego nakładu sił i środków oraz wsparcia specjalistów.
Na pytanie „Co wybrać: Magento czy Shopify?” można odpowiedzieć tylko w jeden sposób: to zależy. To zależy od tego, co sprzedajesz i na jaką skalę, jakich funkcjonalności potrzebujesz, jak szybko rozwija się Twój biznes.
Dla kogo Magento, a dla kogo Shopify?
Wybierz Magento, jeśli:
- sprzedajesz nietypowy asortyment o złożonych opcjach konfiguracji,
- myślisz o intensywnym rozwoju, w tym ekspansji zagranicznej,
- sprzedajesz na wielu rynkach,
- obsługujesz klientów B2C i B2B,
- szukasz platformy, która zrealizuje najbardziej złożone procesy biznesowe,
- łączysz kilka kanałów sprzedaży, np. online z offline,
- chcesz zautomatyzować procesy poprzez integrację z zewnętrznymi narzędziami, np. ERP,
- zależy Ci na elastyczności gwarantującej szeroką customizację.
Wybierz Shopify, jeśli:
- prowadzisz małą firmę,
- zakładasz swój pierwszy sklep internetowy,
- chcesz rozpocząć sprzedaż w internecie małym nakładem sił i środków,
- zależy Ci na szybkim time-to-market,
- planujesz prowadzić e-commerce samodzielnie, bez wsparcia programistycznego,
- nie potrzebujesz integracji z zewnętrznymi narzędziami i systemami,
- dużą część sprzedaży realizujesz za pośrednictwem social mediów.
Sprawdź także porównanie innych platform e-commerce:
Jeśli potrzebujesz szerszego spojrzenia na Twoją firmę i podpowiedzi, jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie najlepsze, skontaktuj się z nami poprzez poniższy formularz: